2022-01-17, 01:17
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Enligt polisen så befann sig drönaren vid Oskarshamn på platsen i över två timmar, dessutom i stark vind.
Vad jag förstår så finns det ingen kommersiell drönare på marknaden som har så lång flygtid.
Knappast någon batteridriven drönare som någon organisation skickat dit.
Vi pratar alltså om en väldigt dyr drönare, och en sådan lär vara spårbar om den störtar/skjuts ner.
Om den inte är militär...

Drönaren stannade dessutom kvar på platsen långt efter att den upptäckts, trots den uppenbarliga risken för att drönaren skulle förloras.

Den var inte heller där för att spionera på själva anläggningen.
Man skickar inte in en drönare i mörker och dåligt väder för att ta bilder som man mycket lättare kan få med flygspaning.

Jag ser två troliga förklaringar.
Antingen så var drönaren där för att undersöka hur försvaret mot drönare fungerar på ett svenskt kärnkraftverk, eller så var syftet att skapa oro/otrygghet, ett hot och en markering.

Klassisk militär manöver. Ryssarna vill bara demonstrera förmåga. De gjorde likadant med jaktflyg när jag gjorde repmöte på Gräsö -83. De flög på låg höjd. Störde vår radar med folieremsor. Vände när vi åter såg och rapporterade dem.
Citera
2022-01-17, 01:20
Medlem
Mycket troligt att det rör sig om miljöaktivister.
Citera
2022-01-17, 01:25
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
hur ofta ser man en tyst drönare 150meter upp i luften typ ? o det var dåligt väder...
Den var inte tyst, och den hade ljus.
Citera
2022-01-17, 02:02
Medlem
Mindbusinesss avatar
Nya uppgifter
” Sedan några år tillbaka är det tillåtet för Försvarsmakten att skjuta ner drönare över skyddsobjekt, vilket tidigare inte var möjligt om det inte handlade om identifierat statsflyg från främmande makt, men drönare viftar inte runt med att de ägs av ett annat lands militär och kan inte heller svara på radioanrop. Tidigare var det skadegörelse och egenmäktigt förfarande att skjuta ner någons drönare, vilket fortfarande gäller för dig som privatperson, för att inte tala om efterföljande krasch om denna orsakar stor allmänfarlig ödeläggelse.
Försvarsmakten har nu också utrustning för att på för allmänheten ofarligt sätt ta ner mindre civila drönare, via telekrigföring.
En militär drönare är dock stor och har skydd mot telekrigföring, samt kan uppträda på betydligt högre höjd. Skjuter man ner denna över Stockholm finns stor risk att den kraschar där den kan orsaka stor skada eller rent av dödsfall bland allmänheten, vilket är en risk man i fredstid inte är beredd att ta. ”
https://cornucopia.cornubot.se/2022/01/okand-dronare-av-militar-typ-over.html
Citera
2022-01-17, 02:06
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johnth
Mycket troligt att det rör sig om miljöaktivister.

Med militära drönare? Läskigt värre.
Citera
2022-01-17, 02:15
Medlem
Detta är väl lika sant som Operation Örnen i Stockholms skärgård 2014.
Finns det inga bilder så har det inte hänt, glöm inte att det är valår i år.
Citera
2022-01-17, 04:16
Medlem
Jenshalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Klassisk militär manöver. Ryssarna vill bara demonstrera förmåga. De gjorde likadant med jaktflyg när jag gjorde repmöte på Gräsö -83. De flög på låg höjd. Störde vår radar med folieremsor. Vände när vi åter såg och rapporterade dem.

Helt rätt vill skrämmas. Och det lyckas dom med. Hade det inte varit för samordningen, dvs man gjort lika på våra samtliga kärnkraftverk hade jag inte varit lika övertygad.
Citera
2022-01-17, 08:23
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Mm, jag kan inte heller tro något annat.

Destabilisering har vi för övrigt sett sedan något år här på Flashback.

Jaså, så Flashback påverkar hur Sverige styrs?

Jag kan hålla med om destabilisering pågår av Sverige, men det är varken från Flashback eller ryska trollfabriker utan från regimen som styr Sverige som orsakar den.
Citera
2022-01-17, 08:27
Medlem
Jag jag tycker att det visar tydligt att avvecklingen av kärnkraften måste påskyndas. Sverige har inga medel att försvara de osäkrade atombomberna som tillverkar vår el emot främmande militär eller ens terrorgrupper.

Det finns något som heter spara.
Citera
2022-01-17, 08:30
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Bright
Definitivt en passning från Ryssland att dom med små medel kan göra kaos med Sverige.

Att spränga våra kärnkraftverk skulle vara en effektivt markering. Strömavbrott, energikris och kontaminerad mark skulle göra oss helt handlingsförlamade.

Jag tror inte på någon sprängning av reaktorerna. Detta vore väl ett extremt grovt folkrättsbrott? Dessutom om det var Ryssland som spränger Forsmark, kan vindarna föra radioaktiviteten över St. Petersburg.
Däremot att spränga elledningar och annan teknisk utrustning är en annan sak.
Citera
2022-01-17, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vakten såg en drönare, och även polisen som jagade den.

Vakten såg ett lysande objekt som han/hon trodde var en drönare enbart baserat på att det var det enda han/hon kunde tänka sig det var utifrån storlek och tysthet. Polisen såg också samma lysande oidentifierade objekt. Måhända litar de väldigt mycket på vaktens omdöme/ursprungliga bedömning men med tanke på hur fyrkantigt många svenskar tänker så misstänker jag att vakten inte är så påläst/uppdaterad om UAPs och bara tänkte obsoleta skolbokstankar. Hursomhelst, objektet är fortfarande INTE identifierat och därför per definition ett UFO.
Senast redigerad av bboy1980 2022-01-17 kl. 08:58.
Citera
2022-01-17, 08:55
Medlem
YP4XQs avatar
Har detta ens hänt, vet vi det? Känns som narrativ kan vara så säkra så de skapar falska bevis eller hallucinations-bevis dessa dagar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in