2022-01-15, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
NATO kommer i första hand försvara NATOs intressen. Om nu slagfältet råkar bli Gotland, Uppland eller Norrland är i sammanhanget ointressant. Att ge ryssen Gotland är att i praktiken ge upp Östersjön. Att Sverige inte är med i NATO är ointressant.

USA har ett svagt ledarskap som backar undan från stridigheter. Det började med Trump och fortsatte med Biden. De har backat ur Afghanistan. De har delvis backat ur Mellanöstern. Detta känner Putin och Xi Jinping till, det är därför de flyttar fram sina positioner. Att NATO kommer att hjälpa Gotland kan du glömma.
2022-01-15, 12:55
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Även intressant att se Socialdemokraternas trollarmé försöka slå mynt av situationen genom att peka ut SD som ryska medlöpare och en fara för landet.

Alltså, SD behöver göra nått fort, för det är inte nått sossarna hittat på.
2022-01-15, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tejprulle55
Det är precis såhär jag tänker också! Gotland är väl hur lätt som helst att ta och vad har Sverige för försvar bara mot dessa fartyg?

Tror vi kan ryka snabbt ifall ryssarna bestämmer sig för att de vill ha Östersjön också..

Jag vet inte... det är någonting som skaver med den här vansinnigt detaljrika rapporteringen i MSM. Drönare över Ringhals och krigsfartyg utanför Slite... Statsministern arbetar nu "isolerad" (eftersom hon eventuellt är... sjuk?) Mobilisering... Är verkligen Hultqvist och Bydén bekväma med att allmänheten ska följa utvecklingen på första parkett? Om det verkligen vore på riktigt? Inledningen till en rysk invasion av Gotland?

Jag får lite nostalgiska vibbar av januari 1991, för 30 år sedan. Då CNN live-sände Operation Desert Storm, i Bagdad, för en hänförd världspublik. Som då gjorde att hela världen accepterade vad som sedan följde, med kriget mot terrorism och jakten på massförstörelsevapen... Ett sätt att rättfärdiga och vinna allmänhetens acceptans för en kommande agenda.

Vilken agenda är det som ska rättfärdigas, och få allmänheten att acceptera, idag? Införandet av Martial Law, eller Fullmaktslagar i Sverige, så klart.

De som ännu inte lärt sig att tyda de underliggande signalerna behöver nog lära sig detta nu.
2022-01-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baiser
Alltså, SD behöver göra nått fort, för det är inte nått sossarna hittat på.
Fort?

Det handlar förstås om att sprida det Socialdemokratiska narrativet om SD som opålitliga. Du är inte den första som försöker få Fallenqvists text till att handla om något den inte handlar om.

Inlägget är en önskan o en starkare militär som fokuserar på att kunna använda våld istället för att marschera i pride-parader.

Alltså den exakt motsatsen till det S vill påskina.
2022-01-15, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartasteTjejGang1
Har absolut inget emot att välkomna kultiverade ryssar till svensk mark. Rinkebysomalierna får åka hem, samma med Malmö muslimnäste, istället byggs operasalar, skridskoanläggningar och mäktiga museeum. Vi är många som hellre ser europeisk kultur än somalisk/arabisk sådan. Svenska försvarsmakten är svenska folkets största fiende; de vill se somalisk och arabisk kultur dominera för all framtid.

Väldigt många T.O.M vill jag säga....Väldigt många som hellre tar ryssen än äckliga somalier och araber.
2022-01-15, 13:02
Medlem
då verkar det bli av hörre ni sd - krig i sverige! vad ska ni nu hitta på när ni inte längre kan sitta och leva på internet. skriva en massa vidrigt nonsens om muslimer eller bara porrsurfa? ska ni kämpa emot ryssarna eller sak ni gömma er under alla jordhålor som ni har? nu kommer kriget och det är inte internet jag talar om. and it's all over!
2022-01-15, 13:02
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Fort?

Det handlar förstås om att sprida det Socialdemokratiska narrativet om SD som opålitliga. Du är inte den första som försöker få Fallenqvists text till att handla om något den inte handlar om.

Inlägget är en önskan o en starkare militär som fokuserar på att kunna använda våld istället för att marschera i pride-parader.

Alltså den exakt motsatsen till det S vill påskina.
Fan, du bekräftar ju bilden.

Och det är inte nått sosse påhitt att SD anhängare agerar som femtekolonare och defatister.
2022-01-15, 13:04
Medlem
Citat:
Intressant att se hur alla SD anonyma trollkonton på twitter kommer ut och hånar Försvarsmakten och svenskasoldater och hur de samtidigt hyllar Putin och Ryssen.

Rebecca Fahlenqvist postar en bild på en man i vit linneskjorta på en sommaräng med en blomma i handen med kommentaren "Svenska män väntar på ryssen vid gränsen"

Som någon konstatera "Sverige har fan världens sämsta nationalister".

Rebecka Fallenkvist heter hon och jag ser inte detta inlägg på varken Twitter eller Insta. Vill du vänligen länka?

SD är ju det parti som velat satsa mest på försvaret?

Tror det har att göra med dubbelmoralen som vänsterliberala krafter uppvisar, man avvecklade först Sveriges försvar till ingenting och idag försöker man brösta upp sig med en liten kapacitet i jämförelse med den förmåga man själv var delaktiga i att avveckla. Det är alltså inte svenska försvaret i sig som man hånar men de krafterna som förvandlat försvaret till något som inte är jämförbart med forna dagar.

Att skjuta mot SD i denna fråga är bara billigt och ologiskt.
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Nu går det naturligtvis inte att provocera Ryssland med ett ansökande om NATO-medlemskap, det skulle isf ha gjorts för längesedan när Ryssland var nere för räkning.

Sverige kommer att förlora Gotland och reaktionerna på det från regeringshåll blir de vanliga. "Vi såg det inte komma" och "det är oacceptabelt".
Tror inte jag alls det. Det här handlar inte om Sverige alls. Jag tror att man ska hålla sig till Ukraina när man spekulerar. Framförallt bör man sätta sig in i vad egentligen ryssarna lagt fram. Har ni inte satt er in i det så finns en bra sammanfattning här från USA:s public service radio:

4 things Russia wants right now

https://www.npr.org/2022/01/12/1072413634/russia-nato-ukraine

Ganska rimliga krav om man tänker efter. Jag gissar också att det är där vi hamnar till slut efter lite huffande och puffande. Knäckfrågan blir länderna i det forna Östeuropa som idag redan är medlemmar men det går säkert att förhandla sig fram till något där.

Jag tror också att varför ryssarna talar om en militärteknisk motårgärd är helt enkelt för att man vet att ett löfte från Biden-administrationen eller under någon annan president är värdelöst. Däremot om man får generalerna i Pentagon att lyssna. Militärer brukar se kliniskt på det här och någon större betydelse för USA:s säkerhet utgör inte Ukraina. De kan i sin tur övertyga de politiker som för tillfället har makten att fred kanske är den bästa lösningen. Särskilt om de sistnämnda ämnar ge sig på Kina t.ex.

Dessutom tror jag att läget har blivit akut för ryssarna med Ukraina. Det är en av anledningarna till ryssarnas plötsliga utspel. Idag utgör de ingen match kanske för ryska armén men man får komma ihåg att Ukraina är ett stort land med stor befolkning och många med ett genuint rysshat. Jag tror att Ryssland sitter inne på information om att de börjar röra sig mot en kritisk mängd av USA:s engagemang med vapenleveranser och tillhörande utbildning. Bättre att stämma i bäcken helt enkelt.

Var jag står är ganska enkelt. Jag kan inte förstå vad Sverige har att göra i Ukraina-konflikten öht. Varför ska vi stödja en massa semi-nazister och korrupta oligarker med dubbla pass för? Det finns absolut inget att hämta där för oss.
Medlem
Citat:
Fan, du bekräftar ju bilden.

Och det är inte nått sosse påhitt att SD anhängare agerar som femtekolonare och defatister.
Hur tolkar du själv Fallenqvist inlägg?
2022-01-15, 13:06
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Jag tror just det där med att gemene ryss är betydligt mer västorienterade än förut är hela grunden till Ukraina-krisen och att Ryssland skramlar med vapen. Förut kunde Ryssland/Sovjet hålla sina medborgare i schack eftersom de hade monopol på information och kunde mata pöbeln med det överheten ville att de skulle se och tycka.
Nu med den nya tidens teknik, och att de påbörjade en demokratisering som gav folket tillgång till omvärlden har slagit tillbaka på ledarna. De inser att de kommer bli bara ett land i mängden med lika lite/mkt inflytande som andra om folket får fortsätta sin västorientering.

Vad man nu försöker göra är att skapa en fiende igen för att kunna gå in med propaganda och kontrollerande/förtryckande metoder i sitt land för att få kontroll på folket igen. Det här som händer nu är enbart en internpolitisk sak i grunden, för att distansera landet från väst och kunna hålla kvar ledarnas grepp om landet.
Problemet är uteslutande att USA omringar RU med baser och vapen. Putin är inte emot att Ukraina är "fria" utan att de är ett verktyg för US att kontrollera Ryssland.
Jag är så jävla trött på USA och deras jävla makthunger. De ska ge fan i andra länder.
2022-01-15, 13:08
Medlem
Baisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Rebecka Fallenkvist heter hon och jag ser inte detta inlägg på varken Twitter eller Insta. Vill du vänligen länka?

SD är ju det parti som velat satsa mest på försvaret?

Tror det har att göra med dubbelmoralen som vänsterliberala krafter uppvisar, man avvecklade först Sveriges försvar till ingenting och idag försöker man brösta upp sig med en liten kapacitet i jämförelse med den förmåga man själv var delaktiga i att avveckla. Det är alltså inte svenska försvaret i sig som man hånar men de krafterna som förvandlat försvaret till något som inte är jämförbart med forna dagar.

Att skjuta mot SD i denna fråga är bara billigt och ologiskt.

Hon har plockat bort tweetet men här är en screensave som 395 svenska "nationalister" gillat

https://twitter.com/patrikoksanen/status/1481967080329162756?s=20

Alltså i ett så här allvarligt läge så sluter man leden och hållerkäft.
Senast redigerad av Baiser 2022-01-15 kl. 13:21.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in