Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Ja och man har pappersprenumeranter som är + 60 år och givetvis bibliotek, företag och myndigheter som har tidningar till väntrum.
Men skaran krymper och man försöker pressa in nya prenumeranter bakom betalväggar.
Undrar hur många som är intresserade av att läsa dessa tidningar på nätet?
Det ska bli spännande att se när de "gamla fina varumärkena" tappar sitt värde och koncernerna tycker det är för dyrt att ens ha deras olika loggor på hemsidan. Jag tror det dröjer men när det väl sker kommer det gå fort.
Jag upprepar mig gång på gång men jag VET att det är de hutlösa priserna för att få lite "Dagens Hitler" och folkuppfostrande ledartexter som skrämmer bort även 60+.
Man får gå tillbaka till någon gång på 90-talet då tidningar "fanns i varje hem". Det är runt 25 år av ständig förändring i nyhetskonsumtion (nej jag räknar inte sport-, söndags- och nöjesbilagorna som nyheter även om de drog upp antalet tryckta ex under många år). Yngre ser ingen poäng i att betala så mycket för så lite och bland invandrare med den usla integration och svenska de ofta har är konsumtionen ännu lägre.
Det finns ett stort sug efter lokala nyheter och lättsamma reportage men de går inte att gömma bakom betalväggar om man inte tar löjligt låga symboliska summor. Dessutom tycker folk det är krångel att ens betala med Swish för att få läsa om lite hockey så vill man ha trafik till sin sajt ska det ligga öppet.