2022-01-19, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vad bra att du letat upp lite inlägg så att jag slipper göra det.

Vart det sen tar vägen beror nog till stor del på hur snabbt man lyckas få ut vaccin och vad som händer med mutationerna. Jag befarar dock att vi kommer få se en rejäl ökning igen vid månadsbrytet feb/mars. Där någonstans. Tror dessvärre inte vaccineringarna hinner parera detta. Det går för långsamt och det dröjer ju flera veckor efter man fått vaccin, till dess man får skydd. I samma stund som skolbarnen går tillbaks till skolan nu på måndag kommer smittan sätta igång och spridas igen, men förhoppningsvis har nivåerna tryckts tillbaka ordentligt under jullovet. Därför kommer det nog att dröja ett tag innan det märks. Därför säger jag feb/mars någon gång får vi se effekterna av det som startar på måndag. Det här är inte som att slå av och på en strömbrytare. Det finns en inbyggd tröghet i en pandemi.

"Att det skulle peaka på en vecka tror jag verkligen inte på. Jag har sagt månadsbrytet feb/mars. Möjligen kan peaken komma något tidigare, men att det skulle ske redan i januari har jag ytterst svårt att tro. Som tidigast i mitten av februari, men tror snarare på slutet av februari eller månadsskiftet feb/mars."

Vi får väl se vart det tar vägen helt enkelt. Ännu så länge syns inga tecken på avmattning - tvärtom.

Att det har tagit en jävla fart i skolorna råder det heller ingen tvekan om. Finns ju för sjutton knappt någon personal kvar längre som kan undervisa barnen. Ingen tvekan om att detta virus är smittsamt och sprids med en himla fart. Samtidigt är det många kala vita fläckar kvar i Sverige innan detta blåst över. Håller du fortfarande med om FHM att peaken skulle nåtts förra veckan?
Nu yrar du igen lille vän... Vi får se när "peaken" kommer och om din gissning om att det kommer "peaka" om ca 1,5månader kring månadsbrytet stämmer eller inte. Men du gör nog rätt i att likt Fhm försöka revidera din gissningar.

Ja, dags att lätta på rekommendationen om att friska utan symptom etc ska stanna hemma för att någon i hushållet går runt med Omikronsnuva. Det håller jag med dig om.

Fan va du svamlar alltså, men ingår de "kala vita fläckarna" i samma teori som "fickorna" som du tidigare fantiserat om?
Citera
2022-01-19, 16:53
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Nu yrar du igen lille vän... Vi får se när "peaken" kommer och om din gissning om att det kommer "peaka" om ca 1,5månader kring månadsbrytet stämmer eller inte. Men du gör nog rätt i att likt Fhm försöka revidera din gissningar.

Ja, dags att lätta på rekommendationen om att friska utan symptom etc ska stanna hemma för att någon i hushållet går runt med Omikronsnuva. Det håller jag med dig om.

Fan va du svamlar alltså, men ingår de "kala vita fläckarna" i samma teori som "fickorna" som du tidigare fantiserat om?

Anser inte att jag reviderar mina gissningar. Har aldrig skrivit att jag önskar lätta några rekommendationer. Tvärtom är det ju uppenbart att smittan gått helt överstyr.

Klart det finns vita kala fläckar eller fickor. Tror du att smittan ser exakt likadan ut över hela landet? smittomax kan redan ha nåtts i exempelvis Malmö. I vissa regioner kanske vi inte peakar förrän i april. Vem vet. Sanningen är att ingen vet.
Citera
2022-01-19, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ge dig, du har inget case. Jag har gett gott om stöd till varför din hållning är ohållbar, synd bara att du är för dum för att inse det. Jag avslutar diskussionen här.

Vad jag kan se har du inte kommit med något stöd alls för din enkelspåriga hållning. Avslutar gärna jag med.
Citera
2022-01-19, 16:59
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Omikron får ta och steppa upp sitt game rätt rejält om det ska hända, så dröm vidare du. Jag åkte på en 2-3 dagars mycket mild feber/förkylning i april 2020 och har nu fortfarande en immunitet som är överlägsen din halvdana och avtagande vaccinimmunitet. Detsamma gäller de flesta som varit kloka nog att avstå injektionen.

Vaccinerade blir sjuka till höger och vänster just nu.

Upplever samma sak, sjukfrånvaron grasserar precis överallt.

Alla är ju snart "vaccinerade" men detta s.k. "vaccin" är ju minst sagt impotent.

Fick Covid våren 2020, noll sjukdagar efter detta, samma med sambo & ungar, vi är konstant friska.

Svägerskan ligger med feber & bekräftad Covid för andra gången, hon har 2 jabbningar, men det blir ingen tredje säger hon nu. De hjälper ju inte alls.
Citera
2022-01-19, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Nej det där är nog allt en myt. Inget skydd är bättre än tre doser mrna vaccin förutom möjligen två eller tre doser vaccin + en infektion.
Varför är då alla i min bekantskapskrets som är dubbel och trippelvaccinerade sjukare än mig i covid, som är ovaccinerad och i riskgrupp?

Fick pos test i söndags och haft lite snuva. Vad har skyddat mig från svår sjukdom och död om vaccinet skyddar er?

Vad skyddade mig första gången jag insjuknade i covid? Fick samma symtom då. Lite snuva.
Senast redigerad av granskottet80 2022-01-19 kl. 17:04.
Citera
2022-01-19, 17:03
Medlem
https://sverigesradio.se/artikel/stora-problem-med-testkapaciteten-flera-regioner-pausar

Flera regioner stoppar nu tester för allmänheten. "Stora problem med testkapaciteten".
Regionerna översvämmas av prover och fler än någonsin tidigare är smittade.

Gick "jättebra" för Tegnells strategi den här våren. Också.
Citera
Medlem
''Riksdagen har beslutat att anta regeringens förslag att förlänga pandemilagen till den 31 maj.

Samtidigt uppmanar riksdagen regeringen att komma tillbaka med ett förslag om att bara förlänga lagen till den 31 mars.

Regeringens förslag som riksdagen antar innebär också att de mest långtgående befogenheterna för regeringen – att besluta om nedstängning och förbud mot verksamheter och för sällskap att samlas på allmän plats – tas bort.''

Tolkar jag det rätt - Efter den 31 mars 2022 så kommer man inte kunna besluta om förbud kring verksamheter, sällskap och allt där till?
Senast redigerad av SirColumbia 2022-01-19 kl. 17:07.
Citera
Medlem
Citat:
Anser inte att jag reviderar mina gissningar. Har aldrig skrivit att jag önskar lätta några rekommendationer. Tvärtom är det ju uppenbart att smittan gått helt överstyr.

Klart det finns vita kala fläckar eller fickor. Tror du att smittan ser exakt likadan ut över hela landet? smittomax kan redan ha nåtts i exempelvis Malmö. I vissa regioner kanske vi inte peakar förrän i april. Vem vet. Sanningen är att ingen vet.
Men alla andra anser att du ändrat dig i dina tramsiga gissningar fram och tillbaka och i din egna arrangerarade vadslagning mellan dig och Fhm . Naturligtvis kommer smittspridningen "peaka" innan månadsskiftet feb/mars med tanke på hur fort det går nu. (det har ju till och med du insett i dina nya uppdaterade expertprognoser).

Du gnällde på personalbrist på skolan, lösningen är att ta bort rekommendation om att ex lärare inte ska /får gå till jobbet pga att nån i hushållet har dragit på sig "omikronförkylning".

Nej, det är nog bäst att du stannar inne ett tag till och fortsätter fila på din teorin om "fickor" och "vita kala fläckar".
Senast redigerad av jerka11 2022-01-19 kl. 17:07.
Citera
2022-01-19, 17:07
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Men alla andra anser att du ändrat dig i dina tramsiga gissningar fram och tillbaka och i din egna arrangerarade vadslagning mellan dig och Fhm . Naturligtvis kommer smittspridningen "peaka" innan månadsskiftet feb/mars med tanke på hur fort det går nu. (det har ju till och med du insett i dina nya uppdaterade expertprognoser).

Du gnällde på personalbrist på skolan, lösningen är att ta bort rekommendation om att ex lärare ska sitta inte kan gå till jobbet för att nån i hushållet har dragit på sig "omikronförkylning".

Nej, det är nog bäst att du stannar inne ett tag till och fortsätter fila på din teorin om "fickor" och "kala fläckar".

Låter ju inte jättebegåvat att folk ska gå sjuka till jobbet och arbeta. Jag har hela tiden skrivit att jag tror att smittan kommer peaka någon gång under andra halvan av februari. Att du tror att smittan sprids exakt lika mycket överallt i hela landet samtidigt visar bara på hur naiv och okunnig du är.
FHM skrev att smittan skulle peaka i mitten av januari, så de har ju bevisligen haft fel.
Citera
2022-01-19, 17:10
Medlem
När kommer Sveriges smittotopp? Har toppen redan passerats?
Citera
2022-01-19, 17:11
Medlem
Citat:
Låter ju inte jättebegåvat att folk ska gå sjuka till jobbet och arbeta. Jag har hela tiden skrivit att jag tror att smittan kommer peaka någon gång under andra halvan av februari. Att du tror att smittan sprids exakt lika mycket överallt i hela landet samtidigt visar bara på hur naiv och okunnig du är.
FHM skrev att smittan skulle peaka i mitten av januari, så de har ju bevisligen haft fel.
Är du kanske lite efterbliven också? Jag skrev att lösningen på dina bekymmer ang personalbrist i skolan är "att ta bort rekommendation om att ex lärare inte kan/får gå till jobbet för att nån i hushållet har dragit på sig "omikronförkylning"."

Är man sjuk stannar man såklart hemma.
Citera
2022-01-19, 17:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Är du kanske lite efterbliven också? Jag skrev att lösningen på dina bekymmer ang personalbrist i skolan är "att ta bort rekommendation om att ex lärare inte kan/får gå till jobbet för att nån i hushållet har dragit på sig "omikronförkylning"."

Är man sjuk stannar man såklart hemma.

Att du efter två år in i pandemin inte fattar vad karantän syftar till är ju fullständigt sanslöst. Om någon i familjen har fått corona är ju sannolikheten mycket hög att någon annan också fått det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in