2022-01-16, 02:09
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Ett inlägg som förhoppningsvis är en ren spekulation.

Enligt uppgifter från internationell källa har Ryssland under tysthet de senaste dagarna aktiverat inkallelse av reservstyrkor, ca 200 000 unga män från hela landet sägs nu färdas mot den västra gränsen. Även i västra Belarus sägs det ha aktiverats inkallelse av ca 125 000 reservstyrkor.

Om detta stämmer beräknas den totala aktiverade styrkan uppgå till över 500 000 soldater.

Jag hoppas innerligt att det här bara är styrkedemonstrationer i syfte att tvinga fram en lösning som Ryssland kan acceptera.

Skulle det braka loss i Ukraina finns det en verklig risk för att både Gotland och Suwalki korridoren är föremål för besättning. Jag skulle i ett sådant läge inte förvånas om Belarus även "öppnade grindarna" för flyktingströmmarna mot Polen i syfte att skapa kaos.
Varför tror du suwalki ska ockuperas? Kaliningrad är i sig själv den ideala provokationen som väst aldrig kan ta ifrån ryssland
2022-01-16, 02:18
Medlem
Polis2010s avatar
Intressanta spekulationer. De krigshetsande medierna i Sverige med Aftonbladet I spetsen ställer till med mer än Ryssland kommer att göra. I Finland så skrivs det i princip inget om detta phony war mer än om Sveriges Rädda Gotland komedi. Skulle jag vara Ryssland så är Gotland bara ett hinder. Flygfältet skulle bli sönderbombat/minerat inom ett par dygn av Sverige. Ett tips är att gå till Oskarshamn, Kapellskär eller Gävle med båtar och där bygga ett s.k brohuvud.
2022-01-16, 02:34
Medlem
Stört av folk i tråden att INTE tro på en invasion av Sverige!
Hur fan förklarar ni att ryssarna drog in med drönare över våra kärnkraftverk förra natten? Givetvis attack och utslagning av vår infrastruktur.
Ger det Max en vecka innan vi kan kalla oss ryssar.
2022-01-16, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guru-Guru
Precis som de inte accepterade Putlers angrepp mot Krim/Ukraina.

Var kommer alla jävla rysstroll från som nu svämmar över var och varannan tråd här på FB?
Ja så är det. Men tyvärr styr idioterna för mycket i många lägen.
2022-01-16, 02:44
Avslutad
Har inte följt tråden på några timmar men NATO annonserar nu att det tar en dag för Sverige och Finland att bli medlemmar.

Tidigare Natochef: Om ni vill ansluta tar det ett dygn

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/tidigare-natochef-om-ni-vill-ansluta-tar-det-ett-dygn/ar-AASNWZD
2022-01-16, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tejprulle55
Under natten till idag har 3 ryska landstigningsfartyg seglat in på Östersjön. Varför?! Kommer ryssarna invadera Sverige? Behöver vi vara oroliga, vad tror ni??

Informationen jag läst finns här:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0G0A46/bilder-har-seglar-ryska-landstigningsfartyg-in-i-ostersjon

Källan är CNN (som hävdade "peaceful unarmed protesters" om IS två år in i kriget).
Hur kan dom göra en story av att ryska skepp seglar i Östersjön? De har en hamn i Östersjön!
2022-01-16, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Varför tror du suwalki ska ockuperas? Kaliningrad är i sig själv den ideala provokationen som väst aldrig kan ta ifrån ryssland

Det är som jag skrev en teori, men jag verkar inte vara ensam om den när jag läser vad internationella analytiker tänker.

OM Ukraina attackeras av Ryssland (oavsett hur och varför det sker) och NATO på något sätt lägger sig i det finns det en risk att man stänger korridoren för att isolera baltstaterna i syfte att skapa en fördel som får NATO att backa. Samma sak gäller för eventuell landsättning på Gotland (som jag tror mindre och mindre på), där en blockad av NATO's möjlighet att stödja Baltstaterna utan att behöva passera kontrollerat vatten/luft/land skulle kunna uppnås.

Teorier, vi får hoppas att det stannar där.
2022-01-16, 02:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Sverige må ha sina brister men jag kan inte komma på en sak som jag skulle vilja att Sverige hade som Ryssland har. Den som klagar och gnäller på hur dåligt det är i Sverige kan ju ta och flytta till Ryssland permanent för en mer ingående jämförelse.

Japp den som klagar ta och flytta till Ryssland då! Ganska säkert att det inte kommer bli så bra där för personen ifråga.
2022-01-16, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Källan är CNN (som hävdade "peaceful unarmed protesters" om IS två år in i kriget).
Hur kan dom göra en story av att ryska skepp seglar i Östersjön? De har en hamn i Östersjön!

Du behöver läsa på om maktbalans för att förstå varför det är ett problem.
2022-01-16, 02:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disputator
Du behöver läsa på om maktbalans för att förstå varför det är ett problem.
Du behöver lära dig att framföra ett argument.
2022-01-16, 02:53
Medlem
Polis2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Har inte följt tråden på några timmar men NATO annonserar nu att det tar en dag för Sverige och Finland att bli medlemmar.

Tidigare Natochef: Om ni vill ansluta tar det ett dygn

https://www.msn.com/sv-se/nyheter/utrikes/tidigare-natochef-om-ni-vill-ansluta-tar-det-ett-dygn/ar-AASNWZD
Undrar hur det skulle gå till? Vilken kalabalik( i Bender) . USA/Nato verkar ju desperata att starta ett krig. Varför?? Ryssland har ju inte gjort något mer än flyttat trupper inom sitt land. Okey de tog Krimhalvön men det är ju enligt mig rysk mark av hävd.
2022-01-16, 02:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Du behöver lära dig att framföra ett argument.

Inte alls, men om du inte vill läsa på själv kan jag förklara det för dig.

Tänk dig att du och dina maffiakompisar delar upp en stad i regioner. Ni kommer överens om att sätta ut en vaktpost per kvarter och att ingen ska ha fler "muskler" någonstans än någon annan. På det sättet känner ni er alla lugna att ingen helt plötsligt kliver in på någon annans område och skapar oreda.

Plötsligt en dag får du veta att kompisen Putin har ställt 3 ggr så många "muskler" direkt i anslutning till din region. Dessutom får du höra att han hotar en annan kompis att ta över dennes region.

Känns det bra? Blir du inte lite orolig?
Senast redigerad av Disputator 2022-01-16 kl. 03:01.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in