Årets Grand Slam-vinnare:
AO: Medvedev, Zverev
FO: Djokovic, Nadal
WI: Djokovic, Zverev
UO: Zverev, Medvedev
Inga chansningar som förra året, som synes (bara därför gör väl Thiem en storstilad comeback och vinner på Roland Garros och Del Potro tar hem US Open). Med två alternativ blir jag bara ännu fegare. Som att halvgardera på stryktipset och spela säkert utan att försöka hitta skrällarna.
Allt med reservation för vad diverse pandemier och tillhörande restriktioner och krav på spelarna kan medföra, så klart. Djokovic kanske lägger av innan säsongen är slut, till och med. Hemska tanke, när vi gör den här listan nästa år kanske ingen av de tre stora längre är aktiv.
Så här ser jag framför mig att topp 10 ser ut vid 2022 års slut:
1. Djokovic
2. Medvedev
3. Zverev
4. Tsitsipas
5. Sinner
6. Nadal
7. Rublev
8. Alcaraz
9. Auger-Aliassime
10. Berrettini
Vem blir årets 27-åring, d.v.s. klättrar ā la Karatsev och går från relativ anonymitet till stjärnstatus vid 27 års ålder? Några av dem som rörde på sig redan under 2021 fortsätter nog att ta steg i karriären, som fransmannen Rinderknech (27 i juli), nederländaren van de Zandschulp (27 i oktober) eller kanske McDonald (27 i maj).
Årets stjärnskott? Jag har rätt dålig koll på juniorerna men inte finns det väl någon i paritet med Alcaraz? Så på det området tror jag att fjolårets uppstickare fortsätter att sticka uppåt och utöver Alcaraz tänker jag främst på Korda, Brooksby och Musetti. Jag är också spänd på blott 18-årige dansken Rune, f.n. rankad 102.
Slutligen tror jag att 2022 blir året då Benoit Paire efter att ha tankat alltför många matcher slutligen åker ur topp 50, blir avstängd och/eller begår ett terrordåd.