Citat:
Ursprungligen postat av
FBerntsson
Det tror jag hade varit sant om Ryssland gett sig på exempelvis Estland (men nu är ju de med i NATO så det är uteslutet). Ukraina är inte vårt närområde och jag de flesta brydde sig inte när Krim anekterades. Ett ryskt angrepp på Ukraina är inte en nationell kris för oss.
Effekten kommer istället bli att NATO frågan kommer upp till diskussion och där är främst (S) splittrade. Övriga partier har mer samsyn mellan politiska företrädare och väljare.
Ja, precis som du säger. Det är inte en helt enkelt bild där socialdemokraterna har allt att vinna på nuvarande situation.
Men det är inte heller lätt för högerblocket att göra det till en politisk stridsfråga. Man vill ju inte visa oenighet hur mycket som helst utåt.
Dessutom är väl precis alla överens om att ingen, absolut ingen kommer att få angripa Sverige utan att möta hårt motstånd? Ja, bra så.
Jag tror för övrigt att i opinionsmätningar under en kris av militärt slag så är det småpartierna som får mest problem att behålla sina väljare. Man går hellre till någon av de tre stora, dvs M, S och SD.