2022-01-20, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det var en tjeckisk sångerska som lät familjen smitta ner henne. Det gick inte så bra......

https://omni.se/a/XqnzzB

Vad har det med något att göra av det jag skrev? Hur stor är risken att dö av Omicron för en frisk person under 50. Jag väntar...
Citera
2022-01-20, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Varför bör man helhjärtat lite på 500 personer som sprider ett budskap tycker du?

Jag gissar att det finns sådär 100 000 tusen personer i Kanada i motsvarande yrken som inte tycker att CCCA har rätt i sin tolkning.

För att det är extremt få som vågar gå emot strömmen. Det gäller allmänt i livet. De flesta tar bara order uppifrån och gör sitt jobb utan att reflektera speciellt mycket. Prio är den egna familjen och mat på bordet. Bekvämt.

Varför har vi låtit det gå så långt vad gäller Sveriges utveckling? Tystnadskultur... Väldigt få vill riskera sitt levebröd, sociala umgänge mm.
Citera
2022-01-20, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DiiMinores
Så om vi summerar dagens press från FHM så är det följande

1. Restriktionerna gör mer skada än nytta
2. Du blir lika lätt smittad /smittar andra som ovxxad som vaxxad
3. 1/3 av fallen på iva är Covid resten är andra IVA fall
4. Det dör fler vaccinerade än ovaccinerade av Covid-19
5. Ovaccinerade avlinda per åldersgrupp 0-49år är samma som vaccinerade. Men ökar ju äldre du blir 2,5 gånger fler i åldrarna 50-64 och upp till 10 gånger fler 65år+

Så vfan håller FHM och regering på med? Öppna upp för fan kör en Boris Johson
Lås in Agda och Berit och låt oss andra leva våra liv!!

Jag skulle gissa att majoriteten av IVA-fallen pga covid fortfarande är Delta och inte Omicron.

Spanska EL Pais rapporterar lite data angående dödligheten i Omicron mellan ovaccinerande och vaccinerade i Katalonien. Kan vara intressant att kika på. Det är ganska tydligt att detta fortfarande är en ålderssjukdom. Och eftersom majoriteten av de unga som valt att vaccinera sig gjort det för att de trott att det kommer bidra till att stoppa smittspridning (och delvis pga social mobbning), och inte för att de är rädda för att dö, så lär de nog sluta boosta sig nu.

Kod:
Döda mellan Dec 23 och Jan 12 per 100,000

Ålder 80+
Ovaccinerade: 255.17
Vaccinerade: 48.2

Ålder 70-79
Ovaccinerade: 61.1
Vaccinerade: 13.66

Ålder 60-69
Ovaccinerade: 15.15
Vaccinerade: 5.52

Ålder 50-59
Ovaccinerade: 4.53
Vaccinerade: 1.05

Ålder 40-49
Ovaccinerade: 1.18
Vaccinerade: 0.27

Ålder 30-39
Ovaccinerade: 0.53
Vaccinerade: 0

Ålder 20-29
Ovaccinerade: 1.36
Vaccinerade: 0.15

Källa: https://english.elpais.com/society/2022-01-18/the-success-of-covid-19-vaccines-against-omicron-vaccinated-up-to-five-times-less-likely-to-be-hospi talized.html
Senast redigerad av Eskulap 2022-01-20 kl. 15:00.
Citera
2022-01-20, 14:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Så om vi summerar dagens press från FHM så är det följande

1. Restriktionerna gör mer skada än nytta
2. Du blir lika lätt smittad /smittar andra som ovxxad som vaxxad
3. 1/3 av fallen på iva är Covid resten är andra IVA fall
4. Det dör fler vaccinerade än ovaccinerade av Covid-19
5. Ovaccinerade avlinda per åldersgrupp 0-49år är samma som vaccinerade. Men ökar ju äldre du blir 2,5 gånger fler i åldrarna 50-64 och upp till 10 gånger fler 65år+

Så vfan håller FHM och regering på med? Öppna upp för fan kör en Boris Johson
Lås in Agda och Berit och låt oss andra leva våra liv!!
Du tror inte att det kan vara så att när 85 % av Sveriges befolkning är vaccinerad och framför allt äldre och sköra så blir det många vaccinerade som dör.

Tänk dig att alla var vaccinerade, då skulle 100 % av alla som dör vara vaccinerade.
Citera
2022-01-20, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Bekräftelse på vad jag och många med mig sagt länge, att vaccinera andra än äldre och riskgrupper är idioti. Vaccinpass är idioti. Restriktioner har på sistone blivit idioti.
Varför ska det vara så jävla svårt att fatta för de som bestämmer (jag vet ju varför, de är korkade)

Detta har alltid varit en pandemi för personer 65+ sen dag ett av kina-sjukan
Sen att det finns efterblivna människor som vaccinerar sig när dom är under50 år är en gåta för mig
Citera
2022-01-20, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Spanska EL Pais rapporterar lite data angående dödligheten i Omicron mellan ovaccinerande och vaccinerade i Katalonien. Kan vara intressant att kika på. Det är ganska tydligt att detta fortfarande är en ålderssjukdom. Och eftersom majoriteten av de unga som valt att vaccinera sig gjort det för att de trott att det kommer bidra till att stoppa smittspridning (och delvis pga social mobbning), och inte för att de är rädda för att dö, så lär de nog sluta boosta sig nu.

Kod:

Ålder 80+

Ålder 70-79

Ålder 60-69

Ålder 50-59

Ålder 40-49

Ålder 30-39

Ålder 20-29

Får jag lov fråga vart du hittar den statistiken, jag vill gärna ha tillgång till den.
Tack för ditt inlägg
Citera
2022-01-20, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigboi2003
Får jag lov fråga vart du hittar den statistiken, jag vill gärna ha tillgång till den.
Tack för ditt inlägg

Varsågod https://english.elpais.com/society/2022-01-18/the-success-of-covid-19-vaccines-against-omicron-vaccinated-up-to-five-times-less-likely-to-be-hospi talized.html
Citera
2022-01-20, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Du tror inte att det kan vara så att när 85 % av Sveriges befolkning är vaccinerad och framför allt äldre och sköra så blir det många vaccinerade som dör.

Tänk dig att alla var vaccinerade, då skulle 100 % av alla som dör vara vaccinerade.

Inte rikigt det jag menar utan att denna Pandemi berör mestadels dom äldre och sköra! Sen kan man ju fundera varför det ligger fler ovaccade på iva men det dör fler vaccade!?!? Borde ju vara tvärtom om detta vaccin är så bra eller hur?

Bara säger att du kan ta 10 boosters det kommer fortfarande vara 80-90% som dör är över 65år
Citera
2022-01-20, 15:04
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
67 nya döda inrapporterade sedan igår? Nu har vi snart tresiffriga dödstal igen!

Upp mot 100 avlidna per dygn får vi nog räkna med innan dödsfallen peakar, eller kanske något fler. Dels för att många fler smittas samtidigt i den här vågen och dels för att det kommer att bli omöjligt att hålla smittan utanför SÄBO och Hemtjänsten.

Men peak smitta ligger nog inte så långt bort.
Citera
2022-01-20, 15:05
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Jag skulle gissa att majoriteten av IVA-fallen pga covid fortfarande är Delta och inte Omicron.

Kod:

Ålder 80+

Ålder 70-79

Ålder 60-69

Ålder 50-59

Ålder 40-49

Ålder 30-39

Ålder 20-29

Källa: https://english.elpais.com/society/2022-01-18/the-success-of-covid-19-vaccines-against-omicron-vaccinated-up-to-five-times-less-likely-to-be-hospi talized.html
I åldern 20 - 29 år finns det cirka 4,6 miljoner spanjorer så det är ändå typ 50 unga människor som kanske just startat en familj som dör i onödan om Katalonien är representativt för hela Spanien.
Det är ju inte så farligt, men det är i onödan.

Sedan kan effekten absolut bli som du säger att många tycker det är onödigt att vaccinera sig.
Citera
2022-01-20, 15:09
Medlem
Man kan nog dra slutsatsen att äldre 60+ är de som drar nytta av vaccinet, precis som med influensa. Yngre grupper, not so much. Om de inte har någon allvarlig bakomliggande sjukdom skulle jag säga som inneburit att de fått rådet av sin läkare att även vaccinera sig mot säsongsinfluensa.

För resten är det inte mer än en förkylning/lättare influensa av allt att döma när man tittar på all statistik. Visst, du kan antagligen dö av Omicron om du har extrem otur, men det kan du göra av influensa också, ändå är det inget någon av oss reflekterat över förr eftersom det finns ungefär 1000+ större risker i livet.

Sen måste man ju alltid ta med potentiella bieffekter med vaccinering i beräkning, både kortsiktiga och långsiktiga. Bara att låta någon injicera dig är en risk i sig, om än liten.
Citera
2022-01-20, 15:09
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Inte rikigt det jag menar utan att denna Pandemi berör mestadels dom äldre och sköra! Sen kan man ju fundera varför det ligger fler ovaccade på iva men det dör fler vaccade!?!? Borde ju vara tvärtom om detta vaccin är så bra eller hur?

Bara säger att du kan ta 10 boosters det kommer fortfarande vara 80-90% som dör är över 65år
Covid dödar flest äldre, men det berör väl hela befolkningen att kära äldre släktingar dör i förtid.

Kan du förklara varför det borde vara tvärt om?
Sen kan man ju fundera varför det ligger fler ovaccade på iva men det dör fler vaccade!?!? Borde ju vara tvärtom om detta vaccin är så bra eller hur?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in