Citat:
Ursprungligen postat av
ThomasStarberger
Ok..men det lät mycket med 30 gram kaffe till fyra koppar.
Jag kör en Wileda kaffekvarn och ställer in den på "Filter", sedan brygger jag kaffet i en Bodum Pebo. Till den så följer ett kaffemått med. Till sex koppar kaffe blir det sex slätstrukna skopor. Fungerar perfekt.
Jag vet inte om det är 30 gram, men innan tog jag fem slätstrukna skopor och då blev kaffet direkt beskt som fasiken.
Menar du "Wilfa" kaffekvarn så har jag en sådan också. Man måste ställa in kvarnen på någon av bokstäverna AEROPR i "AEROPRESS" för att kaffet ska bli rätt malet för filterkaffe. "FILTER" gör det alldeles för grovmalet. Jag brukar sedan låta kvarnen mala i 5 sekunder per kopp (går bara att ställa in maltiden i 5-sekundersintervaller), det vill säga i 20 sekunder för 500 ml vatten.
Skopor kan vara olika stora och gör det svårt att dosera. På jobbet där jag inte har tillgång till våg och det varierar vilka skopor som ligger framme brukar jag ta en struken Moccamasterskopa eller en något rågad vanlig skopa per kaffekopp (125 ml), men det blir ofta oexakt så jag föredrar att gå efter vikten av kaffet.