2022-01-16, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Vi talade inte om en invasion utan om maktövertagande.

Frågar du svenska folket om de vill bli av med:

- gruppvåldtäkter
- gängskjutningar
- åldringsrån
-åldringsbedrägerier
etc.

så tror jag att svaret blir ett rungande JA.

Då våra nuvarande politiker bevisligen inte klarar av att stoppa denna oreda så tror jag att många är beredda på att testa en "annan lösning" om man så säger.

En ”lösning” som mest troligt skulle medföra stora försämringar för oss svenskar. Då vi inte är ryssar skulle vi bli de som diskrimineras. Ryssar istället för svenskar på de ledande positionerna i samhället, statliga jobb går till ryssar istället för svenskar etc.etc. En önskedröm att ryssen skulle ha något intresse av att hjälpa oss bli av med skjutningar och andra problem. Tror inte att det hade varit högt prioriterat. Ett Sverige som måste lägga resurser på sina inre problem är väl snarast att föredra för Ryssland. Fråga Norge hur roligt det var för dem när tyskarna ockuperade landet..
2022-01-16, 11:53
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du har rätt att Kina är ett hot (förmodligen större), men på ett helt annat sätt och på en mycket längre tidshorisont.

Kina har en långsiktig strategi. Kina har i princip lyckats med allt som Ryssland misslyckats med. Kina är en världsmakt, medan Ryssland är en liten obetydlig ekonomi med en oproportionerligt stor miitärmakt.

Ryssland och Kina är inte allierade, annat än att de som ett upplevt “nödvändigt ont” håller ihop mot västvärlden. De misstror varandra djupt, med all rätt.

Ja det är sant. Känns lite som Hitler och Stalins pakt innan andra världskriget, vi alla vet ju hur det slutade.
2022-01-16, 11:55
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
Det där förstår jag inte alls. Moskva har en av Europas största moskéer som Putin invigde 2015, moskén är på 19000 kvadratmeter.
Risken är nog större att vi här har fler ryssvänliga muslimer som stannar kvar, än att dessa skulle packa sina väskor och åka hem

Detta är intressant och jag håller delvis med.

Min erfarenhet de senaste ca 10 åren är att det finns en stor beundran för Putin
hos många i Sverige (bland annat många muslimer med olika ursprung).

Har många vänner från olika kulturer och tidigare arbetskamrater osv.
Vi hamnar alltid i diskussioner angående Ryssland/Putin.
Och de ser honom som stark, smart och överlägsen och pålitlig och som ett hopp (!).

Det är intressant. För jag tänker: -är hatet mot tex USA så stort att de inte kan se igenom strategierna??

Eller tror de på fullaste allvar att Putin skulle stöda dem efter att han redan fått som han har önskat?

Det är mystiskt.

Ta bara en konflikt mellan Grekland/Turkiet....
Eller Armenien/Turkiet...
Osv. Osv. Osv.

Nä man undervärderar P och Ryssland helt klart.
Strategi... och ja visst han ÄR smart men framförallt (enligt min bedömning) manipulativ!

Frågan man ska ställa sig är: vad är målet?
Det är Rysslands sak de kämpar för och ingen annans.

Trots det drömska skimret i folks naiva ögon...
2022-01-16, 12:03
Medlem
Citat:
Finns ett utbrett hat mot ryssar i Sverige pga. att ryssar oftast är VITA.

Det är många i detta land som hatar just vita.

Rasism tror jag att det kallas.

Nu uppfann du ny sortens "rasism". Vita som hatar vita!

Sanningen är att ryssen är hatad pga att de avviker starkt fr ett civiliserat beteende. De vill bestämma (med våld om det behövs) över andra (speciellt närmaste grannar) trots att 15-20 % av egen befolkning lever utan WC och varmvatten och många har INGET vatten i sina hus.
Detta trots enorma resurser som säljs till Kina och Väst. Enda som RU är bra på - vara mer utvecklade ländernas "bensinstation" och leverantör av andra naturtillgångar.
När man fråga - vad har ni uppnått sedan 1991? Då skriks det: Vi vann WWII och var först i rymden!
Och så snart de blir "kränkta" av svar fr civiliserade länder på deras idiotkrav då hotar de med kärnvapnet.
Folket lever i fattigdom men fortfarande ger sitt stöd till dvärgen i Kreml med påtagligt mindervärdighetskomplex.
Och "Stora Starka Ryssland" som vill styra över alla fd Sovjetländer. Du, som rysstroll, bör veta hur det ser ut på landet i RU och tom vissa större städer. Om inte då rekommenderar jag en bloggare som heter Varlamov, som åker runt och filmar "den riktiga Ryssland". T ex denna video fr Archangelsk - marinbas med kärnvapnet som ev skulle hota Norden. Kolla hur det ser ut i "framgångsrika ryska staden". Och vissa idioter vill att ryssen ska komma hit och "rädda oss"! Från vad? Från civilisationen? Vill ni att era städer ska se ut på samma sett? Man behöver inte kunna språket, det räcker att titta på bilderna fr staden.

https://www.youtube.com/watch?v=_CmHTkmHC1I
2022-01-16, 12:06
Medlem
Citat:
Vi talade inte om en invasion utan om maktövertagande.

Frågar du svenska folket om de vill bli av med:

- gruppvåldtäkter
- gängskjutningar
- åldringsrån
-åldringsbedrägerier
etc.

så tror jag att svaret blir ett rungande JA.

Då våra nuvarande politiker bevisligen inte klarar av att stoppa denna oreda så tror jag att många är beredda på att testa en "annan lösning" om man så säger.

Våldtäkter kan jag garantera att du inte slipper med ett Rysktledarskap; hade en tjejkompis med det ursprunget och hon berättade att hon vart gruppvåltagen av ett gäng ryska soldater när hon var 10 och på väg hem från skolan.
Tydligen är sexualbrott sjukt normaliserat där och kan inte ens de statligt avstänga hålla fingrarna i styr mot sin egna befolkning.
2022-01-16, 12:08
Medlem
rskworpbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skn88
Våldtäkter kan jag garantera att du inte slipper med ett Rysktledarskap; hade en tjejkompis med det ursprunget och hon berättade att hon vart gruppvåltagen av ett gäng ryska soldater när hon var 10 och på väg hem från skolan.
Tydligen är sexualbrott sjukt normaliserat där och kan inte ens de statligt avstänga hålla fingrarna i styr mot sin egna befolkning.

Ungefär som idag i Sverige då så detta kan väl inte vara ett argument mot ett ryskt maktövertagande?
2022-01-16, 12:08
Medlem
Tanuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Återigen, jag har inte hävdat att det är sannolikt att Ryssland kommer att invadera Sverige.
De har väldigt mycket mer att förlora på detta än vad de har att vinna.
Däremot har Putin i sitt mycket trängda läge ett behov inrikespolitiskt att visa upp musklerna.
Putin har också sedan länge en strategi att försöka försvaga och splittra de (främst västliga) länder som inte är i “allians” med Ryssland (dvs lydstater mer eller mindre). Vapenskrammel på Östersjön, drönare ovanför svenska kärnkraftverk och ryska troll på svenska sajter som Flashback är alla verktyg för detta ändamål.
En splittrad motståndare är en svag motståndare som inte förväntas kunna opponera när Putin tar sig friheter i sitt närområde.

Att det skulle vara Ryssland som kör drönare över svenska kärnkraftverk finns inga belägg för. Att ryska troll kan åstadkomma cyberattacker och desinformation i telekomnätet som kontrolleras av Ericsson/Investor/Sverige i över 185 länder verkar helt otroligt. Inget sker på nätet Utan ok från husse. Härska genom söndring är metod för den som verkar utan att synas. Att Putin/Ryssland skulle ägna sig åt det finns inte mycket som styrker.

Vari består Rysslands mycket trängda läge?
CIA/Soros/Sachs/Open Society misslyckades å det grövsta med färgrevolutionen i Kazakhstan. I Ukraina är det fullt sjå att städa undan skit från Uranium one, Rossatom och Burismakorruption med Biden och Pelosifamiljerna. Där blir det svårt att hetsa igång någon militär teater.

Hur skulle "Rysslands trängda läge" ändras till det positiva av skrämselaktiviteter i Östersjön tror du?
2022-01-16, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Det är en markering att ingen ska lägga sig i när dom går in i Ukraina.

Vilket land runt Östersjön skulle vilja få för sig att lägga sig i Rysslands ev attack mot Ukraina?

På sin höjd så blir det väl ett fördömare i media av nån trött politiker.
Något annat lär vi nog inte se.
2022-01-16, 12:23
Medlem
Demetrioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag undrar varför Sovjet/Ryssland inte själva går med i NATO? Vad är grejen? Prestige eller kostar medlemskapet något?
Man kan kalla det prestige men i själva verket är det ovilja att gå med i någon allians som faktiskt är underlägsen USA.
Ryssland i NATO kommer aldrig att ske så länge Ryssland styrs av anti-väst pro-asiatisk politisk regim som anser västliga civilisationen som sin naturliga motståndare.
2022-01-16, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Nej. Ryssland skiter i lilla Sverige. Den här rysskräcken som svenskar har är skrattretande.
Precis. Media skapar hets som pöbeln sväljer utan att ifrågasätta ett jävla jota. NATO är en propagandaplattform i första hand och de jobbar på högvarv nu. Vilka i den Svenska massmediaapparaten får pengar från NATO-anslutna aktörer kanske är en fråga fler bör ställa sig.
Senast redigerad av Absurd-suprnovA 2022-01-16 kl. 12:27.
2022-01-16, 12:28
Medlem
Phantom042s avatar
Mest troligt. Ryssland använder fartygen för transport av militär från enklaven Kaliningrad till St Petersburg och vidare transport mot Ukraina.
2022-01-16, 12:30
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jag undrar varför Sovjet/Ryssland inte själva går med i NATO? Vad är grejen? Prestige eller kostar medlemskapet något?

Citat:
Ursprungligen postat av Demetrios
Man kan kalla det prestige men i själva verket är det ovilja att gå med i någon allians som faktiskt är underlägsen USA.
Ryssland i NATO kommer aldrig att ske så länge Ryssland styrs av anti-väst pro-asiatisk politisk regim som anser västliga civilisationen som sin naturliga motståndare.
De fick inte är det enkla svaret.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in