2022-01-15, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Hagelgevär. Annars finns det antidrönarvapen, har för mig det går att köpa om man har tillstånd.

Hagelgevär på ett par hundra meter? Har du rökt knark? 🤣
Citera
2022-01-15, 20:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsolle2
Ingen verkar ivartfall varesig sett eller hört nått där inne!
Bara Civilister & Trafikpolisen.
Jag antar/hoppas FM har radar i närheten och att de registrerade händelserna samt vidtog åtgärder.

Vad de sett och gjort blir vi ej informerade om.
Citera
2022-01-15, 20:27
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzMee
Det framgår ingenstans att det var helikoptern som hade visuell kontakt med drönaren.

Nej det var just det jag skrivit tidigare i tråden.
Andra har tolkat det som att helikoptern hade visuell kontakt.
Jag anser att dom mer eller mindre omöjligen kan tappa den.
Citera
2022-01-15, 20:32
Medlem
Polisens uppdatering

Polisen bekräftar att drönare observerats över kärnkraftverken Forsmark och Oskarshamn. Gällande Ringhals kan polisen inte bekräfta att drönare observerats.Förundersökningar är inledda och dessa leds regionalt.

Incidenterna samordnas genom polisens nationella operativa avdelning, Noa. Polisen samverkar kontinuerligt med berörda myndigheter och aktörer.

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2022/januari/15/15-januari-2020-skyddslagen-uppsala-lan/
Citera
2022-01-15, 20:35
Medlem
Är det många militärer på Gräsö och krattar efter drönaren? Någon som kan rapportera därifrån?

Karta

https://twitter.com/Liveuamap/status/1482270705479737354
Citera
2022-01-15, 20:45
Medlem
passports avatar
Vet inte om detta har diskuterats tidigare i tråden, men detta börjar mer och mer likna ett skymningsläge där främmande makt är på gränsen på att bedriva sabotage mot Sverige. Det finnns en anledning till att kärnkraftverk är skyddsobjekt.

Med tanke på det internationella läget med bla Ukraina, och hur Ryssland beter sig emot sinna grannländer, så är detta väldigt oroväckande.

Att en större dron som står emot starka vindar och att man flyger över Forsmark och Oskarshamn i det här läget är ganska så uppsendeväckande.

Är det en privatperson som inte tänkt till hoppas jag att denna hittas och grips omedelbart, och straffas ordentligt.
Citera
2022-01-15, 20:45
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Är det många militärer på Gräsö och krattar efter drönaren? Någon som kan rapportera därifrån?

Karta

https://twitter.com/Liveuamap/status/1482270705479737354

Ingen märkbar aktivitet varken där eller i Öregrund
Citera
2022-01-15, 20:49
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vetenskapspartiet
I vilket fall har svenska försvaret inte gjort ett bra jobb.

inte om man köper storyn med att tre drönare i miljonklassen flugit över tre av våra viktigaste skyddsobjekt och försvunnit spårlöst. om det var ett internt stresstest kommer vi inte få reda på det, om de var lede fi och en eller flera skjutits ned/operatör gripits kommer vi inte få reda på det, och i båda dessa scenarios är det också så det bör vara.
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Greenpeace har råd med fartyg m m. De hittar nog finansiärer för rätt aktioner.

Ja Greenpeace har absolut resurserna, men jag tycker inte att det känns klockrent det heller. Att ryssarna skulle ligga bakom aktionen har jag väldigt svårt att se. Vad skulle vinsten / budskapet vara??

Med tanke på senaste riksdagsdebatten, om en NATO-option, så kan det ju sägas ligga i USA / NATOS intresse att skrämma upp oss.

Sveriges geostrategiska läge är tyvärr extremt, sett till en eventuell stormaktskonflikt i Europa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Ingen märkbar aktivitet varken där eller i Öregrund

Hmmm. Kanske vet de redan vad det var för en drönare och vem som rattade den och bryr sig inte om att leta efter den.
Citera
2022-01-15, 20:51
Medlem
psykoshippiens avatar
Skulle gå rätt fort om man sätter en större explosion på samtliga aktiva verk i Sverige.
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men skärp er!

Det finns ingen drönare över Forsmark eller något annat svenskt kärnkraftverk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mass_psychogenic_illness
Att påstå motsatsen är detsamma som att påstå motsatsen av motsatsen. Att beröra ämnet som om det vore sant eller osant är att vara en del av "det" - sjukt intressant fenomen.
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Ja Greenpeace har absolut resurserna, men jag tycker inte att det känns klockrent det heller. Att ryssarna skulle ligga bakom aktionen har jag väldigt svårt att se. Vad skulle vinsten / budskapet vara??
Bra kommentar. Vi måste hitta en lämplig syndabock
Senast redigerad av psykoshippien 2022-01-15 kl. 20:53.
Citera
2022-01-15, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan

Med tanke på senaste riksdagsdebatten, om en NATO-option, så kan det ju sägas ligga i USA / NATOS intresse att skrämma upp oss.

Sveriges geostrategiska läge är tyvärr extremt, sett till en eventuell stormaktskonflikt i Europa.

Jag tror även att det kan vara en skrämseltaktik från Ryssen, då vi lutar mot ett NATO-Sverige? Ryssarna har ju länge varit och petat på Svenskt territorium, för att spänna musklerna och detta kan likväl vara en upptrapp ing... kanske(?)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in