2022-01-18, 08:13
Bannlyst
Enklare IT Support typ byta hårddiskar i datorer, ställa in e-post 14000:- / mån
Python programmare 15000:- / mån
Riktiga Programmare 32000:- / mån
Senast redigerad av 31G350125 2022-01-18 kl. 08:17.
Citera
2022-01-18, 08:15
Medlem
TravelerOfNights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tyr11
Någon tomte lär säkert tro jag ljuger när jag säger att efter 2 års arbete som IT-Konsult drar in mellan 37-42k i månaden.

Jag jobbar i huvudsak som driftansvarig för ett flertal fabriker i västsverige, både på plats och från kontoret. Driftar dessa kunders affärssystem, sköter Office365 med azure kopplingar. Allt från en ny konferensdator som ska installeras till att implementera större integrationer med storkunder som tex Koenigsegg,LKAB mm.

20 års åldern och pluggade enbart på gymnasiet till IT-tekniker.

Var försiktig vad du skriver. Koenigsegg är ett relativt litet företag och med teknikerna och de andra företagen du beskriver är jag rätt säker på att jag för ett år sedan blev erbjuden samma roll. Dock gick jag vidare till ett rent it-konsult företag och tjänar idag några tusen bättre + mer kontroll över förmåner .
Citera
2022-01-18, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Är du programerare i något attraktivt språk kan du nog komma upp i runt 100K i månaden
Är du 1:ST line tekniker har du redan fått bra svar här i tråden. Kolla medianlön på någon lönstatistik-sida
Är Python attraktivt? Nej, jag kan inget språk ännu men har skaffat mig en onlinekurs nyligen där Python ingår.
Citera
2022-01-18, 12:42
Medlem
Utvecklare är den grenen inom IT med absolut högst löner. Finns de som plockar ut sexsiffrigt varje månad. Allt handlar om vart du väljer att jobba. I regel erbjuder utländska bolag högre löner än svenska. Vill du jobba som konsult så får du räkna med en lägre månadslön + bonus på de timmar du fakturerar.

Nätverkstekniker står väl näst på tur, vet folk som klivit in på 25k direkt efter gymnasiet medans det finns de som har jobbat 5-10 år som ligger kring 50-sträcket.

Systemtekniker, WMware, Azure osv ligger en ingångslön på 30-32 men då räknar man med högskoleutbildning och eventuell praktik.

Support-folk är svåra att uppskatta. Många bolag kör ju dessa tjänster genom bemanningsföretag och då sjunker lönerna drastiskt.
Citera
2022-01-18, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Är Python attraktivt? Nej, jag kan inget språk ännu men har skaffat mig en onlinekurs nyligen där Python ingår.

Python är väldigt attraktivt och användbart. Kanske inte som utvecklare men för andra grenar inom IT (Systemtekniker/nätverkstekniker) är det fruktansvärt användbart och efterfrågat. Hade själv gärna lärt mig Python om jag bara orkade. Men kan göra enorma tidsvinster med python-script
Citera
2022-01-18, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShyPooper
Python är väldigt attraktivt och användbart. Kanske inte som utvecklare men för andra grenar inom IT (Systemtekniker/nätverkstekniker) är det fruktansvärt användbart och efterfrågat. Hade själv gärna lärt mig Python om jag bara orkade. Men kan göra enorma tidsvinster med python-script
Okej. Varför inte som utvecklare?
Citera
2022-01-18, 14:50
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Enklare IT Support typ byta hårddiskar i datorer, ställa in e-post 14000:- / mån

De två första låter väldigt lågt. När vi har anställt en ung person som kontorsvaktmästare så har lönen legat på ca 19 000 kr/månad.
Citera
2022-01-18, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokkMokk
Gosse lilla, det är inte alls vanligt.

Jag har detaljerad lönestatistik från 30 myndigheter i Stockholm, den absoluta merparten har mellan 36-40 som supporttekniker. De personer runt 40-60 år med lång erfarenhet har i flertalet fall runt 42- 43000.
I stockholm kommun har merparten 35-36000 kr/mån.

i 10 års tid har jag hört supporttekniker har 20-25000 brutto här på flashback, från massa okunniga slynglar som tar vilken lön som helst och tror man ska tjäna sämre än en städare inom it-support, som kan vara ganska avancerat och kunskapintensivt. Man måste kunna tusentals saker för va en bra it-supporter samt ha ett strategiskt tänk. Inom it-support står lönen still på 2008 års lönenivå enligt flashback muppar som dig.
Citera
2022-01-18, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125

En kommunal städkärring har 25000 brutto. Samhall personal har 22000 brutto.

Vadå 14000 kr/mån? Det är knappt lönenivån inom it-support på 90-talet. Det lägsta man kan få som it-support är 25000 kr på något sunkigt bemanningsföretag när man är mellan 20-25 år gammal och färsking. De flesta med 5 års erfarenhet och över 30 år gamla har 35-40 000, iaf i Stockholm.
Senast redigerad av kroksnoken 2022-01-18 kl. 18:00.
Citera
2022-01-18, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tyr11
Någon tomte lär säkert tro jag ljuger när jag säger att efter 2 års arbete som IT-Konsult drar in mellan 37-42k i månaden.

Jag jobbar i huvudsak som driftansvarig för ett flertal fabriker i västsverige, både på plats och från kontoret. Driftar dessa kunders affärssystem, sköter Office365 med azure kopplingar. Allt från en ny konferensdator som ska installeras till att implementera större integrationer med storkunder som tex Koenigsegg,LKAB mm.

20 års åldern och pluggade enbart på gymnasiet till IT-tekniker.

Låg lön för det du gör. Jag tjänar 42000 kr/mån som springa supporttekniker inom offentlig sektor.
Citera
2022-01-18, 18:30
Medlem
JokkMokks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroksnoken
Jag har detaljerad lönestatistik från 30 myndigheter i Stockholm, den absoluta merparten har mellan 36-40 som supporttekniker. De personer runt 40-60 år med lång erfarenhet har i flertalet fall runt 42- 43000.
I stockholm kommun har merparten 35-36000 kr/mån.

i 10 års tid har jag hört supporttekniker har 20-25000 brutto här på flashback, från massa okunniga slynglar som tar vilken lön som helst och tror man ska tjäna sämre än en städare inom it-support, som kan vara ganska avancerat och kunskapintensivt. Man måste kunna tusentals saker för va en bra it-supporter samt ha ett strategiskt tänk. Inom it-support står lönen still på 2008 års lönenivå enligt flashback muppar som dig.

Handlar tråden om ingångslöner i Stockholm?

Vad härligt för dig att du har detaljerad statistik!
Citera
2022-01-18, 18:34
Medlem
Fancyfruits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Hallå.

Om man är något mellan junior och senior inom IT, vad ligger då ingångslönerna för någon i den positionen på, i Skåne, år 2022, inom nätverk/it?

Hittar ingen info någonstans och enda lönerna jag fått höra hittills, är ca 20-25k efter skatt, vilket i mina öron, år 2022, med min bakgrund, låter oförskämt lågt, särskilt med dagens negativa utveckling med skatter och priser på allting. Så hur ligger det till? Finns det någon lista någonstans man kan läsa?

Det kan skilja sig åt vesäntligt. Det beror på vilket företag, vilken befattning, vilka arbetsuppgifter. Dessutom är "mellan junior och senior inom IT", otroligt vagt. Utbildning ger dig en fördel i början av karriären. Men om du lyckas ta dig in med strökurser eller egen portfolio, så blir det mer eller mindre samma stege efter ett par år.

Om Lund är din närmsta stad skulle jag tippa en ingångslön på runt 29000kr som nätverkstekniker, som inom några år—säg fem—kan närma sig 40kkr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in