2022-01-17, 21:25
Medlem
Fibonaccitals avatar
Nu känns det som att alla med drönare flyger runt för att skrämma skiten ur folk.
MaMaMia. Copycats syndrom, eller...

Drönare över Storstockholm
Senare på måndagskvällen meddelade polisen att de observerat drönare på flera platser i Storstockholm.

– Ja vi har fått in och gjort egna observationer av sådant i Storstockholm, säger Daniel Wikdahl, presstalesperson vid Stockholmspolisen.

– Det rör sig om ett flertal observationer, säger han.

Larmet inkom strax före klockan sju på kvällen och polisen använder sig av polishelikopter i sökandet.

– I det här samverkar vi med ett flertal andra myndigheter. Till exempel Försvarsmakten. Men vad vi gör arbetet tillsammans med dem kan jag inte gå in på, säger Daniel Wikdahl vid polisen.

https://www.expressen.se/nyheter/nytt-larm-om-dronare-vid-forsmarks-karnkraftverk/

Nu lägger jag ner detta drönar hysteriken ett tag...

Jag låser mitt sovrum nu så jag slipper ha en drönare över skallen.
Det var nog bara en ilsken mygga... 🦟🦟🦟
Senast redigerad av Fibonaccital 2022-01-17 kl. 21:44.
Citera
2022-01-17, 21:40
Medlem
keithawexs avatar
Låt oss anta att det är en rysk farkost. I så fall var ska den ha startat, från mobilenhet, fartyg eller stationerad. De kan flyga långt men frågan hur långt in i landet innan upptäckt. Man har tidigare observerat avvikande lastbilar av mindre modell i närheten av telemaster när de föll som furor. Kan dessa civila fordon även agera ramp åt drönare av militärtyp dvs likt beskrivningen 2m i vingbredd. Syftet verkar mer att väcka uppsåt än att tekniskt verka i form av sabotage sk skrämseltaktik. Utifrån det tekniska med att starta, landa och snabbt försvinna känns aktionen aningen märklig. Eftersom det skett vad det verkar totalt spårlöst..?
Citera
2022-01-17, 21:40
Medlem
Troians avatar
Hur startar och landar drönare av den typ som siktats? Är det ”landningsbanor”, eller är startsträckan mindre?

Har dessa drönare räckvidd att flyga över Östersjön?

Hur högt upp kan de flyga?
Citera
2022-01-17, 21:45
Medlem
Tanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersPersson99
Om du mot förmodan inte redan jobbar som rysk påverkansbot borde du söka till jobbet.

Drönarna och rysslands upptrappning är allvarlig och på riktigt.

Usa står för demokrati och frihet.

Ryssland är en korrumperad diktatur som gör Europa osäkert.

Du borde läsa på om Wallenberg/Warburg/Lindman/Palmes inblandning i "Ryska revolutionen".
Världens genom tiderna största rånmord. Miljontals mördade ryssar och ryska nationens guldreserv 500.000 kg hamnade i Stockholm.
Tsaren ångrade att han lät Ericsson bygga telenätet. För sent.

Samma krafter som välte Tsaren och plundrade Ryssland för hundra år sedan låg garanterat bakom drönarkörningen över Forsmark. De kan dessutom basunera ut skräckporren i egna kanaler. RedBee-Media är inte lokaltidningen direkt.
Citera
2022-01-17, 21:46
Medlem
keithawexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Hur startar och landar drönare av den typ som siktats? Är det ”landningsbanor”, eller är startsträckan mindre?

Modellen är som bekant okänd men rent tekniskt kan militära drönare av an modell flyga som normalt flygplan. Men 2m vingbredd känns aningen litet jämfört med de som är bestyckade, någon km upp borde de klara. Antagligen en drönare för spaningsbruk med hänsyn till storleken. Ren spekulation dock. Borde finnas modellinfo därute
Citera
2022-01-17, 21:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Bra fråga. Nu riskerar detta att bli en UFO-tråd (fylld av ryska troll förvisso), men det finns faktiskt flera vittnesmål från amerikanska stridspiloter under de senaste få åren som tyder på att någon fientlig stat (kanske Ryssland eller Kina) har gjort ett utvecklingshopp i militär drönarteknik, med bl.a. ofattbart snabb acceleration. Just den typen av "superdrönare" tror jag inte ens Ryssen (om det är dom) vill visa upp framför Kungliga Slottet, den vill man nog hålla på lite.

Hur långt kan en obemannad farkost flyga?
En känd obemannad farkost är amerikanska Waverider, den kan flyga i 5 ggr ljudets hastighet upp till 740 km räckvidd (upp till 21000 meters höjd)

Märk väl att de oidentiferade farkoster som piloter stött på har rört sig ännu snabbare än så.
Senast redigerad av Enterprise 2022-01-17 kl. 22:00.
Citera
2022-01-17, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sunnis
Du menar att ISIS skulle göra en fly-by med drönare utan att sett till att krascha in den i första bästa folkmassa med påhängd hemmabyggd fjärrutlöst IDF bomb? Anklaga Talibaner för att inte spränga saker och uppträda professionellt, alltså

Säger bara att om det är bekräftat att det är militära drönare så är det väl bara Ryssland, nato, och eventuellt talibaner som har tillgång till sådant.
Citera
2022-01-17, 21:55
Medlem
fiftyforfiftys avatar
4 alternativ som jag ser det.

1. Miljöaktivister
2. Ryssland
3. Nato
4. Inget utav de första tre

Troligen alternativ 4.
Citera
2022-01-17, 21:57
Medlem
Citat:

Ofta med fallskärm
Citera
2022-01-17, 21:59
Medlem
Snorbromsens avatar
Förstår inte varför alla är så insnöade på att det ska vara en drönare av Ryssland eller miljöaktivistet finns ingen vinning för nått utav aktörerna. Allt har nog en mer udda förklaring i detta fall finns många "ljusfenomen" på Youtube som liknar klippet om man skulle spionera varför ska man ha en 10000w lampa då som nästan bländar chauffören av vägen. En drönare hittar militären lätt med giraffe 4a ASEA radar systemet, men inget är är identitetifierat ännu och beredskapen är höjd alltså så är det ett (UFO) fortfarande och intressetet brukar vara höggt för kärnkraft och kärnvapen där (ufo) förekommer ofta,

Ursäkta min dyslexi // snorbromsen
Citera
2022-01-17, 22:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fr0g
Säger bara att om det är bekräftat att det är militära drönare så är det väl bara Ryssland, nato, och eventuellt talibaner som har tillgång till sådant.
Inte riktigt. Också Kina och Indien har militära drönare. Även Pakistan, Iran och Turkiet i viss mån.
Taiwan håller på.
https://www.newamerica.org/international-security/reports/world-drones/who-has-what-countries-developing-armed-drones/
Citera
2022-01-17, 22:06
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snorbromsen
Förstår inte varför alla är så insnöade på att det ska vara en drönare av Ryssland eller miljöaktivistet finns ingen vinning för nått utav aktörerna. Allt har nog en mer udda förklaring i detta fall finns många "ljusfenomen" på Youtube som liknar klippet om man skulle spionera varför ska man ha en 10000w lampa då som nästan bländar chauffören av vägen. En drönare hittar militären lätt med giraffe 4a ASEA radar systemet, men inget är är identitetifierat ännu och beredskapen är höjd alltså så är det ett (UFO) fortfarande och intressetet brukar vara höggt för kärnkraft och kärnvapen där (ufo) förekommer ofta,

Ursäkta min dyslexi // snorbromsen
Om du insinuerar någon form av utomjordiskt UFO/UAP så tror jag knappast dessa skulle vara intresserade av att synas framför riksdagshuset och slottet. Det låter högst mänskligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in