Citat:
Ursprungligen postat av
Nannegijala
Den som sågs idag var tydligen ”2 meter bred”. Det är rejält stort. De jag har sett har varit typ hälften så stora. Det finns en zon över city där man inte får flyga drönare, men det flygs ändå då och då. Helt uppenbart eftersom jag sett dem utanför fönstren bara 4-5 meter bort och då har de varit 40-50 meter upp i luften. Om det är med tillstånd eller ej har jag ingen aning om.
Vill inte förminska någons upplevelse eller säga att personal från Högvakten ser fel men om någon från högvakten ser en drönare av militär typ med 2m bredd så är det någon som tidigare sett/känner till hur exempelvis UAV Falken ser ut och då är det en liknande drönare de säger att de sett.
Men:
Det är orimligt att det bara är en enda person ur just högvakten som föredömligt bedrivit luftobservation sett denna och sen inte en enda annan Stockholmare eller turist.
Så här är det: Flög en UAV-falken liknande drönare med vingspann 2m en runda över slottet och centrala Stockholm så har det fastat på bild vid den angivna tidpunkten. Antingen från någons mobil, alternativt någon stationär kamera.
Dyker det inte upp en bild på denna drönare så känns det inte som att jag kommer köpa observationens korrekthet rakt av.
Säger i nuläget inte att uppgiften är fel, men avvaktar med att lägga värde i den innan det är bekräftat från annan källa.