2022-01-18, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Enligt flera källor till bland annat Bulletin kokar det inom M och det med all rätt. Det känns ju verkligen som att ledningen inte vill vinna och redan har gett upp. De hade världens chans förra veckan att komma ut rörande sossarnas nya restriktioner och bara säga "Det är ju helt uppenbart att allt just nu handlar om att Magdalena Andersson vill visa handlingskraft och det görs genom godtyckliga och meningslösa restriktioner som är så framhastade att regeringen själva inte har koll. Noll bevisning finns för att stänga krogar kl 23 gör någon som helst skillnad, bara symbolpolitik". Istället hör man ingenting, helt knäpptyst. Istället springer Kristersson och skriver debattartiklar med Lööf om att kalla in försvarsutskottet.
Det är verkligen ingen valvinnare att kritisera restriktionerna, snarare tvärtom. När oppositionen nu gör det förlorar man all trovärdighet som man hade tidigare om man ska kritisera regeringen för de höga dödstalen i början av pandemin. S kommer att vinna på den debatten.
Citera
2022-01-18, 10:13
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnsvaravsnA
Skulle kunna gynna L som är den mest konsekventa rösten för NATO-medlemskap i riksdagen. Skulle även kunna gynna MP om frågan om NATO blir viktig och S behöver MP för att stå emot krav på medlemskap i riksdagen.

Det beror på hur mycket man tror på att partier ökar bara för att de driver saker. Tror man att det mer är medieexponering så försvinner de. Lex FI. SVT-svensken tänker inte själv.
Citera
2022-01-18, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Man undrar ju lite hur Tuffa Uffe kom på iden att skriva en debatt artikel med just Annie Lööf? Det är ju egentligen helt absurt med tanke på hur illa omtyckt Annie och (C) är bland det egna blockets väljare. Nästan så att man tror att (M) medvetet försöker förstöra trovärdigheten för det egna regeringsalternativet så att de slipper ta över regeringsmakten....

Det väcker ju lite frågan om sjuklövern bara spelar ett spel med oss för att behålla status que i så många viktiga frågor.
Citera
2022-01-18, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Dessutom var det Kristersson och Reinfeldt som lade ner stora delar av försvaret. Där har andra partier en hel del att hugga på. SD bör skippa M-spåret och istället ta hem M:s röster.

Anders Borg var finansminister. Kristersson var det inte.
Citera
2022-01-18, 10:41
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det beror på hur mycket man tror på att partier ökar bara för att de driver saker. Tror man att det mer är medieexponering så försvinner de. Lex FI. SVT-svensken tänker inte själv.
På tal om det:
Anekdotiskt, men min make har ett arbete där han vistas regelbundet på ett flertal arbetsplatser på olika orter i Sverige. Han har noterat att på de mer kategoriskt kvinnliga platserna där kvinnorna tidigare kacklade fritt på om hotet från nazismen, klimathotet, stackars flyktingar osv blir det allt tystare vid fikaborden. På en arbetsplats där tidigare 10 kvinnor pratade på om detta medan de två männen satt tysta kom ämnet MSM upp när en av kvinnorna ojade sig över att en manlig släkting läste alternativ media. 8 kvinnor skruvade på sig och deltog sedan i männens tystnad. Och detta var endast ett av otaliga exempel.

Någonting är på väg att hända. Jag tror att vaccinhanteringen fått flera att vakna till.
Citera
2022-01-18, 10:43
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Det är verkligen ingen valvinnare att kritisera restriktionerna, snarare tvärtom. När oppositionen nu gör det förlorar man all trovärdighet som man hade tidigare om man ska kritisera regeringen för de höga dödstalen i början av pandemin. S kommer att vinna på den debatten.

Man bör DEFINITIVT kritisera restriktionerna. Narrativet kring pandemin har förändrats globalt och som precis med invandringen kommer de som kritiserar fascisterna och tyrannin bli belönade. Om inte SD börjar oppositionera sig starkt emot detta så kommer jag välja soffan troligtvis.
Citera
2022-01-18, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Man bör DEFINITIVT kritisera restriktionerna. Narrativet kring pandemin har förändrats globalt och som precis med invandringen kommer de som kritiserar fascisterna och tyrannin bli belönade. Om inte SD börjar oppositionera sig starkt emot detta så kommer jag välja soffan troligtvis.
Jag håller med, jag möter ingen längre förutom vissa pensionärer som tycker dagens restriktioner är vettiga (och de får väl all information från Aktuellt bara och tror därför fortfarande att Covid är livsfarligt för att deras idol och hjälte Magdalena Andersson säger så). Många har ändrat syn.

Man måste väl kunna tycka att regeringen hanterade pandemin dåligt i början och var oerhört dåligt förberedda utan att för den delen tycka att det är vettigt med restriktioner idag bara för att Maggan ska framstå som handlingskraftig. Tror att många väljare känner likadant. Därför känns Moderaterna direkt korkade som ska "prove a point" nu och kräva ännu mer vaccinpass och restriktioner bara för att kunna attackera regeringen för dödstalen, speciellt då ingen dör längre. Hade de med genomtänkta argument kritiserat pandemihanteringen de senaste månaderna hade de kunnat vinna röster på det och samtidigt kunna kritisera regeringen för vad som hände 2020 (test och karantän av alla inresande hade troligtvis ensamt hållit nere dödstalen något utan en massa idiotiska lockdowns).
Senast redigerad av Bankkonsulten 2022-01-18 kl. 11:04.
Citera
2022-01-18, 11:03
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl1nk
Ska bli intressant att se hur opinionen förändras fram till valet. Tror inte man ska räkna bort Alliansen. T.ex så skriver Annie & Ulf en debattartikel tillsammans idag.
https://www.svd.se/sok-bred-enighet-kring-sakerhetspolitiken
Nu har de fått det att handla om ryssen och elpriserna istället för invandringen. Så lite förändringar borde man snart se.

Ja Tuffe Uffe är ju i grunden en Reinfeldtare och har väl suttit i samma regering som Annie. Förut anade jag att han var personligt sur på henne för han ringde inte ens henne i regeringsförhandlingarna efter Löfven blev avsatt, men nu verkar de vara sams igen. Samtidigt valde de en bidragstidning med betalvägg och ytterst få prenumeranter, så ingen vet ju vad de vill om inte stats-TV tar upp det. Ville inte kvällstidningarna eller ens DN ta in artikeln?

Citat:
Enligt flera källor till bland annat Bulletin kokar det inom M och det med all rätt. Det känns ju verkligen som att ledningen inte vill vinna och redan har gett upp. De hade världens chans förra veckan att komma ut rörande sossarnas nya restriktioner och bara säga "Det är ju helt uppenbart att allt just nu handlar om att Magdalena Andersson vill visa handlingskraft och det görs genom godtyckliga och meningslösa restriktioner som är så framhastade att regeringen själva inte har koll. Noll bevisning finns för att stänga krogar kl 23 gör någon som helst skillnad, bara symbolpolitik". Istället hör man ingenting, helt knäpptyst. Istället springer Kristersson och skriver debattartiklar med Lööf om att kalla in försvarsutskottet.

Tror moderaterna att de med den demografiska utveckligen i Sverige har en bättre chans 2026 när ytterligare 300.000 invandrare fått medborgarskap, sossarna lyckats få fler "gamla invandrare" att intressera sig politiskt och 400.000 svenskar dött?

Jag börjar undra om Kristersson på ett personligt plan inte alls vill ta makten med SD utan bara låstsas så för att hålla partiet nöjt. Därav den loja attityden till allt samt det uppenbara dubbelspelet rörande SD.

Förhoppningsvis kan SD växa på Ms bekostnad nu i ett par månader så att det blir eld under baken på M, kanske kan de kasta ut Kristersson? Sonesson eller liknande politiker är nog för lång borta än, men ett snabbt byte till Svantesson eller hon migrationspolitiska taleskvinnan skulle nog inte vara negativt så länge Kristersson är så usel. För tyvärr behövs ett M som kan ta röster från C, L och S för att det ska bli maktskifte.

Tydligen tror den liberala falangen i M att alla asylmigranter blir moderater bara de blir "integrerade". De vägrar se verkligheten.

Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Dessutom var det Kristersson och Reinfeldt som lade ner stora delar av försvaret. Där har andra partier en hel del att hugga på. SD bör skippa M-spåret och istället ta hem M:s röster.

Varje gång M slirar iväg så skall SD utnyttja det för att ta deras väljare, och vi skall påminna de mer resonabla M-representanterna om vad de liberala Nya Moderaterna har gjort förr. Men vi behöver vara öppna för samarbete för att kunna påverka i framtiden.
Citera
2022-01-18, 11:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
På tal om det:
Anekdotiskt, men min make har ett arbete där han vistas regelbundet på ett flertal arbetsplatser på olika orter i Sverige. Han har noterat att på de mer kategoriskt kvinnliga platserna där kvinnorna tidigare kacklade fritt på om hotet från nazismen, klimathotet, stackars flyktingar osv blir det allt tystare vid fikaborden. På en arbetsplats där tidigare 10 kvinnor pratade på om detta medan de två männen satt tysta kom ämnet MSM upp när en av kvinnorna ojade sig över att en manlig släkting läste alternativ media. 8 kvinnor skruvade på sig och deltog sedan i männens tystnad. Och detta var endast ett av otaliga exempel.
Någonting är på väg att hända. Jag tror att vaccinhanteringen fått flera att vakna till.

Intressant, jag känner flera sossar som alla är allt mer samhällskritiska (Invandring, energi etc.) men det verkar fortfarande som om de skall rösta S. Frågan är hur man får dem att faktiskt rösta annorlunda inte bara tycka annorlunda. Kanske blir det bara så att de får gamla partier att ändra politik istället.
Citera
2022-01-18, 11:22
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Intressant, jag känner flera sossar som alla är allt mer samhällskritiska (Invandring, energi etc.) men det verkar fortfarande som om de skall rösta S. Frågan är hur man får dem att faktiskt rösta annorlunda inte bara tycka annorlunda. Kanske blir det bara så att de får gamla partier att ändra politik istället.
Man vinner kulturkriget.

Jag tror att S tar hem valet stort dock. De kommer att smeta M på SD och lyckas, och jag förstår de arbetarkvinnor som hellre hoppas på att S nyktrat till under MA även om vi förstås begriper att S fortfarande inget begriper.

Det här är främst en kamp mot MSM för att byta ut dem mot svenska alternativ. När väljarna börjar söka nya kanaler som levererar nyheter kommer de även så småningom att vägra lägga sin röst på 7k, men det är förstås en process.
Senast redigerad av LadySweden 2022-01-18 kl. 11:29.
Citera
2022-01-18, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
På tal om det:

Så är det, jag har en kusin som pluggar och jobbar extra som vårdbitråde på ett stödboende (tror det heter så, där äldre som är mentalt klara bor i egen lägenhet men med vissa stödfunktioner i byggnaden), han har överhört konversationer där flera äldre klagar på att personalen blir allt mer utländsk och hur dagens ungdomar på stan mest är blängande invandrare. Detta är i en medelklasstadsdel i Stockholm, dvs inte i Filipstad eller Eskilstuna.

Tyvärr tror jag många av dessa äldre inte kommer att fullt ut reflektera över det när de röstar och många tror nog tyvärr på Ygeman om att Sverige nu inte tar emot invandrare längre. Men när hela synen på samhället och invandring ändras kommer det att få effekt på politiken. Vi har ändå sett sossarnas kovändningar och de kommer bara att kunna hålla uppe kulissen ett tag (dvs säga en sak och göra en annan).

Hur långt pendeln kommer att svänga vet nog ingen men jag har ändå tyvärr svårt att se att vi någonsin får massiv återvandring. Samtidigt pratar flera partier öppet om att återkalla medborgarskap för terrorism och asylbedrägeri. Förhoppningsvis kan även det leda till mer acceptans i framtiden för större återkallanden t.ex. vid brott. Det i sig skulle vara en stor delseger. Större delen av alla kriminella invandrare som kommit sedan 90-talet är ju dubbla medborgare.
Citera
2022-01-18, 11:28
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Så är det, jag har en kusin som pluggar och jobbar extra som vårdbitråde på ett stödboende (tror det heter så, där äldre som är mentalt klara bor i egen lägenhet men med vissa stödfunktioner i byggnaden), han har överhört konversationer där flera äldre klagar på att personalen blir allt mer utländsk och hur dagens ungdomar på stan mest är blängande invandrare. Detta är i en medelklasstadsdel i Stockholm, dvs inte i Filipstad eller Eskilstuna.

Tyvärr tror jag många av dessa äldre inte kommer att fullt ut reflektera över det när de röstar och många tror nog tyvärr på Ygeman om att Sverige nu inte tar emot invandrare längre. Men när hela synen på samhället och invandring ändras kommer det att få effekt på politiken. Vi har ändå sett sossarnas kovändningar och de kommer bara att kunna hålla uppe kulissen ett tag (dvs säga en sak och göra en annan).

Hur långt pendeln kommer att svänga vet nog ingen men jag har ändå tyvärr svårt att se att vi någonsin får massiv återvandring. Samtidigt pratar flera partier öppet om att återkalla medborgarskap för terrorism och asylbedrägeri. Förhoppningsvis kan även det leda till mer acceptans i framtiden för större återkallanden t.ex. vid brott. Det i sig skulle vara en stor delseger. Större delen av alla kriminella invandrare som kommit sedan 90-talet är ju dubbla medborgare.
Det fetade;
Jag tror att du grovt underskattar S inkompetens. Det här är inte några skarpa intellektuella. De vill helt säkert fixa tex kriminaliteten, men de är oförmögna.

Självklart kommer vi att få se massiv återvandring, steg för steg. Lägg fram det rätt för väljarna bara! Att åka hem när kriget är slut är ingenting revolutionerande eller konstigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in