2022-01-15, 22:42
Medlem
Tycker det är intressant att följa båten Fortuna. Pipeline vessel för Nord stream 2 men den är alldeles för långt västerut för att hålla på med nord stream.

har blivit fotograferade av Sentinel-2A (satellit).
Samt ca 3 timmar sedan så har SAAB 100D flugit över Fortuna 1-2 gånger enligt Flightradar.

"S100D radarspanings- och ledningsflygplan. Systemet är baserat på Saab 340" vet inte om den är utrustad med kameror också?
2022-01-15, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det är liksom det vi måste anpassa oss efter. Vi är inte storriket Sverige längre. Kvittar hur mycket vi mobiliserar så kommer vi inte ha en chans mot den idag möjliga fienden Ryssland. Det man gjorde förr och var det som bl.a ledde till att ett par hundra svenska piloter dog för att visa ryssen att det kommer göra ont att anfalla Sverige. De kommer tvingas avleda en massa jävla förband hit för att slå oss. Vilket då gör att de kommer tvingas visa buken på andra fronter, mindre resurser på dom ställerna och ryssen har många fronter. Summa summarum det kommer alltså kräva för mycket för att ta Sverige eller för den delen bara Gotland så man skippar det.

Därav måste vi fortsatt visa oss starka. Vilket man på sistone slappar efter med. Ge militären bl.a tillräckligt mycket ammo så ryssen inser att det kommer göra ont fortsatt.

Precis!

Det jag menar också. Personer som flikar in med kommentarer som ”vi har ingen chans oavsett vad vi gör” borde ställa sig frågan, vad ska vi göra istället?

Hela den svenska försvarsfilosofin under både andra världskriget och delvis kalla kriget var ju att om stormakterna i närområdet hamnade i krig (Tyskland & Ryssland) och det skulle spilla över på Sverige så skulle dessa länders styrkor inte utgöra huvuddelen av armén. Det viktiga dessa tider är att Sverige har en tillräckligt stor kapacitet som sänder signalen att det skulle svida att ge sig på oss oavsett om vi har en chans eller inte på lång sikt.
2022-01-15, 22:49
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
1. Annan fartygstracker på mitt inlägg här: (FB) Ryska fartyg på väg in i Östersjön… VARFÖR? (Katun)
2. Satelitbild via Google, du menar google maps eller har du hittat någon bättre källa?
Google earth är bra men Google maps funkar också. Ja satellitbilder, icke dagsfärska. Men det är inget konstigt med det. Kaliningrad har alltid varit Rysslands stora försvars/militärstad.
2022-01-15, 22:51
Medlem
Skafferns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Nato kan fara åt helvete. Varför betala för att försvara amerikanska intressen? Bättre att samarbeta med grannländerna utanför Nato.
Ge oss en lista på dessa grannländer
2022-01-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjoFitten
Det enda Sverige har som Ryssland skulle vara någorlunda intresserade av är Gotland.
Ryssland har både mineraler, gas och olja redan, vilket Sverige inte har. Så det finns ingen anledning för Ryssen att ta Sverige. Litet skitland utan resurser, en statsminister som satt i sju timmar, farsartad politik, migrationspolitik som havererat, papperssugrör och skyhögt pris på både olja och el. Det är så de ser på oss, clownerna i norden. Men, vi har en strategisk kalkbit mitt i Östersjön.

Sverige må ha sina brister men jag kan inte komma på en sak som jag skulle vilja att Sverige hade som Ryssland har. Den som klagar och gnäller på hur dåligt det är i Sverige kan ju ta och flytta till Ryssland permanent för en mer ingående jämförelse.
2022-01-15, 22:55
Medlem
tripprapporters avatar
Kommer de hit så tänker jag göra allt jag kan för att försvara mitt land. Mina barn ska inte ha en fegis till farsa. Ingen jävla ryss ska bestämma vad vi gör, de kan suga kuk.
2022-01-15, 22:57
Medlem
https://www.instagram.com/tv/CYwc9hRo2GT/?utm_medium=copy_link

Hon väntar på sin man och är rädd att han inte kommer tillbaka... Hon har filmat när de öde ut från baltisk för typ 6 timmar sedan.....
2022-01-15, 22:57
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaffern
Ge oss en lista på dessa grannländer

Jag menar länder som Finland/Danmark/Norge/Polen/Baltländerna. Jag är givetvis medveten om att de är med i nato (utom finland) men man kan samarbeta ändå. Utan att behöva gå USAs ärenden på andra sidan jorden eller för den delen utan att vara tvingat att köpa en massa dyrt usa-materiel.
2022-01-15, 23:01
Medlem
Exakt vad föranledde det svenska militära intresset för dessa fartyg till en början?
2022-01-15, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Sverige må ha sina brister men jag kan inte komma på en sak som jag skulle vilja att Sverige hade som Ryssland har. Den som klagar och gnäller på hur dåligt det är i Sverige kan ju ta och flytta till Ryssland permanent för en mer ingående jämförelse.
Ryssland har ju sina fina industristäder som Norilsk som verkligen andas "pengar!"

2022-01-15, 23:02
Medlem
LadySwedens avatar
Vet någon i tråden vad detta handlar om? Ukrainsk propaganda? Trams?

https://mobile.twitter.com/sumlenny/status/1482399525847416837
2022-01-15, 23:03
Medlem
Syrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom

Absolut. Men SDare och liknande bockar alltjämt mot Ryssland, för det är hemmet till allt det de förespråkar.

Att Ryssland sen råkar vara massivt korrupt, inte fungerar på mer nivåer än att makthavarna försvaras och berikas, samt att deras ideologi är totalt skit verkar inte fastna bakom pannbenet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in