2022-01-02, 08:52
Avslutad
Det går inte att läsa Aftonblaskan, inte en enda dag utan att man blir förbannad. Bara idag: en artikel om Trumps statskupp och arvet efter nazismen.
Citera
2022-01-02, 12:11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Många medier har dött, en massa dagstidningar har blivit delar av de stora koncernerna. Men av de stora är väl Metro den mest anmärkningsvärda. Men om man räknar antal anställda inom gammelmedia så har det nog sjunkit mycket (Men PS håller väl uppe anställningssiffrorna). Sedan har man ju också varit tvungna att skattefinansiera Public Service för att rädda dem.

Otroligt 4 ½ timme per dag? Hur har de tid med det?

Ja det är svårt att förstå, det måste vara av gammal vana.
Idag får man se tidningar & TV som propaganda enbart riktad åt boomers. När det gäller att påverka yngre så är det filmindustrin, spelindustrin, samt tech-jättarna som är effektivast. Samma budskap, olika kanaler.
Citera
2022-01-02, 13:12
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Det går inte att läsa Aftonblaskan, inte en enda dag utan att man blir förbannad. Bara idag: en artikel om Trumps statskupp och arvet efter nazismen.

Lösningen: läs inte Aftonbladet.
Citera
2022-01-02, 16:03
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inte sant att det inte försvunnit tidningar, exempelvis Mittmedias tidningsimperium ( numer Bonnier) är mångt och mycket en kuliss. Läns och lokaltidningarna man köpt slagits samman så 3-4 tidigare självständiga tidningar med unikt redaktionellt material har blivit 1 tidning med lite egna uddaartiklar med egna ledarskribenter.
Gemene dödsknarkarnazisten ser ofta döden ur, i mitt tycke, en konstig synvinkel. Bara för att en massa varumärken finns kvar så betyder det inte att gammelmedia inte tynar bort. Varumärkena är vad koncernerna som samlar på sig tidningar och tidskrifter är ute efter.

Där det en gång fanns en riktig redaktion och 20 000 prenumeranter finns idag ett kontrakt om att driva verksamheten vidare och kanske en namnskylt på ett kontor. De kvarvarande 4000 prenumeranterna får dela på utfyllnadsmaterial, "Dagens Hitler" och "så får du fittan blöt med hjälp av brunsås när du är 65+" med 20 000 andra konsumenter från andra uppköpta lokaltidningar. Varumärkena är det som kommer leva länge - tidningarna och tidskrifterna är redan zombies som tvångsmatas med Bianca Ingrossonyheter och robotöversatt skit om gympaskor från Tyskland "för det ä va fölk vill ha".
Citera
2022-01-03, 00:28
Medlem
jymdjakets avatar
Glodde TV senast kring millenieskiftet. Hur populärt är det bland folk under femtio?
Citera
2022-01-03, 06:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Gemene dödsknarkarnazisten ser ofta döden ur, i mitt tycke, en konstig synvinkel. Bara för att en massa varumärken finns kvar så betyder det inte att gammelmedia inte tynar bort. Varumärkena är vad koncernerna som samlar på sig tidningar och tidskrifter är ute efter.

Där det en gång fanns en riktig redaktion och 20 000 prenumeranter finns idag ett kontrakt om att driva verksamheten vidare och kanske en namnskylt på ett kontor. De kvarvarande 4000 prenumeranterna får dela på utfyllnadsmaterial, "Dagens Hitler" och "så får du fittan blöt med hjälp av brunsås när du är 65+" med 20 000 andra konsumenter från andra uppköpta lokaltidningar. Varumärkena är det som kommer leva länge - tidningarna och tidskrifterna är redan zombies som tvångsmatas med Bianca Ingrossonyheter och robotöversatt skit om gympaskor från Tyskland "för det ä va fölk vill ha".
Ja och man har pappersprenumeranter som är + 60 år och givetvis bibliotek, företag och myndigheter som har tidningar till väntrum.
Men skaran krymper och man försöker pressa in nya prenumeranter bakom betalväggar.
Undrar hur många som är intresserade av att läsa dessa tidningar på nätet?
Citera
2022-01-03, 11:07
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ja och man har pappersprenumeranter som är + 60 år och givetvis bibliotek, företag och myndigheter som har tidningar till väntrum.
Men skaran krymper och man försöker pressa in nya prenumeranter bakom betalväggar.
Det ska bli spännande att se när de "gamla fina varumärkena" tappar sitt värde och koncernerna tycker det är för dyrt att ens ha deras olika loggor på hemsidan. Jag tror det dröjer men när det väl sker kommer det gå fort.

Jag upprepar mig gång på gång men jag VET att det är de hutlösa priserna för att få lite "Dagens Hitler" och folkuppfostrande ledartexter som skrämmer bort även 60+.

Man får gå tillbaka till någon gång på 90-talet då tidningar "fanns i varje hem". Det är runt 25 år av ständig förändring i nyhetskonsumtion (nej jag räknar inte sport-, söndags- och nöjesbilagorna som nyheter även om de drog upp antalet tryckta ex under många år). Yngre ser ingen poäng i att betala så mycket för så lite och bland invandrare med den usla integration och svenska de ofta har är konsumtionen ännu lägre.

Det finns ett stort sug efter lokala nyheter och lättsamma reportage men de går inte att gömma bakom betalväggar om man inte tar löjligt låga symboliska summor. Dessutom tycker folk det är krångel att ens betala med Swish för att få läsa om lite hockey så vill man ha trafik till sin sajt ska det ligga öppet.
Senast redigerad av Ratad 2022-01-03 kl. 11:09.
Citera
2022-01-03, 11:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:

Antagligen de som sluta med papperstidning, nya läsare som betalar har de nog inte. Det ligger liksom inte i tiden att man skall välja ut en internetsida att betala för bland tusentals. "Här har jag World Wide Web med allt från hela världen, äsch jag betalar för DN och går bara till den sidan".

Sedan betalar säkert en massa offentlig verksamhet för många digitala prenumerationer för de anställda. På något sätt måste man ju prångla ut statspropagandan till sina anställda, samtidigt som man kan transferera skattemedel till gammelmedia.
Citera
2022-01-19, 12:59
Medlem
TeEsErs avatar
En rimlig åtgärd med tanke på hur lite det är som skiljer mellan de tre editionerna.
https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/kraftig-omorganisation-pa-gt-och-kvallsposten-redaktionerna-bantas/
Citat:
Expressen genomför en omfattande omorganisation på sina editioner GT och Kvällsposten. Redaktionerna bantas med närmare 30 procent. Dessutom förändras den digitala strategin och editionernas appar skrotas. "Det här ligger i linje med utvecklingen på Expressen", säger chefredaktören Klas Granström.
Citera
2022-01-19, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Om man betalar 30 kronor för en fysisk Aftonbladet tidning så lider man antagligen av en grov hjärnskada.

Min gamla mor, som absolut inte är hjärnskadad, köpte en pappers-AB i dag. Den stora förstasidesrubriken "så sänker du ditt kolesterol" (eller något liknande) fick henne så intresserad att hon tyckte att det var värt nästan 30 spänn. De äldre konsumenterna är papperstidningarnas målgrupp nummer 1 numera, särskild de gamlingar som inte är digitaliserade.
Mycket skriverier om åldersrelaterade sjukdomar, hur man maximerar sin pension, var man man få pensionärsrabatt och liknande är återkommande förstasidesstoff, framförallt i kvällstidningarna (som för övrigt inte varit kvällstidningar på väldigt länge pga kraftigt tidigarelagda trycktider).
Senast redigerad av IvrigeIvar 2022-01-19 kl. 15:14. Anledning: edit
Citera
2022-01-19, 15:17
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IvrigeIvar
Min gamla mor, som absolut inte är hjärnskadad, köpte en pappers-AB i dag. Den stora förstasidesrubriken "så sänker du ditt kolesterol" (eller något liknande) fick henne så intresserad att hon tyckte att det var värt nästan 30 spänn. De äldre konsumenterna är papperstidningarnas målgrupp nummer 1 numera, särskild de gamlingar som inte är digitaliserade.
Mycket skriverier om åldersrelaterade sjukdomar, hur man maximerar sin pension, var man man få pensionärsrabatt och liknande är återkommande förstasidesstoff, framförallt i kvällstidningarna (som för övrigt inte varit kvällstidningar på väldigt länge pga kraftigt tidigarelagda trycktider).
Det var länge sedan jag såg en fysisk svensk kvällstidning. Men det verkar rimligt att dom satsar på pensionärs-grejer. Förr var det mest sport & någon rubrik om sex som skulle sälja lösnummer.
Citera
2022-01-19, 15:41
Medlem
Det går utför med lokalpressen.
Tranås Tidning, Smålands Dagblad, Smålands-Tidningen och Vetlanda-Posten delas ut tre dagar i veckan istället för sex.
En gång stora lokaltidningar.

På tal om kvällspress så känner jag ett grabbgäng(gubb) 80+ som varje dag köper sina kvällstidningar,
Jag brukar fråga varför de inte läser tidningen på nätet och då brukar de skoja till det med att fråga om jag någonsin har försökt att sova med en laptop över ansiktet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in