2022-01-17, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacNcheeese
"Medarbetare som slutat på statliga Systembolaget har fått skriva under överenskommelser om att inte ”uttala sig nedvärderande” om bolaget. Uppgiften tillbakavisades först kraftfullt av ledningen, men bekräftas nu i ett mejl till SVT. Samtidigt uppger flera källor att man inte kan lita på de medarbetarundersökningar som ledningen återkommande hänvisar till i sitt försvar av arbetsmiljön på bolaget.

I höstas slog anställda på Systembolaget larm om kränkningar, trakasserier och tystnadskultur. SVT nåddes då också av uppgifter om att anställda som köpts ut, hade fått skriva under på att efter anställningen inte tala illa om Systembolaget i media eller sociala medier."

Bara jag som inte är ett dugg förvånad, kasta Systembolaget åt perkele.

Länk till dramat
svt.se/nyheter/ny-kritik-mot-tystnadskultur-pa-systembolaget-utkopta-far-lova-att-inte-uttala-sig-nedvarderande

Bolaget har väldigt många butiker och täcker upp 100 tal mil av riket, så jag har verkligen svårt att tänka mig att kränkningar och trakasseri skulle vara något allmängiltigt för bolagets samtliga butiker. Att de inte vill att deras anställda ska snacka skit om företaget tror jag nog kan hänga samma med att väldigt många vill avveckla bolaget och får de höra om någon de känner har jobbet på bolaget, så tror jag många är på dem rätt bra och försöker pressa fram misskrediterande uppgifter. I annat fall tycker jag det är väl rätt brukligt att man inte talar illa om tidigare arbetsgivare, så man liksom kan använda dem som referens vid jobbsökande.
Citera
2022-01-17, 22:03
Medlem
Citat:
"Medarbetare som slutat på statliga Systembolaget har fått skriva under överenskommelser om att inte ”uttala sig nedvärderande” om bolaget. Uppgiften tillbakavisades först kraftfullt av ledningen, men bekräftas nu i ett mejl till SVT. Samtidigt uppger flera källor att man inte kan lita på de medarbetarundersökningar som ledningen återkommande hänvisar till i sitt försvar av arbetsmiljön på bolaget.

I höstas slog anställda på Systembolaget larm om kränkningar, trakasserier och tystnadskultur. SVT nåddes då också av uppgifter om att anställda som köpts ut, hade fått skriva under på att efter anställningen inte tala illa om Systembolaget i media eller sociala medier."

Bara jag som inte är ett dugg förvånad, kasta Systembolaget åt perkele.

Länk till dramat
svt.se/nyheter/ny-kritik-mot-tystnadskultur-pa-systembolaget-utkopta-far-lova-att-inte-uttala-sig-nedvarderande

Ett NDA är väl praxis nu för tiden?
Citera
2022-01-17, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PorkyPig
Ja men det är ju det som är grejen. De får inte snacka skit efter att de har slutat. Läs för helvete.
Nej och det är anledningen till att de får CASH!
Att de inte ska gnälla på sin (fd, undrar varför??) arbetsgivare med sorgsna botox-läppar på insta.
När ska dessa jävla fruntimmer lära sig lite vett?
Citera
2022-01-17, 22:28
Medlem
Nej men gud!
Någon krävde någon slags lojalitet för att jag skulle få lite Cash!
Dumma, dumma vita män!
Vad är det för knäpp arbetsplats som inte vill att jag ska hata de som föder mig på Instagram?
Jaja, tur att jag har mitt hen/hin barn som jag såg leka med en klänning i tvåårsåldern...
Könsdysfori!!!
Operation på bebisen!
Jaaa!
Se mig! Se miljöpartiet!
Halleluja!
Att ens någon tar fruntimmer på allvar längre...
Citera
2022-01-17, 22:47
Medlem
Citat:

SVT nåddes då också av uppgifter om att anställda som köpts ut, hade fått skriva under på att efter anställningen inte tala illa om Systembolaget i media eller sociala medier."
[/b]

Kul exempel på hur man skapar en nyhet av ingenting och hur folk sen som vanligt bara är för jävla korkade att ens använda de mest grundläggande hjärnfunktionerna

Det finns ingen avtal som man skriver om man slutar som ”vanligt”.

Att ”Anställda köps ut” är ju rätt vanligt. Så vad vi pratar om är alltså att en arbetsgivare och en medarbetare gör en överenskommelse så att båda parterna blir nöjda och att nyheten nu alltså skulle vara att den ena parten efteråt kan gå och snacka skit om den andra parten?

Begriper om det konceptet är främmande på SVT men i den verkliga världen så är det rätt normalt skulle jag säga.
Citera
2022-01-17, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Kul exempel på hur man skapar en nyhet av ingenting och hur folk sen som vanligt bara är för jävla korkade att ens använda de mest grundläggande hjärnfunktionerna

Det finns ingen avtal som man skriver om man slutar som ”vanligt”.

Att ”Anställda köps ut” är ju rätt vanligt. Så vad vi pratar om är alltså att en arbetsgivare och en medarbetare gör en överenskommelse så att båda parterna blir nöjda och att nyheten nu alltså skulle vara att den ena parten efteråt kan gå och snacka skit om den andra parten?

Begriper om det konceptet är främmande på SVT men i den verkliga världen så är det rätt normalt skulle jag säga.
Eller hur.
Fick inte göra en överenskommelse där jag dels fick pengar och dels fick spy skit över er...
Herregud.
Kvinnlig rösträtt?
Citera
2022-01-17, 23:17
Medlem
emileflournoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoseyWales
"Stockholm syndrom" är något helt annat än det du refererar till, men men.

Jag som är 08 kan konstatera att dom som uppträder mest som nidbilden av oss stockholmare är alla inflyttade "lantisar" som bor på Södermalm och börjat heja på Bajen efter en vecka i stan.
Börja hålla på Bajen gör varje normalt funtad människa förr eller senare!
Citera
2022-01-17, 23:46
Medlem
Finns inte så mycket nedvärderande att säga om Systembolaget. Mycket trevlig personal och stort samt bra utbud av olika drycker.
Citera
2022-01-18, 03:38
Medlem
DrOutlaws avatar
Sökte jobb på systembolaget en gång, det är i princip som en sekt.
Citera
2022-01-18, 04:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkwotz
Så du försöker hitta ursäkter till varför Finlands och Italiens siffror är lägre haha. Alla som rest runt i Sydeuropa kan klart se att de hanterar alkoholen bättre än i Sverige. Den svenska alkoholkulturen är hemsk. Riktigt vidrig faktiskt. Våldsamt drickande med bråk, stök och våldsbrott till följd. Jag tror inte ett dugg på att Sverige hanterar alkohol bättre än andra länder, tvärtom. Systembolaget gör ingen som helst skillnad. Det är bättre att förbjuda alkohol istället om staten nu är så orolig för sina medborgare.
Jag försöker inte hitta ursäkter till skillnaderna, jag försöker hitta förklaringar.

Italien och Frankrike har exempelvis ungefär samma priser på alkohol, men stor skillnad i konsumtion. Alkoholism är relativt ovanligt i Italien. Kanske är det mer informationskampanjer och media (marknadsförimg) som påverkar än priser och monopol i det fallet?

Kanske tydligaste svaret finns i forskningen om saken, som visar att priset gör skillnad:
Citat:
Findings: Simple means of reported elasticities are -0.46 for beer, -0.69 for wine and -0.80 for spirits. Meta-analytical results document the highly significant relationships (P < 0.001) between alcohol tax or price measures and indices of sales or consumption of alcohol (aggregate-level r = -0.17 for beer, -0.30 for wine, -0.29 for spirits and -0.44 for total alcohol). Price/tax also affects heavy drinking significantly (mean reported elasticity = -0.28, individual-level r = -0.01, P < 0.01), but the magnitude of effect is smaller than effects on overall drinking.

Conclusions: A large literature establishes that beverage alcohol prices and taxes are related inversely to drinking. Effects are large compared to other prevention policies and programs. Public policies that raise prices of alcohol are an effective means to reduce drinking.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/19149811/

Men om systembolaget i sig gör någon skillnad eller om det mer är priserna, det är möjligt.

Systembolaget och deras internkultur är oavsett en ganska sjuk konstruktion, precis som på SVT.
Citera
2022-01-18, 04:25
Medlem
CrackerPowers avatar
-
Systembolaget är kommunism.
Citera
2022-01-18, 06:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Newsmilf
Skillnaden idag är väldigt många är konflikträdda och saknar stake. De utan stake saknar förmåga att lyfta problemen på ett möte i enrum med chefen eller på ett möte på jobbet. Istället lyfts problem i sociala medier, rykten cirkulerar och som i detta fallet, någon ringer Expressen istället för att lösa problemen med chefen.

Det och skamkulturen lever stark kring alkoholism i Sverige, så stark att staten måste gå in och säga att hela befolkningen egentligen är en form av nyktra alkoholister för i det fallet finns det inget problem med att definiera vad som är svenskt.

Socialdemokratin spreds via nykterhetsrörelserna. Svenskarna var ett missbrukande folk därför att de fick ofta sin lön i brännvin. Vi är inte riktigt där i vårt nationella psyke idag, men de nätverk som arbetarrörelserna skapat under de här 100 åren av monopol är oerhört politiskt starka och de har alltid haft stöd ifrån olika religiösa grupper som inte dricker.

Vi har en chefsklass i samhället som inte kan chefa utan ska paragrafrida och smutskasta arga arbetare från sin maktposition, det blir dålig moral i hela samhället av sånt. De måste banta HR.

Precis som du säger ska det inte behövas mer än ett chefssamtal för att lösa konflikter på arbetsplatsen, det är då man chefar. Folk som ställer till trubbel gör det för det är dåligt chefat från rot. Det är lite löjligt att tro att popularitet på nätet eller vad de nu är rädda för när folk är "illojala" skulle ha betydelse för om man kan leda andra eller ha den erfarenhet som behövs för att ge människor de verktyg de i sin tur behöver för att lösa sina uppgifter. Det har felrekryterats kraftigt i alla led sedan sociala media blev en faktor.
Senast redigerad av 43dz 2022-01-18 kl. 06:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in