2022-01-16, 02:21
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Och oavsett vad de vuxna, musikmedvetna hiphop-kännarna, tycker om Einar, så kanske ungarna älskade hans musik.
För så fungerar ju ungar, oavsett om de vuxna säger hysch-pysch. Och det spelar ju ingen roll om svt/SR bannar musiken eller inte.

Och vad gör man om man tycker musiken är bra men inte attributen?
Musiken sprids ju likaväl på youtube.

Jag blev skitirriterad då det här samarbetet mellan nyckelharpa-folkmusiker och Eak-a-Mouse la ut sin video med Böl-Olles schottis på youtube. https://youtu.be/n5IxTrapevA
Nyckelharpa-folkmusikerna poserade med sina nyckelharpor som kulsprutor ihop med att de var maskerade, i reklambilder till det samarbetet.
Vad är det de vill förmedla?

Samtidigt tyckte jag att folkmusiklåten blev rätt cool.
Och kanske gamla Agda på ålderdomshemmet också tycker att Böl Olles schottis blev fin och cool?

Men folkmusiker som tycker det är coolt att posera med nyckelharpor som vapen samt att vara maskerade tycker jag i så fall är värre än Einar som jag tycker mig se vill komma ifrån skiten. Tycker jag det ser ut som iallafall i hans approach,

Faktiskt är jag en sån där mossig typ som inte hört den här Eak-a-Mouse tidigare.
Men om vi tar hans Smugglar-låt på youtube https://youtu.be/6BT2R8ygvfI som har samma ingredienser som gangsterrap typ, som jag tycker är SKITBRA låt, men jag föraktar videon, vad gör jag då?

Det är ju kluvet.

Och då kan jag ju som vuxen inte klandra småungar som gillar Einar heller?

Edit: Jag gillar inte alls hur Folk liberation Front poserar med sina "vapen"/nyckelharpor ihop med maskering på facebook.
https://m.facebook.com/FOLKMUSICLIBERATIONFRONT/

Första gången jag vill skälla på mitt eget inlägg.
Det är ju för jävligt att annan musik ska göra fusioner med gangsterrap och att andra musiker ska göra sig balla med gangsterrapens attribut. för att sälja in sin musik till "ballare sammanhang", kanske locka unga, eller för att provocera och väcka uppmärksamhet.
Citera
2022-01-16, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blade99
Einar blev endast stor och känd för att han var etnisk svensk. Anledningen till att han fick ovanlig många etniska svenska fans till skillnad från blattarna var för att de etniska svenskarna som lyssnade på honom kunde göra det i grupp för att på så sätt var det accepterat än om de hade lyssnat öppet på en blatte. Då hade kanske inte deras familjer eller vänner tyckt det var accepterat att de lyssnade på en blatte.

Mer finare att lyssna på gangster rapp när det är etnisk svensk som sjunger än en blatte som kan förknippas med massa dåliga saker och som dessutom har dålig rykte än svensken.

Fel. Han blev känd för att det stod på Spotify att han hade många spelningar. Dessa spelningar var köpta med knarkpengar, som när man köper followers på Instagram.
Citera
2022-01-16, 20:03
Medlem
Avsiktarens avatar
Jag hoppas att dokumentären kommer att gå om och om igen så att ungdomar även i framtiden lär sig att det är inte häftigt att posera som gangster och knarkare. Det leder till att man blir kidnappad och iklädd kvinnokläder för att till slut bli mördad som 19-åring. Jag tycker förövrigt genuint synd om Einar och hans familj.

Sedan:

Citat:
Hoppa inte i havet om du inte kan simma.
Börja inte rappa om du inte kan rimma.

Ja det var ju ett acceptabelt rim men ungefär hälften av Einars rim verkar ha varit riktiga nödrim. Som att rimma fusk på stursk. Vilket hade gått bra om han hade uttalat stursk som stusk men det gjorde han inte. Han sa själv att han skrev andra versen på Katten i trakten på tio minuter och därför antar jag att han hade "rökt på något dunder" när han skrev sina texter.
Senast redigerad av Avsiktaren 2022-01-16 kl. 20:22.
Citera
2022-01-16, 20:31
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
Fel. Han blev känd för att det stod på Spotify att han hade många spelningar. Dessa spelningar var köpta med knarkpengar, som när man köper followers på Instagram.

Inte bara knarkare, man ser ju en hel del vanliga svenson-ungar som går ut med att de sörjer honom med sina vanliga familjer i släptåg.
Även om man kan förakta att Einar var så blattefierad som svenne, för det kan jag ju inte förneka att jag gör (vilket djupt trashhål han sökte ), så tycker jag mig se att hans rap (oavsett om den var "bra" eller inte) var "mer folklig" om man nu kan uttrycka detta om gangsterrap?
Den var ändå inte lika avgrundsdjupt ointressant/usel som de gängse blattarnas gangstarap.

Citat:
Ursprungligen postat av blade99
Einar blev endast stor och känd för att han var etnisk svensk. Anledningen till att han fick ovanlig många etniska svenska fans till skillnad från blattarna var för att de etniska svenskarna som lyssnade på honom kunde göra det i grupp för att på så sätt var det accepterat än om de hade lyssnat öppet på en blatte. Då hade kanske inte deras familjer eller vänner tyckt det var accepterat att de lyssnade på en blatte.

Mer finare att lyssna på gangster rapp när det är etnisk svensk som sjunger än en blatte som kan förknippas med massa dåliga saker och som dessutom har dålig rykte än svensken.

Att Einar skulle vara finare?
Nej, du.
Finns det något trashigare än att vara en blattefierad svenne?
Det är banne mig mer trashigt än att vara äkta förortsblatte.
Där kan man ju inte känna annat än förakt mot Einar.

Men han gjorde rappen bättre än sina förortsgangster-polare.
Det är just där man känner en jävligt stor irritation.
För det visste förortsgangstrarna också, det var därför de ville ta kål på honom.

Och i det hänseendet kan man ju banne mig inte bli mer misslyckad som förortsgangster-somalie-blatte. Inte ens det fixar man göra bättre.
De där hjärndöda Yasin-Haval stod inte ut att när en svensk gav sig in på deras revir (det enda de lyckas med i livet är att vara gängkriminella och rappa värdelös rap) så var svennen även bättre på det området.
Citera
2022-01-16, 21:10
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avsiktaren
Jag hoppas att dokumentären kommer att gå om och om igen så att ungdomar även i framtiden lär sig att det är inte häftigt att posera som gangster och knarkare. Det leder till att man blir kidnappad och iklädd kvinnokläder för att till slut bli mördad som 19-åring. Jag tycker förövrigt genuint synd om Einar och hans familj.

Sedan:

Ja det var ju ett acceptabelt rim men ungefär hälften av Einars rim verkar ha varit riktiga nödrim. Som att rimma fusk på stursk. Vilket hade gått bra om han hade uttalat stursk som stusk men det gjorde han inte. Han sa själv att han skrev andra versen på Katten i trakten på tio minuter och därför antar jag att han hade "rökt på något dunder" när han skrev sina texter.

Ja, Einar var ingen bra rappare och många av dagens svenska gangsterrappare är lika dåliga. Inte ens den instrumentala musiken de rimmar till håller någon större kvalite. Allting känns som en massproducerad industriprodukt som hela tiden ska få ut nya produkter snabbt och då blir kvaliteten lidande.

Det jag mår lite dåligt över är att jag och mina vänner redan för ett par år sedan kunde förutspå Einars död. Man behöver inte vara speciellt insatt själv i rapmusik för att se när någon inte är äkta eller när den går över en gräns. Redan då minns jag hur vi sa till varann att han kan ju inte bli långvarig om han leker någon han inte är i den världen. Det var ett farligt spel bara för att få lite fame.

Väldigt tragiskt att det ändå slutade som det gjorde. Det handlar ju bara om musik som ska vara en kreativ och kul grej att hålla på med. Att det ska kosta så många onödiga liv är fruktansvärt och jag tycker media har en stor skuld i att de uppmärksammar dom genom att hylla deras framgångar och samtidigt bidra till att de blir ännu större.
Citera
2022-01-16, 21:27
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Ja, Einar var ingen bra rappare och många av dagens svenska gangsterrappare är lika dåliga. Inte ens den instrumentala musiken de rimmar till håller någon större kvalite. Allting känns som en massproducerad industriprodukt som hela tiden ska få ut nya produkter snabbt och då blir kvaliteten lidande.

Det jag mår lite dåligt över är att jag och mina vänner redan för ett par år sedan kunde förutspå Einars död. Man behöver inte vara speciellt insatt själv i rapmusik för att se när någon inte är äkta eller när den går över en gräns. Redan då minns jag hur vi sa till varann att han kan ju inte bli långvarig om han leker någon han inte är i den världen. Det var ett farligt spel bara för att få lite fame.

Väldigt tragiskt att det ändå slutade som det gjorde. Det handlar ju bara om musik som ska vara en kreativ och kul grej att hålla på med. Att det ska kosta så många onödiga liv är fruktansvärt och jag tycker media har en stor skuld i att de uppmärksammar dom genom att hylla deras framgångar och samtidigt bidra till att de blir ännu större.

Jag förstår inte varför man skall behöva vara "äkta" för att skriva om något. Man kan ändå fantisera. Einars vilja att få ut sin kreativitet var äkta och det är det som räknas sedan att det blev med det resultatet som uppenbart inte ens var bra för honom själv är en annan sak.
Citera
2022-01-16, 21:42
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Jag förstår inte varför man skall behöva vara "äkta" för att skriva om något. Man kan ändå fantisera. Einars vilja att få ut sin kreativitet var äkta och det är det som räknas sedan att det blev med det resultatet som uppenbart inte ens var bra för honom själv är en annan sak.
Tyvärr är det så att i just den världen handlar det om att vara äkta eller inte. Det hade varit en annan sak om han hade rappat om hur vardagen ser ut för många i orten, men nu tog han det steget längre och satte sig själv i fronten och då blir det genast ett annat läge. Då är det lätt hänt att det leder till konflikter man inte alla gånger klarar av att reda ut själv.
Citera
2022-01-16, 23:16
Medlem
dialektikers avatar
Jag tyckte mig kunna leva mig in i Einars autenticitet och att han drogs med i det.
Han håvade ju in MYCKET pengar, på ett ändå ganska lätt sätt får vi komma ihåg (alltså det var ju inte roligt att ha gangstrarna efter sig för honom, men hitskapandet verkade ju bara rinna ur honom?).

Han rappade ju bara ur sig rap (som klandras här för att vara usel och talanglös) ja, snabbt gick det.
Det första han kom på, tog han.
Och håvade in kosing på det.

Stora pengar...vilka sugs inte med i sånt egentligen?
Börsen, högt spel, försäljning. Folk sugs med i sånt.
Det blir spännande.

Jag tyckte mig förstå litegrand, varför Einar hade svårt att dra sig ur det där.

Speciellt också om han samtidigt levt lite i misär med drogerna.
Senast redigerad av dialektiker 2022-01-16 kl. 23:19.
Citera
2022-01-16, 23:23
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Jag tyckte mig kunna leva mig in i Einars autenticitet och att han drogs med i det.
Han håvade ju in MYCKET pengar, på ett ändå ganska lätt sätt får vi komma ihåg (alltså det var ju inte roligt att ha gangstrarna efter sig för honom, men hitskapandet verkade ju bara rinna ur honom?).

Han rappade ju bara ur sig rap (som klandras här för att vara usel och talanglös) ja, snabbt gick det.
Det första han kom på, tog han.
Och håvade in kosing på det.

Stora pengar...vilka sugs inte med i sånt egentligen?
Börsen, högt spel, försäljning. Folk sugs med i sånt.
Det blir spännande.

Jag tyckte mig förstå litegrand, varför Einar hade svårt att dra sig ur det där.

Speciellt också om han samtidigt levt lite i misär med drogerna.

Någon form av talang eller åtminstone kreativitet hade han men tyvärr blev resultatet som det blev. Jag föredrar Petter bland svenska rappare han är dessutom mer än dubbelt så gammal som Einar och lever fortfarande.
Citera
2022-01-16, 23:34
Medlem
sonofnatures avatar
Det farliga med just rap är att många är beväpnade , även vanlig rap
Inte som rock och hårdrock osv

Rap är att va ”tuff” även om du rappar om helt andra saker.
Som tex necro , hur många av hans personal har inte varit beväpnade under hans spelningar

Eller eminem , han va ju inte det minsta kriminell rappare , men ändå hade en tuff image i början , hängde med Detroit rappare som antagligen va beväpnade till tårna .

Tyvärr blev rap musik ytligt och bråkigt
Det ska knarkas å va tuff
Du ska va ” cool ”

Så inte bara gangster rap musik som e så

Visst nu e usa mer vapen generellt , men tror knappast tex Bob Dylan behöver visa sig tuff på spelningar å ha med sej sina homeboys som ska vifta med guns.

DMx va väl tillochmed emot gangster musiken , men hade en jävligt tuff image

2 pac va väl typ nörd teater kille innan han fick hiphop image.
Sen han blev han någon skitzo typ som rappa om kvinnor va vackra å bäst samtidigt va alla kvinnor horor.
Han va ju väldigt ” jag e coolast å tuffast ”

Wu tang spelade ju oxå sjukt mycket på va coola hasch rökare å raekwon skulle va någon crack kokain i kock 😂
De va ju bara små vanliga killar som ville rappa lite å ta en joint
Visst lite busiga killar, men inga tuffingar direkt

Listan kan göras oändlig , å ni fattar nog min poäng
Hiphop är töntigt , men de vill va tuffa , även de utanför gangster rappen

Menar titta på svensk hiphop
Latin kings , Dogge som e hel snäll person
Lite vilsen så men ingen direkt förort gangster
Bor i villa typ å gillar dansa salsa å leva lugnt så

Sen Petter , som tror han e någon innerstad Cooling , underground poet 😂
En vanlig svensk kille som trodde han va cool i stora byxor

Hiphop e töntigt å kommer dö ut närsom
Citera
2022-01-17, 06:52
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonofnature
Det farliga med just rap är att många är beväpnade , även vanlig rap
Inte som rock och hårdrock osv

Rap är att va ”tuff” även om du rappar om helt andra saker.
Som tex necro , hur många av hans personal har inte varit beväpnade under hans spelningar

Eller eminem , han va ju inte det minsta kriminell rappare , men ändå hade en tuff image i början , hängde med Detroit rappare som antagligen va beväpnade till tårna .

Tyvärr blev rap musik ytligt och bråkigt
Det ska knarkas å va tuff
Du ska va ” cool ”

Så inte bara gangster rap musik som e så

Visst nu e usa mer vapen generellt , men tror knappast tex Bob Dylan behöver visa sig tuff på spelningar å ha med sej sina homeboys som ska vifta med guns.

DMx va väl tillochmed emot gangster musiken , men hade en jävligt tuff image

2 pac va väl typ nörd teater kille innan han fick hiphop image.
Sen han blev han någon skitzo typ som rappa om kvinnor va vackra å bäst samtidigt va alla kvinnor horor.
Han va ju väldigt ” jag e coolast å tuffast ”

Wu tang spelade ju oxå sjukt mycket på va coola hasch rökare å raekwon skulle va någon crack kokain i kock 😂
De va ju bara små vanliga killar som ville rappa lite å ta en joint
Visst lite busiga killar, men inga tuffingar direkt

Listan kan göras oändlig , å ni fattar nog min poäng
Hiphop är töntigt , men de vill va tuffa , även de utanför gangster rappen

Menar titta på svensk hiphop
Latin kings , Dogge som e hel snäll person
Lite vilsen så men ingen direkt förort gangster
Bor i villa typ å gillar dansa salsa å leva lugnt så

Sen Petter , som tror han e någon innerstad Cooling , underground poet 😂
En vanlig svensk kille som trodde han va cool i stora byxor

Hiphop e töntigt å kommer dö ut närsom

Eminem kan åtminstone skämta om sig själv vilket faktiskt gör honom mindre löjlig. Även Petter har en viss självdistans. Einar och de där somalierna tycks inte ha samma självdistans.

På 90-talet:

Snubben trodde han var cool för han hade en pistol.

Nuförtiden:

Jag är cool för att jag har en pistol.
Senast redigerad av Avsiktaren 2022-01-17 kl. 06:57.
Citera
2022-01-17, 17:54
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Någon form av talang eller åtminstone kreativitet hade han men tyvärr blev resultatet som det blev. Jag föredrar Petter bland svenska rappare han är dessutom mer än dubbelt så gammal som Einar och lever fortfarande.

Hans talang var väl att spruta ut hitar som hamnade högt på Spotify och tilltalade även mer vanliga svensson-ungar och inte bara en isolerad grupp gangsterförortsblattar, om inte annat.

Detta medan han samtidigt levde i dynga och var hett villbråd.
(Ganska stor stress bara det, som han ändå på något vis lyckades parera.)

Gangsterrap-genren är skit, men som ni nämner ovan så är det väl ganska många musiker som intagit gangsterrap-attributen?
Och det är jävligt trist om man annars gillar musikern och hans musik (oftast män va?).
De borde man ju också plocka ner från allt som går, väl, även om de är bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in