2022-01-15, 22:13
Medlem
JazzMees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindemann
Jodå. Från Expressens artikel:

"Vi har visuellt på den här drönaren ett bra tag, men sedan drar den sig bort mot Gräsö-hållet och i det läget tappar vi bort den i luften, säger Petra Blomqvist, presstalesperson hos polisen i region Mitt."

Finns ingenting i ovanstående mening som säger att observationen av drönaren har gjorts av helikopter och inte av människor på marken. Att man "tappar bort den i luften" måste nödvändigtvis inte betyda att man är luftburen själv.
Citera
2022-01-15, 22:15
Medlem
reedtowers avatar
Vill någon se hur byggnader ligger, reaktor stängsel mm så är det bara att gå in på google earth. Känns att man övertolkar vem, vad. alla inervjuade inklusive reportrar antyder helt utan bevis att det skulle vara brodern österut. Ryssarna har sedan byggnationer av kärnkraftverken full koll på hur strukturen ser ut. Man kan tillägga att själva reaktorbyggnader på svenska kärnkraftverk tål riktigt hård behandling och är mao ett solitt mål.
Citera
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Någon form av psyop. Vem som än ligger bakom så kommer det att tillskrivas Ryssland. Vem har intressev det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e_peppe
Ni som kollar fartyg…..
Beter sig inte Katun och Fortuna sig väldigt märligt strax öster om öland….?

Jo då. De har blivit fotograferade av Sentinel-2A (satellit).

Samt ca 3 timmar sedan så har SAAB 100D flugit över Fortuna 1-2 gånger enligt Flightradar.

"S100D radarspanings- och ledningsflygplan. Systemet är baserat på Saab 340" vet inte om den är utrustad med kameror också?
Citera
2022-01-15, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ok, dags att sammanfatta.

Ryssarna? Ser fortfarande ingen anledning att flyga här med påslagna lampor sent på kvällen då de har tillgång till satellitbilder.

Exempel på sådant.

https://www.bbc.com/news/world-asia-60007119

Satelliterna kan även ta närbilder.

Med tanke på att militären inte letar efter drönaren så drar jag slutsatsen att de vet vad det var för drönare och vem som flög den. Så då måste det vara någon av de andra, dvs miljöfolk, NATO, USA.
Du förutsätter att syftet med drönarna var att ta bilder. Jag tror syftet var att synas.
Citera
2022-01-15, 22:18
Medlem
Om det var fientlig makts drönare kan manövern likställas med att dess krypskyttar beordrades skjuta varningskott...
Drönarna tillhör sannolikt inte dem som kan sabotera svenska kärnkraftverk i syfte destabilisera för att sedan vinna svensk mark i ett krig.

Det är mer sannolikt att händelsen utfördes i syfte att väcka frågor. Utgången av händelsen kan bara vara till fördel för Sverige, som får chansen att förbereda sig på en eventuell attack. Inte särskilt bra ur fiendens perspektiv.
Vem som vill väcka vilka, ämne för diskussion..
Citera
2022-01-15, 22:18
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Ok, dags att sammanfatta.

Ryssarna? Ser fortfarande ingen anledning att flyga här med påslagna lampor sent på kvällen då de har tillgång till satellitbilder.

Exempel på sådant.

https://www.bbc.com/news/world-asia-60007119

Satelliterna kan även ta närbilder.

Med tanke på att militären inte letar efter drönaren så drar jag slutsatsen att de vet vad det var för drönare och vem som flög den. Så då måste det vara någon av de andra, dvs miljöfolk, NATO, USA.

Om det skulle vara ryska sidan så är det bara en markering och provokation, inget inhämtande av information.
I det fallet sker utredning och annat i det tysta.
Men som du säger så är det väldigt lite aktivitet, iaf synlig sådan.
Citera
2022-01-15, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMee
"Vi har visuellt på den här drönaren ett bra tag, men sedan drar den sig bort mot Gräsö-hållet och i det läget tappar vi bort den i luften, säger Petra Blomqvist, presstalesperson hos polisen i region Mitt."

Finns ingenting i ovanstående mening som säger att observationen av drönaren har gjorts av helikopter och inte av människor på marken. Att man "tappar bort den i luften" måste nödvändigtvis inte betyda att man är luftburen själv.

I det här TV4-inslaget säger Petra Blomqvist att de hade visuellt både från marken och luften.

https://www.tv4.se/artikel/3sUXOshN7F1E0XTCWc7Up/larmet-droenare-oever-fler-kaernkraftverk-i-natt

Inslaget är från i morse runt 7. Men jag undrar varför reportern inte frågade närmare om de andra incidenterna. Dvs hur polisen hade fått veta om flygningar över de andra kärnkraftverk.
Citera
2022-01-15, 22:21
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Pics or It Didn't Happen!

Och jag menar verkligen det.

Håller med, dock ligger inte kärnkraftsverk i stadskärnor. Lär inte finnas en bild tagen av privatpersoner på någon av dem.

Skyddsobjekt skall ha videoövervakning.

Publiceras inga bilder av dem har vi förmodligen att göra med gul journalistik.
Citera
2022-01-15, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Det bästa fienden kan göra inför en invasion är att slå ut landets elförsörjning.
Sverige är dock unikt i den meningen att våra egna politiker redan påbörjat det arbetet.
Det säger en del om tillståndet i vårt land.

Ja hahaha snacka om att slå undan fötterna PÅ SIG SJÄLVA
Citera
2022-01-15, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
Håller med, dock ligger inte kärnkraftsverk i stadskärnor. Lär inte finnas en bild tagen av privatpersoner på någon av dem.

Skyddsobjekt skall ha videoövervakning.

Publiceras inga bilder av dem har vi förmodligen att göra med gul journalistik.

Jag tror att det finns fler bilder tag än den videon som SVT har kablat ut. Polishelikoptern måste ha filmat. Och poliserna på marken har säkert också tagit fram sina mobiler och filmat. Och så vakterna och kanske folk boende i närheten då drönaren flög med en så stark lampa på.
Citera
2022-01-15, 22:32
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Drönare som står emot vind... Tror inte tre amatörer går upp samtidigt med maskiner som kostar en årslön.

Drönare som står emot vind kan svensson köpa för en månadslön efter skatt.

Jag undrar om det är kärnkraftsmotståndare som gemensamt viljat skapa opinion. I den brännheta energidebatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in