2022-01-16, 16:57
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Du är 1 timme sen på bollen, då jag allaredan föreslog hagel och egna drönare.

NÄHÄDU!!! För du skrev "hagelbrakare eller drönare som krockar med deras drönare", medan jag föreslog en kombination av de båda, dessutom vidareutvecklad med fisknät/trådar och högteknologiska, elektroniska störmedel.

Jag har haft "intelligenta" drönare som försvarssystem på mitt imaginära ritbord sedan ett par, tre år tillbaka. Om jag bara får tid över någon gång så ska jag börja försöka bygga sådana. Men jag antar att det redan finns och kommer vidareutvecklas i snabb takt.

Vi kanske kan förenas i att jag säkert läste ditt inlägg och hade det med mig i bakhuvudet när jag skrev mitt inlägg.

För övrigt undrar jag fortfarande om strömavbrottet som mörklade hela Älvkarleby kommun med omnejd typ en timma efter drönarbesöket hos Forsmark hade något samband. Lokalmedia har inte ens nämnt avbrottet, och jag har inte lyckats finna någon information om det hos elbolagen.
Citera
2022-01-16, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
De som flög de där drönarna ville ha just den här uppmärksamheten. Det var givetvis bara det de var ute efter.

Varför kunde inte myndigheterna hålla käft om saken så hade aktionen misslyckats?

Känns som du är väldigt naiv
Citera
2022-01-16, 16:59
Medlem
Hegamons avatar
Skulle det kunna vara större militära drönare från öst? Eftersom avstånden på flera mils förföljelse indikerar det.

Skulle dessa militära drönare styrts av spioner posterade inom Sveriges gränser? Eller kommer dessa från fartygen som övar militärt i Östersjön?

Jag vet personligen inte vad jag ska tro.
Citera
2022-01-16, 17:02
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Skulle det kunna vara större militära drönare från öst? Eftersom avstånden på flera mils förföljelse indikerar det.

Skulle dessa militära drönare styrts av spioner posterade inom Sveriges gränser? Eller kommer dessa från fartygen som övar militärt i Östersjön?

Vet att det talats om ubåtar i tråden som kan styracdrõnare men iom allas lika värde vill inte svensk personal prata om härkomst
Citera
2022-01-16, 17:05
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZugMaskin
För mig är det troliga att det handlar om Ryska drönare och att de vill sända ut ett budskap med detta agerande. Man ville bli upptäckt. På samma sätt som då de kränker vårt luftrum, och cyberattackerna. Det är ju uppenbart att de vill demonstrera vad de är kapabla till. De hotar oss, helt enkelt. Varför man gör detta har jag ingen klar bild av.
Uppenbart inte ryska drönare.
Citera
2022-01-16, 17:06
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon

Man behöver inte vara i närheten för att styra större, avancerade drönare. USA hade drönare i Afghanistan som sköttes av personal som satt på kontor hemma i USA.

Sen vet jag inte hur stora och avancerade drönare det var frågan om i det här fallet.
Citera
2022-01-16, 17:09
Medlem
Dessa drönare som det talas om skulle givetvis ses på vanlig radar.

Dagens radar som sitter i KBVs båtar kan inte ha missat dem.

Man ser en mås med en OK civil radar idag på 100-150m avstånd
Citera
2022-01-16, 17:10
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
De som flög de där drönarna ville ha just den här uppmärksamheten. Det var givetvis bara det de var ute efter.

Varför kunde inte myndigheterna hålla käft om saken så hade aktionen misslyckats?
De ville kanske också se hur myndigheter, polis, militär och kärnkraftverkets ledning reagerade, och hur snabbt.

Om det var en riktigt avancerad drönare kan den även ha haft utrustning som registrerade eventuella radarstationer som aktiverades.
Citera
2022-01-16, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Nja, i stark vind, på avstånd upp till ett par hundra meter med pistol är osannolikt.

Bockhagel dumfan.
Citera
2022-01-16, 17:14
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Känns som du är väldigt naiv

Nej det är du som är naiv.

Ryssen vet givetvis redan exakt allt de behöver veta om våra kärnkraftverk. OM det är ryssen som ligger bakom drönarna (vilket jag inte alls håller för otroligt) så är det en propagandagrej, inget annat. En så kallad psyop. Man vill retas och visa hur kassa svenskarna är på säkerhet.

Varför hade man drönare med lampor och blinkljus ifall man inte ville bli sedd?
Citera
2022-01-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Har du sett någon "militär" drönare? Skulle man ens se skillnad?

Den som sågs idag var tydligen ”2 meter bred”. Det är rejält stort. De jag har sett har varit typ hälften så stora. Det finns en zon över city där man inte får flyga drönare, men det flygs ändå då och då. Helt uppenbart eftersom jag sett dem utanför fönstren bara 4-5 meter bort och då har de varit 40-50 meter upp i luften. Om det är med tillstånd eller ej har jag ingen aning om.
Senast redigerad av Nannegijala 2022-01-16 kl. 17:19.
Citera
2022-01-16, 17:16
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
De ville kanske också se hur myndigheter, polis, militär och kärnkraftverkets ledning reagerade, och hur snabbt.

Om det var en riktigt avancerad drönare kan den även ha haft utrustning som registrerade eventuella radarstationer som aktiverades.

Allt sådant vet man redan garanterat tillräckligt om. Ni MÖP:ar är för roliga.

Däremot i ett mer framskridet skeende om Sverige ökar beredskapen och mobiliserar mer så blir det förstås intressant med sådana mätningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in