Det är han säkert. Fortuna som jobbar med Nordstream 2 ligger (av oklar anledning) still mellan Öland och Gotland sedan ett par dagar. Men nu frågades det om ett fartyg utanför Forsmark, som ligger i Uppland, där drönaren sägs försvunnit ut mot Gräsö — så det var nog inte Fortuna som avsågs.
Finns inget annat fartyg i området så det var allt Fortuna som avsågs vilket han även skrev i kommenterarna under inlägget.
om det nu skulle va "ryssen" varför har dom då lampor på drönarna ?
ganska dumt av militär ändå att åka över stockholm med en upplyst drönare.
bara en tanke som slog mig
De som flyger drönarna vill att de ska synas, det kanske är det enda de vill. Det verkar också som att de vill ha ett mediadrev för annars borde de ligga lågt ett tag men istället fortsätter de trots att tidningarna är på nu.
Det är antagligen inte ryssland utan natovänner som leker drönarjakt. Klassisk false flag.
Amerikanarna kan ta över drönare med någon teknik, varför forskar vi inte i den tekniken så vi kan ta över drönarna som flyger över våra känsliga byggnader? Helt klart svenska militären, allt för att få mer pengar.
Det finns inget som hindrar att man skjuter ner den i skärgården eller på öppet hav.
Polisen får skjuta ned/neutralisera drönare men saknar troligtvis verktygen att göra det på ett säkert sätt. Försvarsmakten får inte skjuta ned något utanför militärt område - Då krävs en hemställan först.
Aha, då är jag med. Kan inte säga nåt om riktigheten men lite intressant att flygvapnet (SVF604) är uppe och kretsar i området. Tror att det är andra gången i dag.
Finns inget annat fartyg i området så det var allt Fortuna som avsågs vilket han även skrev i kommenterarna under inlägget.
Du missar att hålla isär flera inlägg, kommentarer och platser. Plocka fram Sverigekartan och inläggen som refereras.
Forsmark ligger i Uppland. Drönaren över Forsmark försvann ut mot havet och Gräsö enligt Polisen. Vi pratar alltså om ett område ovanför Stockholms skärgård och Åland. Det fanns (naturligtvis) handelsfartyg i det området.
Lasse skrev i ett blogginlägg:
I min fiktiva roman Drönarhjärta startar det militära drönare från civila handelsfartyg utanför svensk territorialvattengräns. Det finns indikationer på att detta kan ha skett i fallet Forsmark igår, då ett fartyg uppträdde misstänkt och gick fram och tillbaka utanför där drönaren försvann ut till havs vid samma tidpunkt.
Fortuna och följeskepp ligger mellan Öland och Gotlands sydspets. Det rörde sig även gott om andra handelsfartyg i det området eftersom det är utanför svenskt territorialvatten och har mycket trafik. Oskarshamn kan väl anses ligga i området.
Lasse skrev i ett annat blogginlägg:
Ryska civila fartyg ska ha lagt sig mellan Öland och Gotland, som ursäkt kan ges att det var dåligt väder och de behövde söka skydd. Det är dock inom räckvidd att därifrån skicka militära drönare till Oskarshamn från ett civilt fartyg
Sedan har det diskuterats vidare i diverse kommentarer.
Naturligtvis finns och fanns det gott om handelsfartyg, utöver Fortuna, längs nästan hela Sveriges östkust. Vilka som betedde sig misstänkt eller inte är däremot subjektivt.
Vilka dom? Såna ritningar finns väl inte tillgänglig för allmänheten.
Och allmänheten har flera 2 meter stora drönare som dom koordinerat skickar upp över flera kärnkraftverk och regeringen samtidigt?
Allmänheten är inte heller intresserade. Så du får gissa fritt vilka jag pratar om, det är dock inte allmänheten.
Dessutom vet jag inte vilka som skickat upp drönarna så dina gissningar kommer möjligtvis vara lika bra som mina. Så länge du inte pratar om allmänheten och allmänt tillgänglig information.