2022-01-18, 18:27
  #649
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Ojoj säger du det, men hur hade du tänkt att visa upp bevis, du sa ju precis att man skulle skjuta ner den med laser?

Laser kan, möjligen, resultera i större och mera välbevarade vrakdelar.



Citat:
Och Putler bryr sig aldrig om bevis det har du ju sagt tidigare.
Har du förresten någon loggbok över hur ryska "civila fartyg" rör sig i normalfall?

Tja, att fartyg söker lä är ingenting ovanligt. Men att de sedan ligger kvar, ovanligt länge, sedan vädret förbättrats, är inte vanligt. Och sedan att de rört sig fram och tillbaka längs den svenska kusten, istället för att ta sig till sin destination, är också ovanligt.
Citera
2022-01-18, 18:29
  #650
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Laser kan, möjligen, resultera i större och mera välbevarade vrakdelar.
Låter inte så smart det där, speciellt inte om den brinnande drönaren sedan kraschar in i något bostadsområde.

Citat:
Tja, att fartyg söker lä är ingenting ovanligt. Men att de sedan ligger kvar, ovanligt länge, sedan vädret förbättrats, är inte vanligt. Och sedan att de rört sig fram och tillbaka längs den svenska kusten, istället för att ta sig till sin destination, är också ovanligt.
Jaha så du har alltså loggbok över hur ryska "civila fartyg" rör sig i normala fall, för du gissar väl inte som vanligt nu?
Citera
2022-01-18, 18:33
  #651
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Tycker inte du man bör ha bevis för saker man påstår?

Jo, just det! Utan bevis så kan Ryssland inte ställas till svars. Just därför måste någon av dessa militära drönare plockas ner. Kanske på samma sätt som Iran plockade ner en avancerad amerikansk drönare, genom att ta över dess styrning, ( en teknik som alltså Ryssland redan behärskar). Vi får hoppas på att USA, sedan dess, har forskat fram något liknande. Om nu inte den amerikanska lasern kan användas. Bäst om vi skulle kunna plocka ner drönarna, helt oskadda.
Citera
2022-01-18, 18:38
  #652
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Låter inte så smart det där, speciellt inte om den brinnande drönaren sedan kraschar in i något bostadsområde.


Jaha så du har alltså loggbok över hur ryska "civila fartyg" rör sig i normala fall, för du gissar väl inte som vanligt nu?

Det behövs ingen loggbok. Skall ett fartyg till en officiellt angiven destination och avviker ifrån detta, så är det en avvikelse. Kolla någon av sajterna som följer fartygsradar, så ser du att avgång och ankomsthamn är angivna.
Citera
2022-01-18, 18:42
  #653
Medlem
arbetets avatar
Ganska mycket aktivitet kring Ukraina ikväll:

The Intel Crab
@IntelCrab
Two western reconnaissance missions are underway this evening in the Black Sea region:

* RRR7205, a Royal Air Force RC-135W

* REDEYE6, a United States Air Force Boeing E-8C
https://twitter.com/IntelCrab/status/1483472584410898438?s=20


Hans de Vreij
@hdevreij
Night has fallen over eastern Ukraine but a USAF E-8C Joint Stars is still 'watching' the Donbass. Quite an unusual event for this time of the day.
https://twitter.com/hdevreij/status/1483475557614559234?s=20


Paula Chertok
@PaulaChertok
#Russia is encircling #Ukraine

North: Russian troops arrive in Belarus
South: Russian navy in Crimea
East: Russian sniper drills in Rostov

And NYT reports Russia's thinning out its embassy in Kyiv

Yes, could just be Putin's propaganda. Or a calamity unfolding before our eyes
https://twitter.com/PaulaChertok/status/1483476081915183118?s=20


DFRLab
@DFRLab
Russian military equipment, including BM-27 220mm rocket launchers, have been spotted in #Belarus near #Minsk and in #Gomel and #Rechitsa, north of #Kiev and within range of #Ukraine’s border.
@Michael1Sheldon ’s latest report on #Russia's build up
https://twitter.com/DFRLab/status/1483476495830069252?s=20


marqs
@MarQs__
Pro Russian sources say Spartak is under Ukrainian mortar fire
https://twitter.com/MarQs__/status/1483439709632278530?s=20


Nu ska de träffas på fredag så hoppas de håller sig till dess:

Liveuamap
@Liveuamap
Russian Foreign Ministry spokesperson confirms preparations of Blinken-Lavrov meeting soon(offline meeting).

Rumours of this Friday(21st) in Geneva
https://twitter.com/Liveuamap/status/1483478054785716230?s=20
Citera
2022-01-18, 18:44
  #654
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, just det! Utan bevis så kan Ryssland inte ställas till svars. Just därför måste någon av dessa militära drönare plockas ner. Kanske på samma sätt som Iran plockade ner en avancerad amerikansk drönare, genom att ta över dess styrning, ( en teknik som alltså Ryssland redan behärskar). Vi får hoppas på att USA, sedan dess, har forskat fram något liknande. Om nu inte den amerikanska lasern kan användas. Bäst om vi skulle kunna plocka ner drönarna, helt oskadda.
Varför har de lyset på?:
Hade ljusen på
I egenskap av fotograf har Mathias själv drönarcertifikat, och tyckte att drönaren såg ut att flyga väldigt högt.

– Jag tror att den var större än en vanlig drönare, den såg stor ut. Men jag tänkte att det var konstigt att det var ljus på om den inte skulle upptäckas av polisen. Man kunde tydligt se den flyga runt.

Han vet inte varför den hade lamporna på, men tänker att det skulle kunna vara en taktik.

– Det är klart, om man släcker ljuset och ingen ser den så har det inte någon effekt. Om ingen ser den finns det inget att skriva om.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jaM3q0/fotografen-mathias-sag-en-dronare-over-grona-lund
Citera
2022-01-18, 18:49
  #655
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jo, just det! Utan bevis så kan Ryssland inte ställas till svars.
Okej, återkom då med dina anklagelser om "ryska drönare" när du har bevis för förekomsten av ryska drönare.
Citera
2022-01-18, 19:30
  #656
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det behövs ingen loggbok. Skall ett fartyg till en officiellt angiven destination och avviker ifrån detta, så är det en avvikelse. Kolla någon av sajterna som följer fartygsradar, så ser du att avgång och ankomsthamn är angivna.
Klart det inte behövs någon loggbok när man inte bryr sig om fakta . Du har fortfarande ingen aning om hur "civila fartyg" rör sig i normala fall.

Här kan du tex se hur ett civilt tyskt fartyg har rört sig senaste dagarna.
https://i.imgur.com/tXGHtO4.png
Citera
2022-01-18, 22:15
  #657
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Varför har de lyset på?:
Hade ljusen på
I egenskap av fotograf har Mathias själv drönarcertifikat, och tyckte att drönaren såg ut att flyga väldigt högt.

– Jag tror att den var större än en vanlig drönare, den såg stor ut. Men jag tänkte att det var konstigt att det var ljus på om den inte skulle upptäckas av polisen. Man kunde tydligt se den flyga runt.

Han vet inte varför den hade lamporna på, men tänker att det skulle kunna vara en taktik.

– Det är klart, om man släcker ljuset och ingen ser den så har det inte någon effekt. Om ingen ser den finns det inget att skriva om.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jaM3q0/fotografen-mathias-sag-en-dronare-over-grona-lund

Tja, är huvudsyftet att oroa, så är det ju smartast att ha lyset på, (såvida inte en helikoper försöker följa den). Det är, iof, också lite lugnande. Alltså, "bara" främst psykologisk krigföring och ingen hemlig operation för att testa om ett ryskt angrepp på Sverige skulle kunna börja med ett flygangrepp av oidentifierade drönare emot känsliga installationer. Hur som helst: hög tid att hitta lämpliga vapen och metoder mot sådant.

Ps. Ryssland är "sur" på Sverige och Estland. Tydligen för att vi förstärkte vår militära närvaro på Gotland, något. Samtidigt så drar Ryssland ihop väl över 100 000 man vid den ukrainska gränsen, (inklusive den mot Belarus). Ds.
__________________
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-01-18 kl. 22:19.
Citera
2022-01-19, 07:31
  #658
Medlem
Styrkelyftares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieMartel
Jag brukar aldrig överdriva men nu verkar det riktigt jävla allvarligt. Nato har onödigt petat på den ryska björnen med en käpp

Hur bör väst agera för att stoppa den ökande oundvikligheten som Diesen uttrycker det?

https://www.express.co.uk/news/world/1525077/vladimir-putin-news-russia-nato-ukraine-black-sea-joe-biden-update

Du frågar hur västvärlden bör agera?

Det första är att hålla samman, både inom Nato, EU och med partnerländer. Rysslands relativa styrka växer om västländerna splittras.

Det andra är att gemensamt visa att våra värderingar och principer, till exempel gällande varje lands suveränitet, inte är förhandlingsbara.

Det tredje är att vara beredda att möta Ryssland i dialog och de-eskalering, men att avvisa försök att pressa fram eftergifter.

Det fjärde - och viktiga - är att stärka både nationella försvar och det gemensamma försvaret i Nato, samt samarbetet med partnerländer.

Det femte är att vi ska göra de säkerhetspolitiska vägval som vi på demokratisk grund önskar, också avseende relationen till Nato.
Citera
2022-01-19, 07:34
  #659
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Tja, är huvudsyftet att oroa, så är det ju smartast att ha lyset på, (såvida inte en helikoper försöker följa den). Det är, iof, också lite lugnande. Alltså, "bara" främst psykologisk krigföring och ingen hemlig operation för att testa om ett ryskt angrepp på Sverige skulle kunna börja med ett flygangrepp av oidentifierade drönare emot känsliga installationer. Hur som helst: hög tid att hitta lämpliga vapen och metoder mot sådant.

Ps. Ryssland är "sur" på Sverige och Estland. Tydligen för att vi förstärkte vår militära närvaro på Gotland, något. Samtidigt så drar Ryssland ihop väl över 100 000 man vid den ukrainska gränsen, (inklusive den mot Belarus). Ds.
Berätta lite mer om din direktlinje till Kreml.


För det måste väl du ha med sådana insikter.
Citera
2022-01-19, 12:28
  #660
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Styrkelyftare
Du frågar hur västvärlden bör agera?

Det första är att hålla samman, både inom Nato, EU och med partnerländer. Rysslands relativa styrka växer om västländerna splittras.

Det andra är att gemensamt visa att våra värderingar och principer, till exempel gällande varje lands suveränitet, inte är förhandlingsbara.

Det tredje är att vara beredda att möta Ryssland i dialog och de-eskalering, men att avvisa försök att pressa fram eftergifter.

Det fjärde - och viktiga - är att stärka både nationella försvar och det gemensamma försvaret i Nato, samt samarbetet med partnerländer.

Det femte är att vi ska göra de säkerhetspolitiska vägval som vi på demokratisk grund önskar, också avseende relationen till Nato.

Instämmer till fullo. Eller mer detaljerat. NATO bör skaffa sig en sådan beredskap att man kan agera, omedelbart, med stående resurser, utan någon övergripande ökning av beredskapen, i den aktuella situationen. Alltså, precis, det som det svenska försvaret gjort. Ryssland är sur på Sverige och Estland, så något rätt måste vi ha gjort!🙂 Sedan måste det, naturligtvis till en långsiktig, stabil och hållbar operativ effekt, både ifrån NATO:s och Sveriges sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in