2022-01-18, 02:42
Medlem
ChrisOhoys avatar
Verkar som om vi befinner oss mitt i en påverkanskampanj. Vad har Ryssland för nytta av att flyga drönare över våra skyddsobjekt? De kan använda satellit om de så önskar.

Uppenbarligen vill man dessutom synas och höras vilket rimmar illa med spionage. Ryssland vill inte att vi går med i NATO så att vara hotfulla mot oss och begå krigshandlingar rimmar ännu sämre.

Nä, sitt lugnt i båten och skjut mot allt som rör sig.
Citera
2022-01-18, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priestess
Jag tror du har missat min poäng, det är det jag säger att Sverige blir om Sverige skulle gå med i NATO.

Och det jag säger är att om Sverige går med i NATO har vi ett större beredskap (även om du tycker att vi blir knähundar till USA). Går vi inte med i NATO så kommer vi med största sannolikhet bara bli ännu en geografisk zon för USA och Ryssland att tävla till.

Tänk såhär. Du står i mitten av två personer som ska slåss, du tycker att det är bättre att inte vara med i slagsmålet och vara neutral. Tyvärr kommer du med största sannolikhet dras in i slagsmålet ändå då du står mellan dem och eftersom du inte valt sida så bankar bägge personer på dig.

Du kan dock välja att ta ena personens sida. Den personen (USA) är mycket större och starkare än den andra, och delar många av dina åsikter. Men det betyder att du inte längre kommer stå i mitten, utan du kommer behöva banka på den andra personen också, men du slipper bli bankad både höger och vänster.
Citera
2022-01-18, 03:00
Medlem
reverend.paisleys avatar
Handlar denna tråd om drönare över skyddsobjekt eller politiskt käbbel för eller emot eventuellt NATO-medlemskap?
Drönardiskussionen hade varit intressantare!

RIP
Citera
2022-01-18, 03:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av reverend.paisley
Handlar denna tråd om drönare över skyddsobjekt eller politiskt käbbel för eller emot eventuellt NATO-medlemskap?
Drönardiskussionen hade varit intressantare!

RIP

Ändå lite intressant att se hur folk tänker. Jag undrar mest varför drönarna inte har blivit nerskutna, finns det nån anledning att låta dom flyga omkring som dom vill?
Citera
2022-01-18, 03:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av uractualmom
Ändå lite intressant att se hur folk tänker. Jag undrar mest varför drönarna inte har blivit nerskutna, finns det nån anledning att låta dom flyga omkring som dom vill?
Tror inte det är så enkelt att skjuta ner en liten prick på himlen.
Citera
2022-01-18, 03:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av constant

Det är sant. Nått som militaren säkert funderat på redan.
Citera
2022-01-18, 03:52
Medlem
LoL, vilket land detta har blivit. Jag trodde på allvar att det fanns försvarsystem i detta land mot drönare över skyddsobjekt. Jag menar det är inte bara militära hot utan också terrorister som inte verkar ha kommit på det fantastiska med drönare så dom slipper spränga sig själva i luften.

Nåja, försvarsmakten får väl höra av sig så bygger jag radarsystem som kan se en fiskmås och hagelsprutande kanoner åt dom som vi sedan kan ha vid våra kärnkraftverk och övriga skyddsobjekt... eller varför inte anställa mig och några fler för ett kul jobb med egen drönare som kan föja efter dessa gökar då dom inkräktar ...

En annan oservation är ju att det är så svårt att få tag i operatörerna av drönarna då "snuskiga gamla Börje" åker dit direkt då han flyger omkring och tar bilder på stranden. Kanske försvarmakten denna gång inte vill fånga sina egna operatörer som kontrollerar säkerheten hos våra skyddsobjekt (och som skrattar gott åt polis, media och politiker).
Senast redigerad av Moretex 2022-01-18 kl. 03:54.
Citera
2022-01-18, 03:53
Medlem
reverend.paisleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Nej, det är det inte. Sedan får man tänka på var resterna faller ned. Ett bra sätt att stoppa mindre drönare är med en större som släpper ett nät över inkräktaren. Och i mörker blir allt svårare.
Försvaret forskar om EMP vapen men jag är inte så insatt hur selektiva de är eller räckvidden.

RIP
Citera
2022-01-18, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Inte riktigt. Också Kina och Indien har militära drönare. Även Pakistan, Iran och Turkiet i viss mån.
Taiwan håller på.
https://www.newamerica.org/international-security/reports/world-drones/who-has-what-countries-developing-armed-drones/

Jojo, men jag menar länder som har något motiv mot Sverige. Ryssland har ju hotat Sverige på senaste med allt NATO tjafs. Talibaner hatar Sverige för sina anledningar. NATO kanske vill skrämma oss?
Citera
2022-01-18, 04:14
Medlem
sxephils avatar
Ryssarna drar ner byxorna på Sverige med alla dessa drönare. Väldigt underhållande.
Citera
2022-01-18, 04:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Jojo, men jag menar länder som har något motiv mot Sverige. Ryssland har ju hotat Sverige på senaste med allt NATO tjafs. Talibaner hatar Sverige för sina anledningar. NATO kanske vill skrämma oss?

Motivet behöver ju inte vara just mot Sverige. Skulle inte Kina kunna tjäna på att destabilisera relationen mellan Ryssland och NATO?

Vart befinner sig de ryska militärskeppen nu? Senast jag hörde var de på väg ut ur Östersjön i höjd med Trelleborg. Det kan ju vara så att de väljer att lämna då de ser hur Sverige reagerar på drönarna, och att ett NATO-skepp anslöt till Östersjön. De kan ju såklart ha valt att lämna när skeppet kom, kanske efter att ha stresstestet Sverige och NATOs reaktion. Men vad vinner Ryssland på att skrämma Sverige närmare NATO?
Vad kan andra aktörer vinna på att Sverige går med i NATO och allt vad det innebär?
Citera
2022-01-18, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Kan ju vara Svenska militärdrönare som används i false flag syfte. Sveriges styrande vill att vi ska med i Nato, kvickt nu.
Vad har ryssen gjort Sverige egentligen?
Var djävligt glad att ryssland pumpar in gas i Tyskland annars fryser vi ihjäl.
Så kan det vara funkar inte med ubåtsjakt längre så man provar med drönare istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in