2022-01-17, 23:31
Medlem
Ni som kan söder. Visst är det möjligt att fly från Sjöstaden via upp för berget och sedan ner mot Hammarbyhöjden och skogsområdet / Fotbollsplan ? Mindre risk för kameror och annat folk också om man ska ta sig från Sjöstaden med vapen på sig skulle jag gissa.
Citera
2022-01-17, 23:34
Medlem
beckos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sthlm4h
Ni som kan söder. Visst är det möjligt att fly från Sjöstaden via upp för berget och sedan ner mot Hammarbyhöjden och skogsområdet / Fotbollsplan ? Mindre risk för kameror och annat folk också om man ska ta sig från Sjöstaden med vapen på sig skulle jag gissa.
Ny information?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eE07Rl/uppgifter-utredningen-i-dodlage--nya-poliser-tar-over-fallet-om-ei
Citera
2022-01-17, 23:35
Medlem
zzahirs avatar
Aftonbladet:

”Polisen ska, enligt Aftonbladets uppgifter, ha en tydlig bild av hur mordet på 19-årige Nils Grönberg, känd under artistnamnet Einár, gick till.

Det man vet är att två maskerade skyttar var på mordplatsen kvällen den 21 oktober och att de båda avlossade skott.

En av dem ska dock ha varit mer aktiv i själva skjutningen och den som avfyrade skotten som träffade 19-årige Nils Grönberg på mycket nära håll.

Den personen är välkänd av polisen. Han har tidigare misstänkts men aldrig åtalats för inblandning i andra dödsskjutningar. Han har även figurerat i skjutningar av mer varnande karaktär, där offret skjutits i underkroppen.

– Just den ena av de här killarna har polisen haft som en av sina huvudmisstänkta redan kort tid efter mordet. Han beskrivs som en slags sicario (en slags torped reds.anm) som utreds för kopplingar till fler grova brott och mord, säger en källa.”
Citera
2022-01-17, 23:39
Medlem
Uppgifter: Utredningen i ”dödläge” – nya poliser tar över fallet om Einár

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eE07Rl/uppgifter-utredningen-i-dodlage--nya-poliser-tar-over-fallet-om-ei
Citera
2022-01-17, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
winterbrandy är Mohamed Et Tamry från Rissne-nätverket.
Tack, vad vet vi om honom?

När man kollar på Rissnes skivbolag StreetLife Music och deras två rappare KEV1N och Owen så är dom vänner med Essa, Modo, Manolo, Gibbo, Modou och SSTV-pojkarna Thrife, Scar, HvonGucci m.fl. så man förstår varför det var lätt för Rissne att få kontakt med Nils. Vad vet man om KEV1N och Owen?
Citera
2022-01-17, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzahir
Aftonbladet:

”Polisen ska, enligt Aftonbladets uppgifter, ha en tydlig bild av hur mordet på 19-årige Nils Grönberg, känd under artistnamnet Einár, gick till.

Det man vet är att två maskerade skyttar var på mordplatsen kvällen den 21 oktober och att de båda avlossade skott.

En av dem ska dock ha varit mer aktiv i själva skjutningen och den som avfyrade skotten som träffade 19-årige Nils Grönberg på mycket nära håll.

Den personen är välkänd av polisen. Han har tidigare misstänkts men aldrig åtalats för inblandning i andra dödsskjutningar. Han har även figurerat i skjutningar av mer varnande karaktär, där offret skjutits i underkroppen.

– Just den ena av de här killarna har polisen haft som en av sina huvudmisstänkta redan kort tid efter mordet. Han beskrivs som en slags sicario (en slags torped reds.anm) som utreds för kopplingar till fler grova brott och mord, säger en källa.”

Det som gör att jag tvekar på hela innehållet är att man gärna kopplar han de tror är skytten ihop med att han måste vara den av de två som använde just det vapen som antagligen lämnade flest hylsor kvar och även den som sköt mot Einar.

Det tror jag är lite att försöka passa ihop sin teori med det som hände.

Om de hade vittnen så hade han varit misstänkt offentligt istället för ”vi tror oss veta”.
Citera
2022-01-17, 23:46
Medlem
Pandalina4s avatar
Några citat från artikeln som kom upp ikväll. Egentligen inget nytt.
Nu har en specialgrupp kopplats in i utredningen.

Citat:
Det man vet är att två maskerade skyttar var på mordplatsen och att de båda avlossade skott.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eE07Rl/uppgifter-utredningen-i-dodlage--nya-poliser-tar-over-fallet-om-Einar
Även en artikel om Alexandras sorg.
https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/mrWM6l/einars-flickvan-om-sorgen-kommer-aldrig-glomma-dig
Citera
2022-01-17, 23:48
Medlem
Dem säger efter han lämnade ett gäng som han betala blev dem fiendern
Citera
2022-01-17, 23:50
Medlem
zzahirs avatar
Citat:
Det som gör att jag tvekar på hela innehållet är att man gärna kopplar han de tror är skytten ihop med att han måste vara den av de två som använde just det vapen som antagligen lämnade flest hylsor kvar och även den som sköt mot Einar.

Det tror jag är lite att försöka passa ihop sin teori med det som hände.

Om de hade vittnen så hade han varit misstänkt offentligt istället för ”vi tror oss veta”.

Det kanske inte är vittnen just som sagt att det är så, utan ”gatan” som pratat, vilket kommit fram till polisens kännedom (att det snackas om att det är han som skjutit)? En tanke bara
Citera
2022-01-17, 23:58
Medlem
Citat:
Ni som såg dokumentären hörde väl Sebbe råd till Einar ”glöm inte var du kommer ifrån och grabbarna som var med från början ”. Han syftade antagligen på dalen. Han om någon vet väl hur gatan funkar. Kan tänka mig att han fått höra saker från Einar. Men också rykten och annat från andra kring gatan även om han inte är aktiv. Han insåg väl faran i att förlorar dalen helt för Einar och riskerna det medför att inte riktigt höra hemma hos en grupp samtidigt som man håller med gangsterrap

Jag tycker det kändes som att Sebbe hade en stark poäng i att säga det där. Alltså inte bara som en generell grej som i efterhand är obetydlig, utan snarare som ett sätt att få sagt att hade Nisse lyssnat hade det här inte hänt.
Alltså ett sätt att säga något utan att säga något.
Man märker att Sebbe vet mer än han visar upp.
Citera
2022-01-18, 00:03
Medlem
zzahirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrottNeger
Jag tycker det kändes som att Sebbe hade en stark poäng i att säga det där. Alltså inte bara som en generell grej som i efterhand är obetydlig, utan snarare som ett sätt att få sagt att hade Nisse lyssnat hade det här inte hänt.
Alltså ett sätt att säga något utan att säga något.
Man märker att Sebbe vet mer än han visar upp.

Jag håller med. Tänkte också på det när jag såg dokumentären.
Citera
2022-01-18, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zzahir
Jag håller med. Tänkte också på det när jag såg dokumentären.

Vilken dokumentär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in