2022-01-16, 10:21
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Hatet mot flintastek, makaroner med falukorv och ketchup osv är alltid någonting som kommer från samma håll. Det är människor som annars inte kan laga mat, men ser någon typ av glädje till att leka matsnobb.
Klart någon flintastek slängs på grillen på sommaren. Lite tzatsiki och bröd till det så är du set.
Citera
2022-01-16, 13:54
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Man har ju kunnat köpa omarinerad flintastek och det är bättre för man kan krydda som man vill.
Vet, dock länge sedan jag såg, men visserligen längesedan jag titta.
Det är ingen styckdetalj som eggar mig speciellt mycket faktiskt, även om den kan vara god.
Citera
2022-01-16, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaZero
Hur får man tag på en flintastek gjort på nöt?

https://www.youtube.com/watch?v=JGDu6m0wmz8

Det får man inte.
Flintastek är en produkt av gris.
Den skiljer från amerikanska flintstone steak som är en styckning av nötkött.

Prova att beställa round steak av din slaktare, det finns inget riktigt bra namn åå svenska, men slaktaren bör veta vad det handlar om.
Senast redigerad av cdec 2022-01-16 kl. 15:08.
Citera
2022-01-16, 15:14
Bannlyst
Citat:
Hur får man tag på en flintastek gjort på nöt?

https://www.youtube.com/watch?v=JGDu6m0wmz8

Tillägg till mitt inlägg ovan.
Det är ju egentligen styckdelen kyl (arsle+lår) som används i klippet, tittade igenom det nu.
Citera
2022-01-16, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Tillägg till mitt inlägg ovan.
Det är ju egentligen styckdelen kyl (arsle+lår) som används i klippet, tittade igenom det nu.

var får man tag på en sån då?
Citera
2022-01-16, 15:39
Bannlyst
Citat:
var får man tag på en sån då?

Kyl är grovstyckningen, så det är en skiva där du ska beställa.
Motsvarande round steak, det är ovanligt att vi använder den i Sverige då tomahawk egentligen är mer lätthanterligt-och -tillgängligt om man vill lägga en rejäl skiva nötkött på grillen.

Men vill du ha det som används i klippet du länkade får du be din lokala slaktare/köttgubbe om kyl/round steak.
Citera
2022-01-18, 00:17
Medlem
Citat:
Kyl är grovstyckningen, så det är en skiva där du ska beställa.
Motsvarande round steak, det är ovanligt att vi använder den i Sverige då tomahawk egentligen är mer lätthanterligt-och -tillgängligt om man vill lägga en rejäl skiva nötkött på grillen.

Men vill du ha det som används i klippet du länkade får du be din lokala slaktare/köttgubbe om kyl/round steak.

min slaktare säger att han kan fixa detta så jag kommer köpa en till helgen eller nästa. jävlar vad det ska grillas.
Citera
2022-01-18, 04:14
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiggeSpringnota
Hatet mot flintastek, makaroner med falukorv och ketchup osv är alltid någonting som kommer från samma håll. Det är människor som annars inte kan laga mat, men ser någon typ av glädje till att leka matsnobb.
Klart någon flintastek slängs på grillen på sommaren. Lite tzatsiki och bröd till det så är du set.

Det stämmer inte. Jag är kock och skulle aldrig i mitt liv köpa flintastek.
Citera
2022-01-18, 09:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn

Varför inte?
Vad kör du istället om du vill ha en rejäl köttbit på grillen?

Jag har jobbat som kock i över 30 år och lägger gärna, som dom flesta av mina kollegor, en flintastek på grillen.
Lika ofta kör jag en round steak eller tomahawk, men flintasteken med lite kul kryddning kan bli riktigt bra.
Citera
2022-01-18, 09:21
Medlem
Citat:
Varför inte?
Vad kör du istället om du vill ha en rejäl köttbit på grillen?

Jag har jobbat som kock i över 30 år och lägger gärna, som dom flesta av mina kollegor, en flintastek på grillen.
Lika ofta kör jag en round steak eller tomahawk, men flintasteken med lite kul kryddning kan bli riktigt bra.

Jag kör alltid karré istället för flintastek, nog 10-12 år sedan jag köpte en.
Nej mycket tråkig bit, visst går att få hyfsad men finns så mycket annat dom är bättre. Jag grillar/röker kött minst en gång i veckan året om.
Citera
2022-01-18, 13:10
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn

Tror min poäng flög över huvudet på dig, det är inte flintasteken i sig jag diskuterar, snarare ett fenomen.
Själv tycker jag flintasteken har sin plats. Är ute på många långa fisketurer där en flintastek och en bit baguette kan sitta väldigt bra.
Snoffseriet sparar jag till andra tillfällen.
Citera
2022-01-18, 17:47
Medlem
Sladdarens avatar
Minns knappt vad det smakade för 5 år sen nåt eller mer men luktade unket och surt med sin konstgorda grillkrydda (marinad?) och blev alltid stenhårda när de grillades. Inget jag längtar efter alls. Grilla kotletter eller karré punkt. Flintastek som jag minns kom ju alltid färdigkryddad. Billiga julskinka är ju ungefär lika gott dvs inte alls
Senast redigerad av Sladdaren 2022-01-18 kl. 17:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in