2022-01-18, 01:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Har MSB gått ut med att vi skall börja 2022 med att bunkra mat för en vecka och att vi skall träna biceps för att orka veva en radio - varje år under 30-40 år också?

"Samtliga budskap
Nästa år ska jag träna mer biceps... så jag orkar hålla igång vevradion.
Ditt nyårslöfte kan betyda mer i en kris.
Börja året med att kunna klara dig utan telefon.

Nästa år ska jag spara mer... ifall matbutiken utsätts för ett cyberangrepp.
Börja året med att lägga undan kontanter.

Nästa år ska jag planera min shopping... ifall det blir snökaos.
Börja året med att bunkra mat för en vecka.

Nästa år ska jag bli en varmare människa... även om elementen kallnar.
Börja året med att köpa en extra varm filt.

Nästa år ska jag dricka mer vatten... även om kranen spolar torrt.
Börja året med att skaffa en vattendunk."

https://www.msb.se/sv/amnesomraden/krisberedskap--civilt-forsvar/samlat-stod-till-kommuner/krisberedskapsveckan/nyarsbudskap-2022/

Att du ska ha tillräckligt med mat/grundläggande utrustning hemma för att klara 1 vecka om något allvarligt händer är inget nytt. Det är en rekommendation som funnits länge men jag kan tyvärr inte minnas första gången jag hörde det. Sov gott nu. Ny dag i morgon, kanske med mer spänning i Örnsköldsvik...
Citera
2022-01-18, 01:34
Medlem
Autobahn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tukanen
Att du ska ha tillräckligt med mat/grundläggande utrustning hemma för att klara 1 vecka om något allvarligt händer är inget nytt. Det är en rekommendation som funnits länge men jag kan tyvärr inte minnas första gången jag hörde det. Sov gott nu. Ny dag i morgon, kanske med mer spänning i Örnsköldsvik...

Nä visst är det lite extraordinära uppmaningar ändå? Sov gott du med.
Citera
2022-01-18, 01:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
För att det är en del av planen att få Sverige att backa från nato-medlemskap.

Tänk om det är Svenskt styrelseskick som vill få folket att tro att medlemskap i Nato är nödvändigt samt att rikta blickarna från covidfjaskot. Stömavbrotten beror ju på Sveriges miljöpolitik som förts av sossarna p ga maktkåthet.
Citera
2022-01-18, 01:45
Medlem
keithawexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Modellen är troligtvis Orlan-10 eller liknande.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Orlan-10

Det är ryska militärens vanligaste typ och används mycket i spaningssyfte. Kan flyga i 15 timmar och autonomt upp till 60 mil.

Används även för att guida missiler, troligtvis det man finslipar på nu. Kärnkraftverk och administrativa byggnader är sannolika mål för för en missilattack.

Den där ser ut som pappas hemmabygge på 80-talet. Drönaren de vittnar om hade propeller i bak och ca två meter mellan vingspetsarna
Citera
2022-01-18, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
NATO Drönare och media som vill skrämma fram svensken att gå med i NATO. Gå inte på skiten!

Svensken tjänar 0 på att gå med i NATO idag. USA får en ny buffertstat i Östersjön. Hålla kriget borta från fastlandet Amerika är allt de vill! Vem tjänar på att Sverige går med i NATO? USA!

Rösta NEJ!

Går Sverige med i NATO får USA hela västra Östersjön som utgångsläge i ett krig mot Ryssland!, tänk på Sveriges yta gentemot Östersjön! Den är enorm och USA vill ha den för baser, speciellt till Gotland. NEJ NEJ NEJ, Gå inte på skiten! NATO är livsfarlig för Sverige, vi har klarat oss som neutrala och det ska vi hålla kvar.

Så sant som det är sagt. USA kommer heller inte bli lika tvär om Sverige inte går med i NATO jämfört med vad Ryssland blir om Sverige går med i NATO.

Det vore slutet på lugnet här.
Citera
2022-01-18, 01:58
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priestess
Så sant som det är sagt. USA kommer heller inte bli lika tvär om Sverige inte går med i NATO jämfört med vad Ryssland blir om Sverige går med i NATO.

Det vore slutet på lugnet här.

Tack gode gud att det finns vettiga svenskar! Sprid ordet! Finns för många som skiter i frågan men inte inser dess konsekvenser! <3
Citera
2022-01-18, 01:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tukanen
Hämtade min son i Tyresö i fredags vid 17tiden, han sa att polisen kört med drönare över området.
Jag frågade hur fan han vet att det var polisen, han sa att dom cirkulerade med en stark lampa på drönaren och verkade söka efter något?
Tyckte det lät konstigt för jag har aldrig hört polisen använda drönare men frågade inget mer om det, nu i måndags så läste om drönarbesöken…kan det höra ihop?
Min son är 31år och har drönare och kan drönare så han vet vad han såg men denna händelse behöver inte ha med det andra att göra men skumt ändå?
Citera
2022-01-18, 02:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
NATO Drönare och media som vill skrämma fram svensken att gå med i NATO. Gå inte på skiten!

Svensken tjänar 0 på att gå med i NATO idag. USA får en ny buffertstat i Östersjön. Hålla kriget borta från fastlandet Amerika är allt de vill! Vem tjänar på att Sverige går med i NATO? USA!

Rösta NEJ!

Går Sverige med i NATO får USA hela västra Östersjön som utgångsläge i ett krig mot Ryssland!, tänk på Sveriges yta gentemot Östersjön! Den är enorm och USA vill ha den för baser, speciellt till Gotland. NEJ NEJ NEJ, Gå inte på skiten! NATO är livsfarlig för Sverige, vi har klarat oss som neutrala och det ska vi hålla kvar.

Det är väl objektivt bra om vi hjälper USA med fler utgångspunkter mot ett land som Ryssland? Det ditt argument säger är att vi istället hjälper Ryssland ifall vi inte går med. Då är det att föredra att vara på västvärldens sida, såklart!
Citera
2022-01-18, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makita66
Hämtade min son i Tyresö i fredags vid 17tiden, han sa att polisen kört med drönare över området.
Jag frågade hur fan han vet att det var polisen, han sa att dom cirkulerade med en stark lampa på drönaren och verkade söka efter något?
Tyckte det lät konstigt för jag har aldrig hört polisen använda drönare men frågade inget mer om det, nu i måndags så läste om drönarbesöken…kan det höra ihop?
Min son är 31år och har drönare och kan drönare så han vet vad han såg men denna händelse behöver inte ha med det andra att göra men skumt ändå?

Hur stor var drönaren din son såg?
Citera
2022-01-18, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kontocoolt
Det är väl objektivt bra om vi hjälper USA med fler utgångspunkter mot ett land som Ryssland? Det ditt argument säger är att vi istället hjälper Ryssland ifall vi inte går med. Då är det att föredra att vara på västvärldens sida, såklart!

Att inte gå med i NATO är inte att hjälpa Ryssland utan mer att hålla sig utanför konflikten, jämfört med ställningstagandet, kompromissen och uppoffringen det skulle innebära att gå med i NATO.
Man ska inte laga något som inte är trasigt, Sveriges neutrala strategi har hållt i många år.
Citera
2022-01-18, 02:06
Medlem
Citat:
Hur stor var drönaren din son såg?
Frågade aldrig men han sa att den var på högre höjd och lät inget då insåg han att det var en drönare, jag var inte så intresserad just då men lär ringa honom i morgon för nu vill jag veta mer.
Citera
2022-01-18, 02:06
Medlem
Niggwards avatar
Citat:

Vi är neutrala idag. Vad menar du?

Genom att gå med i NATO, ger vi USA fri-spel i Östersjön. Sverige som självständig gränsande majoritet-nation har alltid hållit Östersjön neutral. Genom att gå med i NATO, ger vi frispel för USA och därmed NATO mer spelrum.

Ryssland gränsar mot Östersjön INTE USA. USA vill att vi ska gå med i NATO för att använda Sverige och inte minst Gotland som en buffertzon i händelse av krig med Ryssland.

Sverige har klarat sig såhär långt utan att gå med i NATO av en anledning, och det är att Östersjön är otroligt viktig och neutral. Alla ”drönare” och media hets är enbart för att skrämma svensken in i NATO! GÅ INTE PÅ DET!

NEJ TILL NATO!!!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in