2022-01-16, 13:39
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Statliga myndigheter verkar alltmer sektliknande, ja. Olika slags tystnadskultur inom Biblioteken, Polisen, Socialmyndigheten och nu Systembolaget. Finns säkert fler. Oavsett oklart hur dom tänker för internet får reda på allt.

Jag tror det är mycket som internet inte får reda på. Och det är ett stort tyvärr på det.
Citera
2022-01-16, 13:54
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasStarberger
Ja, det är något konstigt med statliga verk/företag samt myndigheter i Sverige. Jag har flera bekant inom Systembolaget och samtliga vittnar om en personalpolitik som närmast kan jämföras med den i Nordkorea eller i det där hittepålandet där Sasha Baron Cohens "diktator" är härskare. Anställda anger varandra, det kränks, trakasseras och skräms till tystnad.

Jag har några bekanta inom Polismyndigheten och de vittnar om samma sak inom den myndigheten. Riktar man kritik mot polisledningen, så hamnar man i frysboxen samt riskerar att bli omplacerad pga samarbetssvårigheter. De jag känner säger samma sak. Nordkorea och Gestapo fasoner inom den myndigheten.

Jag undrar om det är något i ledarfilosofin inom staten som på något sätt blir en ledarreligion. Ifrågasätt inte utan lyd blint.

Problemet med myndigheter o statliga verk är att de högsta cheferna o styrelser oftast är politrucker med rätt partibok og kontakter.
O är man inkompetent men lyfter en ”marknadsmässig” lön, så gör man väl sitt yttersta för att sopa all skit under mattan så man kan fortsätta att berika sig o leva ett bekymmerslöst liv. Det finns ju ingen stark ägare till Systembolaget, Vattenfall eller Polisen som ställer krav på att versamheten ska skötas profitionellt. Blir det allt för stora skandaler så får man bara byta possition.

Innom den privata sektorn så funkar det inte riktigt på samma sätt.

Det finns också en annan faktor som kan spela in o det kan vara en ren HR fråga. Ett bolag som Systembolaget kan ha politiskt styrda krav på mångfald. Dvs vilka som ska anställad utifrån kön, ålder, arbetslivserfarenhet, etnicitet, handikap etc. Istället för att söka personal som uppvisar intresse, talang o är skötsamma individer.
Citera
2022-01-16, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Ja, men statliga företag är något annat - där är vi ju alla delägare, och delägare har full rätt att kritisera sina egna bolag.

Och om en anställd på Volvo även äger aktier i Volvo så gäller detsamma för honom?
Citera
2022-01-16, 14:00
Avstängd
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacNcheeese
"Medarbetare som slutat på statliga Systembolaget har fått skriva under överenskommelser om att inte ”uttala sig nedvärderande” om bolaget. Uppgiften tillbakavisades först kraftfullt av ledningen, men bekräftas nu i ett mejl till SVT. Samtidigt uppger flera källor att man inte kan lita på de medarbetarundersökningar som ledningen återkommande hänvisar till i sitt försvar av arbetsmiljön på bolaget.

I höstas slog anställda på Systembolaget larm om kränkningar, trakasserier och tystnadskultur. SVT nåddes då också av uppgifter om att anställda som köpts ut, hade fått skriva under på att efter anställningen inte tala illa om Systembolaget i media eller sociala medier."

Bara jag som inte är ett dugg förvånad, kasta Systembolaget åt perkele.

Länk till dramat
svt.se/nyheter/ny-kritik-mot-tystnadskultur-pa-systembolaget-utkopta-far-lova-att-inte-uttala-sig-nedvarderande
Det är väl underförstått varje gång man får en anställning att detta gäller. Sedan är det upp till företaget och se om det är så pass mycket att det kan bli anledning till avsked på grund av illojalitet.

I en uppgörelse har man väl förhoppningsvis facket med sig som kan se vad som är rimligt eller inte men definitivt kan det komma olika förslag..

Jag tycker titeln på tråden är något missvisande då de som slutat oftast inte är anställda
Citera
2022-01-16, 14:03
Avstängd
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Systembolaget är produkt ifrån en svunnen tid. Staten skall inte driva bolag, det klara inte staten av. Bara se på SVT, Vattenfall, systembolaget med mm.
Allesammans gör ett jättejobb men sannolikt har Systembolaget fått in för många branschiga boys i ledningen som har läggning för att kunna vara ganska offensiva och kanske rekryterade på grund av den egenskapen och då blir det som det blir.
Citera
2022-01-16, 14:06
Avstängd
sonicguides avatar
Citat:
Ja, men statliga företag är något annat - där är vi ju alla delägare, och delägare har full rätt att kritisera sina egna bolag.
Bland de mest ogenomtänkta svaren jag någon sin sett. Är du anställd går dt alltid först och dessutom är det inte du personligen som äger de statliga bolagen. Skulle du äga tror jag att de andra ägarna försökt att kasta ut dig om du inte hade samma åsikt som dem.
Citera
2022-01-16, 14:10
Avstängd
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lemmy124
Indoktrinerat skitsnack att systemet har så bra utbud. Bättre bärs och sprit i valfri dansk butik. Ska vi låta dansken va bättre än oss eller?
Sådan brännvinsadvokatyr.
Jag har varit i väldigt många danska butiker och ingen av dessa kommer i närheten av det utbud som Systembolaget har. All god dansk öl finns också på Systembolaget.
Citera
2022-01-16, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Liberal idioti.

Det fungerar hur bra som helst för staten att driva företag. Folk går helt enkelt sluta rösta på idioter.

Så när man började privatisera järnvägen då blomstrade tåget?

Jag skulle vilja säga att alla vinstdrivande företag är riktigt jävla dåliga på att ge bra service till en låg kostnad för dom vill bara maxa ut sin egen vinst och ger blanka fan i kunder. Och ju större dom är ju värre är det.

Jag tycker servicen i samhället är skitdåligt idag och då är allt mer privatiserat än någonsin. Vården är ett gott exempel. Skolan med, jag gick på en privat skola en gång som var det sämsta skiten man skulle kunna tänka sig. Inga läroverk, internet på 10mbit som 200 elever skulle dela på för att GOOGLA fram sin kunskap. Det var deras affärsmodell. Resten av cachen stoppa dom i egen ficka.

Hur ser infrastrukturen ut av mobilnätet i landet? Fiber, vägar? Allt är eftersatt så ända ini helvete och 2 av 3 är privat ägda. Urusel täckning vart man än är och synnerligen om man är utanför en storstad.
Att vägarna ser ut som dom gör skulle jag vilja påstå att det beror på att regeringen vi har är så snål och efterbliven så man lägger hellre pengar på invandring, EU och andra övriga skänka-bort-pengar-projekt än att ta hand om det egna landet.

Vissa saker ska vara statligt ägda och underhållna. Infrastruktur är en sådan. Skola, vård, omsorg, polis, försvar, posten, badhus och gym, skog och mark.
Citera
2022-01-16, 14:19
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Det är väl underförstått varje gång man får en anställning att detta gäller. Sedan är det upp till företaget och se om det är så pass mycket att det kan bli anledning till avsked på grund av illojalitet.

I en uppgörelse har man väl förhoppningsvis facket med sig som kan se vad som är rimligt eller inte men definitivt kan det komma olika förslag..

Jag tycker titeln på tråden är något missvisande då de som slutat oftast inte är anställda

Avskedad för illjolatiet kan du inte bli i Sverige.

Uppsagd av personliga skäl däremot. Rätt stor skillnad då det senare bl.a innebär uppsägningstid eller avgångsvederlag.
Citera
2022-01-16, 14:19
Avstängd
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Problemet med myndigheter o statliga verk är att de högsta cheferna o styrelser oftast är politrucker med rätt partibok og kontakter.
O är man inkompetent men lyfter en ”marknadsmässig” lön, så gör man väl sitt yttersta för att sopa all skit under mattan så man kan fortsätta att berika sig o leva ett bekymmerslöst liv.
Problemet med de högsta cheferna är att de ibland kan komma från det privata näringslivet och blivit utsparkade från det eller rättare sagt tvingade till att söka en hög statlig tjänst därför att de är för mycket av svin. Den svenska maffian sköter sedan matchningen så att de hamnar där.
Citera
2022-01-16, 14:21
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonasglonass
Ens negativa åsikter om företaget behöver inte ha uppkommit före anställning utan kan ha grott fram under anställningsperioden.
Det kan ju faktiskt vara just erfarenheten av att arbeta på företaget som har gjort att dessa åsikter kommit fram...
Det är den vanligaste varianten. Man märker efterhand vad det är för vanvårdad organisation med sociopater som man hamnat i. Man skulle ju lika gärna kunna säga - behandla era anställda, underleverantörer och kunder väl så de talar väl om er.
Citera
2022-01-16, 14:32
Avstängd
sonicguides avatar
Citat:
Avskedad för illjolatiet kan du inte bli i Sverige.

Uppsagd av personliga skäl däremot. Rätt stor skillnad då det senare bl.a innebär uppsägningstid eller avgångsvederlag.
Jag föreslår att du skaffar dig ett jobb och kollar igenom anställningsavtalet.

Illojalt beteende
En anställd är skyldig att vara lojal mot sin arbetsgivare. Ju högre befattning desto större krav kan du ställa på lojalitet.

Illojalitet kan vara att bedriva konkurrerande verksamhet eller delta i en verksamhet som konkurrerar med arbetsgivarens. Illojalitet kan också vara att prata illa om arbetsgivaren och sprida lögner. Yttrandefriheten ger inte den anställda rätten att bryta mot lojalitetsåtagandet i anställningsavtalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in