2022-01-17, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Om radarn går 360, så kan man nog kalla systemet för bäst i världen.
Vad menar du?
2022-01-17, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollegah1
Underbart PR-trick av försvarsmakten. Nu saknar vi ”en främmande ubåt” längst kusten och hela spektaklet är igång igen. Eller har marinen skämt ut sig tillräckligt?
Skämt ut sig?
2022-01-17, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Ryssland har sin flotta spridd på massor av ställen. Östersjöflottan är bara en av många. De som anlände till Östersjön var vad jag förstått från Ishavsflottan och förefaller vara på väg att återvända dit nu. T.ex. Svartahavsflottan eller Stillahavsflottan skulle ta rätt lång tid att ta sig hit.

Man skall dock komma ihåg att när de flyttar fartyg från en plats till en annan medför det inte bara att de förstärker sin flotta på den ena platsen, utan lika mycket försvagar sin flotta på den andra platsen.
Stämmer, ryssar talar i högtidliga ögonblick om sitt land som "landet med fjorton hav" (då räknas även Kaspiska Havet och den nu nästan döda Aralsjön in, samt alla de olika randhaven längs den arktiska kusten - men däremot inte Stilla Havet).
2022-01-17, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
Skit i idioterna till politiker! Fåren är får. Får ska vara får, för hur skulle någonting annars bli gjort om alla självständigt reflekterade?

Vi är inte lojala med pantskallarna till karriärpolitiker. Vi är lojala med våra förfäder, med vårt folk och med våra kommande generationer.

Det här blir en tid för starka ledare. Var den ledaren, och visa att du är vis och självständig!

Visst, jag delar den uppfattningen. Problemet ligger ju bara i att- precis som vi märker i den här typen av forum- att det inte räcker för den genomsnittlige medborgaren. De kan inte förstå/se sambandet att försvara samma stat som har föraktat de, samtidigt innebär att kämpa för sin familj och rätten till självbestämmande. Då blir de istället defaitister, eller till den milda grad att de ser fram emot lede fi. Det kan vi tacka alla boomers (här på forumet och ute i verkligheten) och våra karriärpolitiker i etablissemanget för. Grattis till att ha splittrat ett tidigare enat folk.
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Nu snackar du skit utan att tänka.

Vi lyckades mobilisera trupper och flytta fram våra positioner blixtsnabbt. Detta noterade ryssen.

Inte förens nu idag kom undsättning, ett Nato fartyg. Vilket inte är Amerikanskt utan Nederländskt !

Erkän bara att Ryssen lämnade nu med svansen mellan bena och skämde ut sig själva. Du lurar ingen här

(Min feting ovan.)

Bra poäng. Samtidigt kanske det också varit deras plan. D.v.s. se hur det svenska försvaret och andra länder reagerar, vilket de fått svar på nu. Då menar jag främst hur många (och vilka) fartyg, flyg och arméförban som sätts i beredskap, hur lång tid det tar och exakt var de stället upp osv. Allt detta vet de nu.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid2
Skämt ut sig?

Det hävdas väl snart att det bara var ett sillstim.
2022-01-17, 13:12
Medlem
Citat:
(Min feting ovan.)

Bra poäng. Samtidigt kanske det också varit deras plan. D.v.s. se hur det svenska försvaret och andra länder reagerar, vilket de fått svar på nu. Då menar jag främst hur många (och vilka) fartyg, flyg och arméförban som sätts i beredskap, hur lång tid det tar och exakt var de stället upp osv. Allt detta vet de nu.

Då får väl väst ändra planeringen.
2022-01-17, 13:13
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Stämmer, ryssar talar i högtidliga ögonblick om sitt land som "landet med fjorton hav" (då räknas även Kaspiska Havet och den nu nästan döda Aralsjön in, samt alla de olika randhaven längs den arktiska kusten - men däremot inte Stilla Havet).

Ok, tack!

Men har de inte en flotta även i Stilla havet?

(Jag vet inte utan antog bara det.)
2022-01-17, 13:15
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Tack för svar.

Att inget är mer förenande än etnicitet och religion är självklart.
Men den tiden är förbi. Inte bara här utan i stort sett i hela världen.

Att Sovjet/Ryssland bedrivit destabiliserande verksamhet länge men också spionage av olika slag
och även uppköp av utländsk strategisk mark
har jag själv påtalat så det är inget nytt. Det är en del av det som gör detta svårt.
Deras strategier är effektiva men svårbemötta.

Eftersom de spelar både offer och förövare samtidigt.
Och även det är en metod.
Som många faller för eftersom den är effektiv.

Det jag tänker är dock att vi kan inte förutsätta att vi kan ändra andra -
men vi kanske kan påverka/ändra vår egen situation.
så det i sin tur möjligen skulle kunna stärka OSS.

Ditt exempel om USA kan man ju ha som utgångspunkt när det gäller tankarna
kring att förena oliktänkande mfl.
Både hur man kan göra och hur man INTE bör göra, osv.

Sverige är så mycket mindre i befolkning och det bör vara lättare att hantera och påverka.

Däremot känns svårigheterna att kunna "samla" alla våra olika medborgare kring en förenande "känsla" som ofantlig och svår men jag tror ändå att det är just DET man man måste jobba med!

Jag har svårt att tro att det är omöjligt men det krävs till att börja med en vilja!

Det är en svår situation men den är värd att jobba med.
Vi har allt att vinna på det!
Tiden då etnicitet och religion binder samman kommer aldrig att vara förbi, utan det är en faktor vi har att förhålla oss till.

Det är bra (!) att tex svarta muslimer även i Sverige identifierar sig starkt med sin grupp, men även om vi skulle anse detta vara ett problem så kan vi inte lösa problemet genom att få dem att identifiera sig med woke.

Det farligaste samhället, vilket även blir omöjligt att försvara, är en grupp löst sammansatta individer utan rötter; historia, blodsband och folksjäl.

Segregationen är inte problemet i sig, utan motsättningar är problemet. Detta utnyttjar Ryssland som under hela Putins tid har visat muslimerna att de står emot USA/ NATO vad gäller orättfärdiga krig och militärdiktaturer (dessa är amerikanska) i MÖ.

Vi har sedan Palmes tid ett rykte om oss att vara emot sionismen. Palestinafrågan är för muslimer en central fråga. Att SD infiltrerades via bröderna Ekeroth kan vi vara tämligen säkra på i och med partiets fokus i utrikespolitiken medan bröderna var inflytelserika i partiet. Detta är ett av väldigt många tydliga exempel på hur destabilisering och polarisering lyckats.

Problemet vi står inför är konfliktlinjer längst många gränser, därför att subverseringen har pågått så länge. Vad vi svenskar behöver återvända till är våra rötter. Vi är i grunden ett rättvist folk, som fullständigt krossar den som ger sig på oss. Vi startar inga krig, men startar du ett krig med oss förföljer vi dig på hemmaplan så länge vi har en enda man stående. Även muslimer (som här endast får utgöra ett exempel av flera) bör bli varse detta.

Ett inträde i NATO och tillika motstånd mot Ryssland riskerar att förarga imrikes stora grupper. Just say`n.. En gammal taktik från Sovjet (och ända tillbaka till tsarerna) är att låta fienden falla på eget grepp.
2022-01-17, 13:16
Medlem
Det är bara bra att alla blir politisk medvetna - och lättare militäriska övningar är bara sunt -
2022-01-17, 13:19
Medlem
Citat:
Ok, tack!

De förde en flotta från Östersjön till det KOreanska kriget för att bli bekämpade i detalj- det är en typ 1900

https://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Tsushima

Den historian är extra rolig eftersom Ryska flottan sänkte varandra + fiskebåtar i engelska kanalen - och britterna undrade vad fan de höll på med - " vi Är på väg till Koreahalvön" - det är en intressant resa
Senast redigerad av Whistlehead 2022-01-17 kl. 13:28.
2022-01-17, 13:20
Medlem
Citat:
Ok, tack!

Jovisst, huvudbasen är Vladivostok/Nakhodka - men i talesättet är det bara randhaven mot Stilla havet som räknas: Berings hav, Ochotska havet och Japanska sjön, inte Oceanen själv. (däremot brukar nog Norra Ishavet räknas in, utöver Vita havet, Barents hav osv längs nordostpassagen).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in