Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-01-18, 13:46
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Hur tänker ni vid lån? Ska man gå till banken eller söka via ex lendo eller advisa? För-och nackdelar? Summan handlar om 3-500k, inga större summor..

Tack!
Citera
2022-01-18, 14:00
Medlem
Har du en bra och etablerad bankkontakt sedan tidigare, så är det såklart en fördel.

Är du bara vem-som-helst, så har det ingen betydelse var du ansöker.

Notera dock, att de riktigt stora och etablerade bankerna ( SEB, Nordea osv ) sällan är med på det tåget som Lendo kör, tex.
Citera
2022-01-18, 14:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GravtPsykisktStord
Hur tänker ni vid lån? Ska man gå till banken eller söka via ex lendo eller advisa? För-och nackdelar? Summan handlar om 3-500k, inga större summor..

Tack!
Om det gäller ett nytt lån så skulle det för mig handla om priset.
Citera
2022-01-18, 14:40
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Tack!

Kring lån tänker jag. Har jag inte pengar till det jag ska köpa så har jag inte råd om jag behöver ta ett lån för att få det jag vill ha. Så tänker jag.

Ska du ta lån så sök efter dom som erbjuder lägsta räntan i så fall.
Citera
2022-01-18, 14:43
Medlem
Citat:

Tack!
Privatlån, du tänker alltså blanco? Och anser inte 300-500 tkr är mycket?

Fysiska banker (läs storbankerna) är inte jätteimponerade av stora blancolån, och oavsett vad du anser, så är 300-500 tkr blanco en stor summa i bankens ögon.
Bästa tips är förmodligen Lendo eller liknande, men beror lite på syftet oxå.
Citera
2022-01-18, 14:44
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Kring lån tänker jag. Har jag inte pengar till det jag ska köpa så har jag inte råd om jag behöver ta ett lån för att få det jag vill ha. Så tänker jag.
Vilket kan vara ett feltänk.

Du kanske kan ta ett betydligt mer välbetalt arbete lite längre bort om du lånar och skaffar en cykel. Eller ännu längre bort och ett sjukt välbetalt arbete, men du måste låna till en privatjet.
Citera
2022-01-18, 14:47
Medlem
constants avatar
Citat:

Tack!
Du vet inte ens om du ska handla för 300 000 sek eller för 500 000 sek? Vad ska du köpa?
Citera
2022-01-18, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du vet inte ens om du ska handla för 300 000 sek eller för 500 000 sek? Vad ska du köpa?

Han kanske inte vill berätta att den exakta summan är 397 800kr för då kan vi gissa vad han ska köpa. Eller så är det något med ett dagspris som fluktuerar mellan 300-500 tkr?

Är det bara jag som tycker 500tkr är en stor summa summa att låna för allt som inte är en bostad?
Citera
2022-01-18, 20:07
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Vilket kan vara ett feltänk.

Du kanske kan ta ett betydligt mer välbetalt arbete lite längre bort om du lånar och skaffar en cykel. Eller ännu längre bort och ett sjukt välbetalt arbete, men du måste låna till en privatjet.

Varför skulle jag ta ett mer välbetalt jobb🤔Behöver ingen cykel eller privatjet, har inget behov av det. Jag köper det jag vill ha och behöver. Svårare är det inte😎
Citera
2022-01-18, 20:08
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Han vill bara känna hur det är att ha pengar😂😂😂
Citera
2022-01-18, 21:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Varför skulle jag ta ett mer välbetalt jobb🤔Behöver ingen cykel eller privatjet, har inget behov av det. Jag köper det jag vill ha och behöver. Svårare är det inte😎
Förklarar bara för dig varför det ibland kan vara en vits att ta ett lån.
Citera
2022-01-19, 22:09
Medlem
GravtPsykisktStords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Har du en bra och etablerad bankkontakt sedan tidigare, så är det såklart en fördel.

Är du bara vem-som-helst, så har det ingen betydelse var du ansöker.

Notera dock, att de riktigt stora och etablerade bankerna ( SEB, Nordea osv ) sällan är med på det tåget som Lendo kör, tex.

Tack för svar, uppskattar det!

Citat:
Om det gäller ett nytt lån så skulle det för mig handla om priset.

Priset på vad? Eller syftar du på räntan?

Citat:

Ska du ta lån så sök efter dom som erbjuder lägsta räntan i så fall.

Man måste leva lite också!

Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Privatlån, du tänker alltså blanco? Och anser inte 300-500 tkr är mycket?

Fysiska banker (läs storbankerna) är inte jätteimponerade av stora blancolån, och oavsett vad du anser, så är 300-500 tkr blanco en stor summa i bankens ögon.
Bästa tips är förmodligen Lendo eller liknande, men beror lite på syftet oxå.

Stämmer bra, lån utan säkerhet. Nja, visst är det en slant men inga storsummor direkt.

Citat:

Klart jag vet vad jag ska köpa - det är dock inte vad jag är ute efter att diskutera. Utan bolla lite huruvida man bör ta ett lån via internet eller ta ett hederligt snack med banken - för och nackdelar kring detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in