Citat:
Ursprungligen postat av
idontknowmyself
Realistiskt sett så tror jag att Putin i många år haft en lugnande effekt på Ryssland. Han har lotsat landet genom många kriser och är väldigt diplomatiskt lagd. En motsvarighet till Obama. Mycket skärp och precis i sina kommentarer. Inget svammel där inte.
Det gör att jag tvivlar på att Ryssland får fram en lika bra ledare att hantera svåra situationer. De får nog fram någon liknande Trump och sen blir det kalabalik utom all kontroll. Nu var Trump mest stor i käften och ganska ovillig att faktiskt starta nya krig.
Men tror vi verkligen att det fortsätter att vara ordkrig eller blir det allvar?
Vi får se.
Jag har sagt det många gånger. Putin är mycket smart och listig. Inget snack om saken.
Det betyder dock verkligen inte att Ryssland för en politik som innebär fred och trygghet.
Intelligens och fredlighet är inga gemensamma nämnare. Det är bara en fråga om perspektiv.
Det Putin anser vara fred ur hans perspektiv innebär dock ofred och t.o.m. krig ur andras perspektiv. T.ex. vi väst.
Han gör det han gör som gagnar hans sak. Det står dock i kontrast med vad väst önskar. Båda vill hävda sin sak. Därav konflikten.
Sedan kan man lägga till lite praktiska saker: väst är rikt, kan erbjuda välstånd. Öst kan bara erbjuda lera och rost. Väst erbjuder frihet, öst ”erbjuder” kontroll och repression.
Sen har man synen på rättssystemet. I väst finns ett rättssystem. I öst bestämmer Putin vem som ska hamna i fängelse.
Hmm, vad ska man välja. Äta lera och försvinna i ”rättssystemet” eller äta hamburgare och få mitt rättsfall synliggjort i media?