2022-01-17, 11:42
Medlem
Mindbusinesss avatar
Har de ryska fartygen sin transponder avstängd? Syns inte på Marintracker.
2022-01-17, 11:45
Medlem
Marknadsassistents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmytheone
jo det är sant men nått gjorde man där.
Enligt Michael Claesson är de nu på väg därifrån med olika typer av last, säger han i ”P1 Morgon” i Sveriges Radio. Man undrar vad för last man har ombord https://www.expressen.se/nyheter/forsvarsmakten-en-signal-till-svenska-folket-och-ryssland/

Sannolikt bunkrat för att gå till Svarta havet.
2022-01-17, 11:45
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Destination Svarta Havet.

Bland andra din resebyrå har prospekt i fyrfärg och målande beskrivningar, om lockande orter att besöka där.

En del besökare blir så betagna att de rotar sig och stannar kvar.
2022-01-17, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marknadsassistent
Sannolikt bunkrat för att gå till Svarta havet.

Ja, det ligger så klart på vägen
2022-01-17, 11:48
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Kanske du menar att globaliseringen och mångfald i sig är destabiliserande?

Jag försöker hänga med i hur ni alla tänker så jag frågar av intresse.

Tänker du i så fall att det är en omöjlighet att finna en stark gemensam "identitet" som förenar oliktänkande och som skulle kunna leda till ett gemensamt nationellt "försvar" i krisande stund?
Det finns ingen gemensam identitet som blir starkare än etnicitet och religion. Helst i kombination.

Jag menar det jag skrev;
Sedan andra världskriget fram till upplösningen av dess imperium har Sovjet under kalla kriget haft destabiliserande verksamhet i hela Väst. Detta spinner Ryssland vidare på. Jag rekommenderar dig verkligen att ta reda på hur KGB arbetade med spionverksamhet och subverserande verksamhet i övrigt.

Omöjligt att finna en annan gemensam identitet är det inte, men den blir aldrig lika stark och framförallt inte demokratisk. Närmast har USA lyckats med sin konstitution, men då bör du minnas att USA var rasligt homogent samt hyfsat homogent religiöst. Initialt ingick inte svarta slavättlingar och indianer i nationen. Sedan dessa upptogs har försök gjorts till identifikation med kristendomen, men har misslyckats.

Edit;
Tipsar om att lyssna på tex den här mannen;

https://youtu.be/a2VL0uhTH1s
Senast redigerad av LadySweden 2022-01-17 kl. 12:06.
2022-01-17, 11:49
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuluser
Alla som uppfyller villkoren och kan öka säkerheten, men om Finland vi eller Ukraina Georgien går med så minskar säkerheten.

Nato är en försvarsallians på papperet, men NATO är USA på alla sätt och vis, NATO finns idag enbart för att USA ska behålla greppet om Europa, det har dom också sagt på läckta klipp!

Glöm inte Kuba krisen!
Hur kan säkerheten minska om små grannländer till Ryssland går med i en försvarsallians?
-Oj nu har min granne skaffat nya lås på sin ytterdörr och jag kan inte länge bryta mig in hos grannen!
- Hjälp min säkerhet minskar!
2022-01-17, 11:50
Medlem
Frontlinjens avatar
De lämnar nu Östersjön, tungt lastade med marininfanteri, via Stora Bält.

Jag skulle gissa att de styr kursen mot Svarta havet. Kanske en annektering av en kustremsan Donetsk - Mariopul - Krim är målet?

Jag tycker förövrigt Försvarsmakten agerat resolut och förtroendeingivande, med de gripbara resurser som finns.
2022-01-17, 11:54
Medlem
Någon i staben var på bra humör i alla fall om man tittar på väggen bredvid insatschefen:
https://www.svd.se/
2022-01-17, 11:55
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Det är din syn att Sveriges nuvarande politiska system och politiker är det bästa för Sverige. Jag håller inte med om det.
Och att man i "krigmans erinran" tvingas svära sin trohet till makthavarna, till författningen och till det demokratiska statsskicket, det är odemokratiskt och ett uppenbart sätt för makthavarna att utnyttja soldater till att försvara dem och deras fortsatta styre.
Om soldaterinran:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Soldaterinran

Även soldater måste ha rätt till sin egen åsikt och få kritisera makthavarna och sina befäl, annars känner de sig tvungna att gå med på vad som helst som makthavarna och befälen säger åt dem att göra, och då blir de känslokalla robotar, ungefär som nazisterna.
De soldater som vägrar lyda order som innebär att de ska döda människor i onödan, de är de riktiga hjältarna. Och jag hoppas att Sveriges soldater är sådana som står upp mot det som är fel.

Men jag ser inte Ryssland som idealet. Jag vill bo kvar i Sverige och fortsätta prata svenska, fast med en annan bättre politik, som inte behöver vara rysk politik. Och jag tror att Ryssland förstår att det inte skulle fungera att göra Sverige ryskt, utan att begå folkmord på svenskar vilket jag inte tror att de skulle göra.

Men jag vill också att Sverige ska avskaffa val, och istället styras som det görs nu mellan valen, och även genom uppror och statskupper av upprörda medborgare. Det är det bästa för ett land tror jag, för politikerna vet då att de måste leverera hela tiden för att få vara kvar vid makten, och folket vet att det är enda sättet som de kan påverka politiken. Och det är precis så det ska vara i ett land, fullt av politiskt engagerade människor istället för en massa soffliggare.

Och ett ryskt annekterande av Sverige tror jag kan vara just det som behövs för att införa ett sådant politiskt system i Sverige.

Jag hoppas du aldrig får hålla ett vapen i ditt hand eller ens vara nära en front då ditt fosterland befinner sig i krig. När alla hade siktat mot fienden så hade du siktat mot dina landsmän. Förräderi. Soldater följer order och att ha sådana som dig i en krigssituation som potentiellt skulle sabotera för sitt eget land är häpnadsväckande. Men Kreml hade belönat dig medan dina landsmän som du vänt ryggen stupat för sitt fädernesland.
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonnyKålman
Nu snackar du skit utan att tänka.

Vi lyckades mobilisera trupper och flytta fram våra positioner blixtsnabbt. Detta noterade ryssen.

Inte förens nu idag kom undsättning, ett Nato fartyg. Vilket inte är Amerikanskt utan Nederländskt !

Erkän bara att Ryssen lämnade nu med svansen mellan bena och skämde ut sig själva. Du lurar ingen här
Jo, det kan du inbilla dig.

Putin sitter där i Kreml och har vi tur har han skrattat ihjäl sig.
Medlem
Polis2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur kan säkerheten minska om små grannländer till Ryssland går med i en försvarsallians?
-Oj nu har min granne skaffat nya lås på sin ytterdörr och jag kan inte länge bryta mig in hos grannen!
- Hjälp min säkerhet minskar!
Lyssnar du inte på Rysslands utrikesminister Lavrov. " Sverige och Finland har en säkerhetshöjande neutralitet som alla har nytta av" Jag är besviken på dig Sonnenwende som inte kan ta till dig något som skrivs i denna tråd. Du tillhör enligt mig krigshetsarna.
2022-01-17, 11:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
Lyssnar du inte på Rysslands utrikesminister Lavrov. " Sverige och Finland har en säkerhetshöjande neutralitet som alla har nytta av" Jag är besviken på dig Sonnenwende som inte kan ta till dig något som skrivs i denna tråd. Du tillhör enligt mig krigshetsarna.
En försvarsallians är inget hot mot en stormakt annat än att den förhindrar stormakten från att med hjälp av hot och våld tvinga på små grannländer sin vilja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in