2022-01-17, 23:49
Medlem
Dille24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Beror på hur du definierar massdöd. Bedömningen är ändå att det föreligger en underrapportering på 3-4 tusen under denna period. Det saknades testmöjligheter helt enkelt. Vad gäller överdödlighet har ju både SCB och Socialstyrelsen räknat på den under år 2020.

https://www.socialstyrelsen.se/om-socialstyrelsen/pressrum/press/pandemin-orsakade-overdodlighet-2020--vissa-utrikesfodda-mer-drabbade/

Sverige hade tydlig överdödlighet under 2020. Totalt avled 98 229 personer, vilket kan jämföras med i genomsnitt 91 070 mellan 2015 och 2019. En viktig förklaring var covid-19 som var den tredje vanligaste dödsorsaken med 9 441 dödsfall.

Sveriges folkmängd ökade ju dock ganska drastiskt under dessa år. Tittar man istället på dödlighet per capita så ser det annorlunda ut.
Citera
2022-01-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Mildare är den men ingen av artiklarna du länkar till styrker det du påstår d.v.s. att vaccinet inte är effektivt mot omikromvarianten.

Ok, så var är dina källor som vetenskapligt befäster att vaccinet är effektivt mot Omicron? Du förnekar alltså att Omicron är en mycket mindre virulent variant och hävdar att den enda anledning till att dödsfallen minskat beror på vaccinet? Igen, hur ska du bortförklara Sydafrika? Det är ju inte som att det råder delade meningar inom vetenskapen att Omicron är mycket mindre dödlig. Jag gav dig till och med länkar. Du har inte hänvisat till ett skit utan sitter bara här och spelar dum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej! Jag har haft rätt om det mesta. Varför försvarar du föresten Bendover?

Att sprida dynga är inte att ha rätt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Har vi flockimmunitet? Kul! Var kan jag läsa om det?
Vi har haft flockimmunitet i över ett år. Men inte överallt! Hur svårt ska det vara att föstå?
Citera
2022-01-17, 23:51
Medlem
Citat:
Nej, de ska vaccinera sig mot SARS-Covid19. En lungsjukdom som gör att de riskerar neurologiska skador som i värsta fall är obotliga.

Hur många ungdomar har fått dessa påstådda neurologiska skador som visat sig vara obotliga? Jag väntar. Det enda jag hört om ungdomar relaterat till covid är att de drabbats av hjärtmuskelinflammationer pga vaccinet.
Citera
2022-01-17, 23:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dille24
Sveriges folkmängd ökade ju dock ganska drastiskt under dessa år. Tittar man istället på dödlighet per capita så ser det annorlunda ut.

Pga att vi tog emot en jävla massa unga män från Afghanistan ja. Varför ska vi räkna på dem tycker du? Skulle vara fullständigt idiotiskt.
Citera
2022-01-17, 23:52
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Hur många ungdomar har fått dessa påstådda neurologiska skador som visat sig vara obotliga? Jag väntar. Det enda jag hört om ungdomar relaterat till covid är att de drabbats av hjärtmuskelinflammationer pga vaccinet.

Hur många ungdomar har fått hjärtmuskelinflammation av vaccinet?
Citera
2022-01-17, 23:53
Medlem
Citat:
Ok, så var är dina källor som vetenskapligt befäster att vaccinet är effektivt mot Omicron? Du förnekar alltså att Omicron är en mycket mindre virulent variant och att den enda anledning till att dödsfallen minskat beror på vaccinet? Igen, hur ska du bortförklara Sydafrika? Det är ju inte som att det råder delade meningar inom vetenskapen att Omicron är mycket mindre dödlig. Jag gav dig till och med länkar. Du har inte hänvisat till ett skit utan sitter bara här och spelar dum.

Har jag påstått det? Du öser ur dig länkar men de handlar snarare om att omikrom är mildare och inte om att vaccinet är verkningslöst.
Citera
2022-01-17, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Vi har haft flockimmunitet i över ett år. Men inte överallt! Hur svårt ska det vara att föstå?

Var kan jag läsa om det?
Citera
2022-01-17, 23:54
Medlem
Citat:
Hur många ungdomar har fått hjärtmuskelinflammation av vaccinet?

Jag frågade först, så börja du. Hur många har fått dessa neurologiska skador som du sitter och hittar på. Och hur skulle vaccinet förhindra detta menar du när vaccinerade ändå insjuknar i covid
Citera
2022-01-17, 23:54
Medlem
Citat:
"Kan" vara mildare eller inte? Du menar att H1N1 någon gång varit ens i närheten lika dödlig som den var mellan 1918-1919? Nämn ett år? 1931? 1962? 1998? Nja, både du och jag vet att viruset muterade till en mindre virulent variant och numera snurrar runt som en vanlig influensa som är harmlös för 99.8% av befolkningen. Precis som Omicron.
Spansk sjukan hade varit harmlös för de flesta även 1917-1920 om människorna då hade varit i bättre skick, sjukvården och hygienen bättre och maten näringsrikare och mer lättillgänglig..
Läste någonstans att mängder av folk även då felbehandlades till döds..
Citera
2022-01-17, 23:55
Medlem
Citat:
"Kan" vara mildare eller inte? Du menar att H1N1 någon gång varit ens i närheten lika dödlig som den var mellan 1918-1919? Nämn ett år? 1931? 1962? 1998? Nja, både du och jag vet att viruset muterade till en mindre virulent variant och numera snurrar runt som en vanlig influensa som är harmlös för 99.8% av befolkningen. Precis som Omicron.

Den var så klart mest dödlig då för att den var ny samt att följdsjukdomar som lunginflammation tog kål på många. Immunitet har visat att de åldersgrupper som stött på likartade varianter historiskt klarade sig bättre. Dvs de har viss immunitet.

Omikron kommer att mättas och det kommer nya varianter som kan vara mer eller mindre dödliga för olika åldersgrupper, precis som olika influensavarianter är varje säsong. Bara att läsa Socialstyrelsens och FHMs rapporter så ser man att det slår olika beroende på vilken variant som kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in