2022-01-16, 13:16
Medlem
Paddan1000s avatar
Jag har en Melitta Epour kaffebryggare och en Graef CM800 kaffekvarn. Jag vill nu hitta det perfekta kaffet att mala och brygga med denna utrustning.

Jag har provat olika kaffesorter från de vanliga kafferosterierna (Zoegas, Arvid Nordqvist, Gevalia och Löfbergs Lila) som säljs som hela bönor i vanliga affärer, men tycker inte att någon av dem utmärker sig speciellt.

Hittills av det jag provat har kaffe av märket Rutasoka som säljs på Lidl varit bäst, men det kostar också lite mer (>150 kr/kg) än vanligt kaffe. Jag provade både Okapi och Kasenga som båda har både en välbalanserad smak och en intressant fruktig eftersmak som kommer fram om man malt kaffet rätt. Jag tänkte därför prova fler kaffesorter i den prisklassen.

Specifikt är det därför lite dyrare hela kaffebönor jag letar efter som passar sig till filterkaffe och inte espresso. Jag har tittat på olika hemsidor som säljer kaffe och även precis lagt en order på kaffekapseln.se med lite blandade kaffesorter från Lavazza, d'Or, Starbucks och Carte Noir, men de flesta av de mer exklusiva bönorna verkar rikta sig mot espresso.

Vilka kaffen finns det då som utmärker sig som vanligt bryggkaffe och är värda det högre priset? Finns det några billigare kaffen som ligger på samma nivå som dyrare sorter eller får man alltid vad man betalar för?
2022-01-16, 13:20
Medlem
Kopi Luwak har jag hört ska vara både lyxigt och gott.
2022-01-16, 13:24
Medlem
Farbaute666s avatar
Kopi Luwak är ju lite speciellt, även om smaken är helt underbar.

Några fler tips i det högre segmentet, som inte är så annorlunda som KL?
2022-01-16, 13:25
Medlem
ThomasStarbergers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Jag har en Melitta Epour kaffebryggare och en Graef CM800 kaffekvarn. Jag vill nu hitta det perfekta kaffet att mala och brygga med denna utrustning.

Jag har provat olika kaffesorter från de vanliga kafferosterierna (Zoegas, Arvid Nordqvist, Gevalia och Löfbergs Lila) som säljs som hela bönor i vanliga affärer, men tycker inte att någon av dem utmärker sig speciellt.

Hittills av det jag provat har kaffe av märket Rutasoka som säljs på Lidl varit bäst, men det kostar också lite mer (>150 kr/kg) än vanligt kaffe. Jag provade både Okapi och Kasenga som båda har både en välbalanserad smak och en intressant fruktig eftersmak som kommer fram om man malt kaffet rätt. Jag tänkte därför prova fler kaffesorter i den prisklassen.

Specifikt är det därför lite dyrare hela kaffebönor jag letar efter som passar sig till filterkaffe och inte espresso. Jag har tittat på olika hemsidor som säljer kaffe och även precis lagt en order på kaffekapseln.se med lite blandade kaffesorter från Lavazza, d'Or, Starbucks och Carte Noir, men de flesta av de mer exklusiva bönorna verkar rikta sig mot espresso.

Vilka kaffen finns det då som utmärker sig som vanligt bryggkaffe och är värda det högre priset? Finns det några billigare kaffen som ligger på samma nivå som dyrare sorter eller får man alltid vad man betalar för?

Ja du. Min erfarenhet är att dyrare kaffesorter inte är vare sig bättre eller mer smakrika än så kallade vanliga kaffesorter. Jag har provat en hel del olika märken. Det jag personligen kommit fram till är att doseringen av kaffe är direkt avgörande för hur kaffet kommer att smaka. Det är en hårfin gräns mellan beskt kaffe, svagt kaffe och perfekt kaffe.

Jag har provat att t ex själv blanda olika bönor, bl a Gevalia mellanrost med Arvid Nordqvist mellanrost och det har blivit riktigt gott. Men som sagt, doseringen måste vara exakt.
2022-01-16, 13:33
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasStarberger
Ja du. Min erfarenhet är att dyrare kaffesorter inte är vare sig bättre eller mer smakrika än så kallade vanliga kaffesorter. Jag har provat en hel del olika märken. Det jag personligen kommit fram till är att doseringen av kaffe är direkt avgörande för hur kaffet kommer att smaka. Det är en hårfin gräns mellan beskt kaffe, svagt kaffe och perfekt kaffe.

Jag har provat att t ex själv blanda olika bönor, bl a Gevalia mellanrost med Arvid Nordqvist mellanrost och det har blivit riktigt gott. Men som sagt, doseringen måste vara exakt.

Hur brukar du dosera? Jag siktar på 30 gram kaffe till 4 koppar vatten (500 ml), plus minus något gram hit eller dit. Jag brukar också variera malningsgraden mellan stegen 21-25 på min kaffekvarn varje gång jag provar en ny kaffesort för att se vilken malningsgrad som passar bäst, men för filterkaffe brukar det fungera för de flesta sorter att sätta kvarnen på steg 23.
2022-01-16, 13:37
Medlem
ThomasStarbergers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddan1000
Hur brukar du dosera? Jag siktar på 30 gram kaffe till 4 koppar vatten (500 ml), plus minus något gram hit eller dit. Jag brukar också variera malningsgraden mellan stegen 21-25 på min kaffekvarn varje gång jag provar en ny kaffesort för att se vilken malningsgrad som passar bäst, men för filterkaffe brukar det fungera för de flesta sorter att sätta kvarnen på steg 23.

Ok..men det lät mycket med 30 gram kaffe till fyra koppar.
Jag kör en Wileda kaffekvarn och ställer in den på "Filter", sedan brygger jag kaffet i en Bodum Pebo. Till den så följer ett kaffemått med. Till sex koppar kaffe blir det sex slätstrukna skopor. Fungerar perfekt.

Jag vet inte om det är 30 gram, men innan tog jag fem slätstrukna skopor och då blev kaffet direkt beskt som fasiken.
2022-01-16, 13:45
Medlem
Paddan1000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThomasStarberger
Ok..men det lät mycket med 30 gram kaffe till fyra koppar.
Jag kör en Wileda kaffekvarn och ställer in den på "Filter", sedan brygger jag kaffet i en Bodum Pebo. Till den så följer ett kaffemått med. Till sex koppar kaffe blir det sex slätstrukna skopor. Fungerar perfekt.

Jag vet inte om det är 30 gram, men innan tog jag fem slätstrukna skopor och då blev kaffet direkt beskt som fasiken.

Menar du "Wilfa" kaffekvarn så har jag en sådan också. Man måste ställa in kvarnen på någon av bokstäverna AEROPR i "AEROPRESS" för att kaffet ska bli rätt malet för filterkaffe. "FILTER" gör det alldeles för grovmalet. Jag brukar sedan låta kvarnen mala i 5 sekunder per kopp (går bara att ställa in maltiden i 5-sekundersintervaller), det vill säga i 20 sekunder för 500 ml vatten.
Skopor kan vara olika stora och gör det svårt att dosera. På jobbet där jag inte har tillgång till våg och det varierar vilka skopor som ligger framme brukar jag ta en struken Moccamasterskopa eller en något rågad vanlig skopa per kaffekopp (125 ml), men det blir ofta oexakt så jag föredrar att gå efter vikten av kaffet.
2022-01-16, 13:48
Medlem
Kajahs avatar
Skaffa en prenumeration på Kaffebönor hos kafferosterietkoppar.se. Du får en ny single origin på posten en gång i månaden. Sen kan jag rekommendera att du köper dig en bra presskanna istället för en bryggare. Bodum chambord är min favorit 👍
Senast redigerad av Kajah 2022-01-16 kl. 13:51.
2022-01-16, 13:51
Medlem
Föredrog Zoega Intenzo förut, men nu när jag bor i Sthlm så funkar den inte med vattnet här.
Det blir liksom aldrig i närheten av hur det smakade förut, så numera hoppar jag vilt mellan märken och sorter och har inte riktigt hittat rätt än.
2022-01-16, 14:02
Moderator
Allaballawallas avatar
TS får göra som alla andra och använda sökfunktionen för att hitta någon av de redan existerande trådarna om ämnet för att fortsätta diskussionen där.

Tråd låst.

/Mod

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in