Flashback bygger pepparkakshus!
2022-01-15, 08:47
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Polisen måste ha varit på plats otroligt snabbt. Aftonbladet skriver: Skyddsobjekt, visst, men ändå. Jag tolkar det som att drönaren var kvar när patruller kom dit.

Fattade inte drönarens pilot att polis var på gång? Det kan tyda på något annat än främmande militär makt. Liksom att svenskt försvar (ännu) inte verkar vara inblandad.

Polisen kan vara på plats på mindre än en kvarts körtid från ordinarie utgångspunkt, är dom ute redan så betydligt snabbare.
Respons på larm är en annan sak.

Om drönaren dröjt kvar så är det för att den ska synas misstänker jag.

Är det bara Forsmark det handlar om så kan det vara vad som helst, är det koordinerat så lär det vara politiskt.
Citera
2022-01-15, 08:47
Medlem
Rex Roths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Hur har folk fått för sig att det heter skymningsläge? Det heter gråzon. Fm och Säpo använder termen gråzon.

Innan du slår oss andra på fingrarna vill jag att du betraktar det faktum att Försvarsmakten på sin egen sajt själva använder ordet skymningsläge:

"Fler och fler av dagens konflikter sker i ett tillstånd mellan fred och krig; ett skymningsläge."

Men möjligen kan det vara så att gråzon övergår i skymningsläge om vi ska tala termer och definition.
Citera
2022-01-15, 08:48
Medlem
Madagascars avatar
Är det jänkarna som vill få oss tro att det är ryssen? För att på så vis skrämma oss in i NATO.
Citera
2022-01-15, 08:49
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Jag citerar nyhetsrapporteringen från Aftonbladet. Att be mig om bild är, typ väldigt korkat.
Men skärp er!

Det finns ingen drönare över Forsmark eller något annat svenskt kärnkraftverk.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mass_psychogenic_illness
Citera
2022-01-15, 08:50
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Man kanske skulle få tummen ur och investera i antidrönar-vapen för sakens skull, det har diskuterats bra länge nu.

Tekniken finns ju.
Citera
2022-01-15, 08:50
Medlem
Någonting verkar vara på G. Energisektorn är ju en svag länk i samhället.
Citera
2022-01-15, 08:51
Medlem
goosehunters avatar
Det är självklart en passning från Ryssland. En markering att tro inget annat än att vi kan om vi vill. Samtidigt är Rysslands provokationer patetiska. Alla vet ju att vi är chanslösa vid en militärattack från Ryssland. Det konstiga är Rysslands behov att ständigt markera sin makt mot omvärlden. Tack Vladimir, vi vet redan att Ryssland skulle kunna ödelägga hela Europa om ni ville. Ni behöver inte gnugga in det i ansiktet på oss.

En drönare som står stilla i luften går för övrigt enkelt att skjuta ner. Om inte annat får man ju skaffa drönare som kan följa efter drönare som spionerar här för att se vart dom tar vägen.
Citera
2022-01-15, 08:52
Avstängd
Flög de bara eller kan de ha hunnit placera ut något? Inte skojigt med en sprängladdning på reaktortaket...
Citera
2022-01-15, 08:53
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Möjligtvis störningsutrustning, skjuta ner under dom omständigheterna med handeldvapen ser jag som osannolikt.

Är väl bara träna en rovfågel att angripa höjdrodret.
Citera
2022-01-15, 08:54
Medlem
Rex Roths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Är det jänkarna som vill få oss tro att det är ryssen? För att på så vis skrämma oss in i NATO.

Redan innan alla dessa diskussioner senaste veckorna kommit igång var intresset från Sverige att gå med i Nato mycket högt. Så Nato har knappast något intresse av att göra så. Det har däremot ryssen som på känt kalla-kriget-manér vill visa klorna.
Citera
2022-01-15, 08:54
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Om drönaren dröjt kvar så är det för att den ska synas misstänker jag.

Är det bara Forsmark det handlar om så kan det vara vad som helst, är det koordinerat så lär det vara politiskt.
Att de var kvar är skumt. De visste att de kunde smita undan när de blev jagade.

Var det jakt på samtliga anläggningar?
Citera
2022-01-15, 08:55
Medlem
VoktorDodkas avatar
Ryssen? Kanske men mer troligt hatvänstern som demonstrativt vill visa något om att man inte ska satsa på kärnkraften eftersom den löser elkrisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in