2022-01-15, 22:56
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halte Harald
Det är inte första gången man flyger över forsmark med drönare modell större. Det har hänt innan och även då tappade man bort den några mil söderut (vilket tyder på att det måste varit en stor pjäs).

Syftar du på incidenten under Aurora?
Citera
2022-01-15, 22:59
Medlem
passports avatar
Citat:
Det är inte första gången man flyger över forsmark med drönare modell större. Det har hänt innan och även då tappade man bort den några mil söderut (vilket tyder på att det måste varit en stor pjäs).
Ingen i tråden vet om vad som finns för drönare modell stor inom militären i öst inte jag heller men man kan ju gissa.

finns ganska så mycket information angånde droner.

https://en.wikipedia.org/wiki/Unmanned_combat_aerial_vehicle
Dom är stora och kan flyga länge.

Jag förutsätter att Sverige har en plan angående detta. Men med tanke på de senaste nyheterna verkar det som att vi har dålig koll igen.

Att ens en privatperson ska få kunna flyga över ett skyddsobjekt är under all kritik och borde leda till någon form av utredning/straff.
Citera
2022-01-15, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noone1
Påstådda drönare som ingen filmat och ingen hittat...

Klassiker.
Vill inte på något sätt underminera försvarsmakten.
Kanske är detta ett spel för gallerian för att få mer resurser.

Fine by me, det ska dom ha.

Men det som händer nu påminner lite om:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Underr%C3%A4ttelseoperationen_i_Stockholms_sk%C3%A 4rg%C3%A5rd_2014
Citera
2022-01-15, 23:00
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Syftar du på incidenten under Aurora?
Det vet jag inte jag hörde det från en vän som gäst arbetat på verket under en revision.
Citera
2022-01-15, 23:01
Medlem
PC-Dators avatar
Svensk fake-propaganda mot Ryssland, som vanligt.
Citera
2022-01-15, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Polisen måste ha varit på plats otroligt snabbt. Aftonbladet skriver: Skyddsobjekt, visst, men ändå. Jag tolkar det som att drönaren var kvar när patruller kom dit.

Fattade inte drönarens pilot att polis var på gång? Det kan tyda på något annat än främmande militär makt. Liksom att svenskt försvar (ännu) inte verkar vara inblandad.

Själva syftet var garanterat att visa upp sig. Man vill visa hur lätt man kan slå ut elnätet om man vill.
Citera
2022-01-15, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av reedtower
Vill någon se hur byggnader ligger, reaktor stängsel mm så är det bara att gå in på google earth. Känns att man övertolkar vem, vad. alla inervjuade inklusive reportrar antyder helt utan bevis att det skulle vara brodern österut. Ryssarna har sedan byggnationer av kärnkraftverken full koll på hur strukturen ser ut. Man kan tillägga att själva reaktorbyggnader på svenska kärnkraftverk tål riktigt hård behandling och är mao ett solitt mål.

Jo fast det är ju inte därför man gör på detta vis. Det handlar enbart om att skicka signaler
Citera
2022-01-15, 23:06
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Jag tänker inte skrika ryssen, kan vara frågan om möpar eller miljönissar, elnätstekniker, ja lite vad som helst. Men tajmingen och koordinationen i samband med den militära upprustningen är intressant.

Men det intressanta är att man fick visuell kontakt med en av drönarna med helikopter - ändå tappade man bort den. Hur är det möjligt?

Det är praxis att låta besvär löpa.
Vi såg och att vi vet heter det sedan i efter, -vad vet ni? Det kan vi inte gå in djupare på, och att sådant snack inger inte förtroende.
Helikoptern var helt troligen obeväpnad och flaxade i efter lite på måfå, jag tror som så att ingen vill veta sanningen, ingen vill ha problem på sitt bord.
Citera
2022-01-15, 23:08
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Det vet jag inte jag hörde det från en vän som gäst arbetat på verket under en revision.

Ok, då man utredde om ökat skydd på just kärnkraftverk misstänker jag?

Det var 2017 som det hände vid Forsmark i samband med Aurora, en militärövning.
Den har bidragit till en hel del förändringar och förbättringar.
Citera
2022-01-15, 23:12
Medlem
Halte Haralds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Ok, då man utredde om ökat skydd på just kärnkraftverk misstänker jag?

Det var 2017 som det hände vid Forsmark i samband med Aurora, en militärövning.
Den har bidragit till en hel del förändringar och förbättringar.

Ingen aning men det intressanta i det jag hörde var just att man hade följt efter drönaren och tappat bort den I höjd med Hallstavik. Om det stämmer är det ju ganska långt söderut. Ville bara förtydliga att vi isåfall inte pratar om nån jävla Maverick PRO drönare för en knegarlön.
Citera
2022-01-15, 23:13
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsanhoppsans1
Vill inte på något sätt underminera försvarsmakten.
Kanske är detta ett spel för gallerian för att få mer resurser.

Rent allmänt ligger inte skyddet hos försvaret utan polisen. Vid högsta skyddsnivån ska polisen skydda verken.
Citera
2022-01-15, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superdog69
Själva syftet var garanterat att visa upp sig. Man vill visa hur lätt man kan slå ut elnätet om man vill.
Om du tror att det går att slå ut elnätet med en drönare på ett kärnkraftverk har du verkligen köpt miljöpartiets skrämselpropaganda, inte ens en militär drönare skulle klara av att slå ut elnätet med en attack på ett kärnkraftverk, det skulle koppla ner verket under en begränsad tid enbart som försiktighetsåtgärd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in