2022-01-19, 09:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Och sannolikt var det en olyckshändelse som möjliggjorts av slarvig navigation.
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Ja, men efter det var det en hysteri utan like. Folk såg periskop sticka upp i alla vattendrag.
Men fortfarande var det så att man fann en rysk ubåt i svenskt farvatten.

Och hur fan kan man navigera så sanslöst fel? Vem kan ens tro att man bara råkar hamna i svenskt vatten?

Hur som så har det inget med drönare med lysen som gör att de syns att göra. Sammankopplingen är otroligt långsökt. Ubåtarna vill inte synas, inte ens den som gick på grund på Torhamnaskär.
Senast redigerad av constant 2022-01-19 kl. 09:08.
Citera
2022-01-19, 09:13
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
De Ryssland använder för dessa operationer har en räckvidd på 60 mil autonomt, och kan vara i luften i 16 timmar. De har en liten förbränningsmotor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Orlan-10

Ryssarna har enligt uppgift fartyg mellan Gotland och Stockholm ungefär, och drönarna kan mycket väl operera därifrån. Efter avslutat uppdrag kan de landa vertikalt med fallskärm.
Intressant, kollade upp Wiki
Citat:
It is usually used in groups of two or three, in which the first is used for reconnaissance at a height of 1–1.5 km, the second for electronic warfare and the third as a transponder which transmits information to the control center.[7] One system can include up to 5 vehicles.
verkar rimligt med tanke på ögonvittnen
Citat:
It has seen action in Ukraine, Syria, Libya and Nagorno-Karabakh
får redigera wiki med...and in Sweden
Citera
2022-01-19, 09:14
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nu var det inte jag som såg ubåten som gick på grund. Och svenska FM var ombord.

Känner du verkligen inte till U-137?

Men det har ingenting att göra med drönarna i tråden, mer än att de kan.

Jo, jag känner väl till U-137. Jag försökte bara vara rolig. Med "de" menade jag den sovjetiska besättningen på U-137.
Citera
2022-01-19, 09:18
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jo, jag känner väl till U-137. Jag försökte bara vara rolig. Med "de" menade jag den sovjetiska besättningen på U-137.
Du hade inte en aning om U-137.

Om vi ser drönare vid säkerhetsklassade objekt, som nu är vad som hänt och som tråden handlar, så är det djävligt allvarligt.

Att du aldrig hört talas om U-137 hör till en annan tråd.
Senast redigerad av constant 2022-01-19 kl. 09:21.
Citera
2022-01-19, 09:18
Medlem
Detta med UFOn och drönare över nukleära anläggningar är inte något unikt.
Jag har tittat lite vad som har hänt utanför Sveriges gränser.

I Frankrike hade man en våg av "drönare" vid olika kärnkraftverk på hösten 2014. Då misstänkte man att det var Greenpeace eftersom de är kända för okonventionella aktioner. Men Greenpeace har bestämt förnekat detta.
https://www.youtube.com/watch?v=nLYDNp4u_tA

Här är en intervju med Luise Eliizondo om fenomenet i USA.
https://www.youtube.com/watch?v=tioJj_lqtLU

Det är definitivt inget nytt fenomen. Flygande objekt har setts vid kärnkraftverk ända sedan 1980-talet. I USA påstås det även att de har sätts nära kärnvapenanläggningar.

Men jag har ännu inte lyckats hitta en enda bild på något flygande föremål i närheten av ett kärnkraftverk förutom den filmsnutt som någon filmade i närheten av Ringhals där man ser ett lysande objekt på himmelen.
Citera
2022-01-19, 09:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redrik.feinfeldt
Intressant, kollade upp Wiki

verkar rimligt med tanke på ögonvittnen

får redigera wiki med...and in Sweden
Hur lyckas de återvända till Ryssland med den räckvidden?
Citera
2022-01-19, 09:23
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Man måste inte utgå från ryssland.
Citera
2022-01-19, 09:23
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
De Ryssland använder för dessa operationer har en räckvidd på 60 mil autonomt, och kan vara i luften i 16 timmar. De har en liten förbränningsmotor.

https://en.wikipedia.org/wiki/Orlan-10

Ryssarna har enligt uppgift fartyg mellan Gotland och Stockholm ungefär, och drönarna kan mycket väl operera därifrån. Efter avslutat uppdrag kan de landa vertikalt med fallskärm.
Du missade delar av fysiklektionerna hör vi, hur lyckas du landa en drönare med fallskärm på ett blåsigt hav.
Varför sprider ett LO-troll likt dig den här typen av teorier? Är det för att dölja att drönarna styrs av inhemska förmågor?
Citera
2022-01-19, 09:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Man måste inte utgå från ryssland.
Då borde de vara tämligen lättspårade och vi borde ha koll på varifrån de kommer.
Tvek på den.
Citera
2022-01-19, 09:28
Medlem
fattyacids avatar
Det är väl inga som helst problem att landa den i havet och sen plocka upp den med en mindre båt? Om det nu skulle vara det som var problemet. Fortfarande jävligt skumt detta med upp till 6 vingdrönare i formation över våra skyddsobjekt. Som dessutom är fullt synliga. Måste ju vara en styrkedemonstration, men vem?
Citera
2022-01-19, 09:30
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Ingen aning, försökte bara svara Dannbaggen lite ironiskt men misslyckades, mvh
Citera
2022-01-19, 09:30
Medlem
constants avatar
Citat:
Då borde de vara tämligen lättspårade och vi borde ha koll på varifrån de kommer.
Tvek på den.
Varför ska de vara lättspårade för att de kommer från ett`speciellt område
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in