Citat:
"Medarbetare som slutat på statliga Systembolaget har fått skriva under överenskommelser om att inte ”uttala sig nedvärderande” om bolaget. Uppgiften tillbakavisades först kraftfullt av ledningen, men bekräftas nu i ett mejl till SVT. Samtidigt uppger flera källor att man inte kan lita på de medarbetarundersökningar som ledningen återkommande hänvisar till i sitt försvar av arbetsmiljön på bolaget.
I höstas slog anställda på Systembolaget larm om kränkningar, trakasserier och tystnadskultur. SVT nåddes då också av uppgifter om att anställda som köpts ut, hade fått skriva under på att efter anställningen inte tala illa om Systembolaget i media eller sociala medier."
Bara jag som inte är ett dugg förvånad, kasta Systembolaget åt perkele.
Länk till dramat
svt.se/nyheter/ny-kritik-mot-tystnadskultur-pa-systembolaget-utkopta-far-lova-att-inte-uttala-sig-nedvarderande
I höstas slog anställda på Systembolaget larm om kränkningar, trakasserier och tystnadskultur. SVT nåddes då också av uppgifter om att anställda som köpts ut, hade fått skriva under på att efter anställningen inte tala illa om Systembolaget i media eller sociala medier."
Bara jag som inte är ett dugg förvånad, kasta Systembolaget åt perkele.
Länk till dramat
svt.se/nyheter/ny-kritik-mot-tystnadskultur-pa-systembolaget-utkopta-far-lova-att-inte-uttala-sig-nedvarderande
Bolaget har väldigt många butiker och täcker upp 100 tal mil av riket, så jag har verkligen svårt att tänka mig att kränkningar och trakasseri skulle vara något allmängiltigt för bolagets samtliga butiker. Att de inte vill att deras anställda ska snacka skit om företaget tror jag nog kan hänga samma med att väldigt många vill avveckla bolaget och får de höra om någon de känner har jobbet på bolaget, så tror jag många är på dem rätt bra och försöker pressa fram misskrediterande uppgifter. I annat fall tycker jag det är väl rätt brukligt att man inte talar illa om tidigare arbetsgivare, så man liksom kan använda dem som referens vid jobbsökande.