2022-01-15, 11:27
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwwTroll
Så uppenbart ryssen.

Inte heller är de intresserade av att se kärnkraftverken. De vet redan var de med en drönare kan placera en liten laddning för att utlösa ett stopp i elleveransen.

De vill helt enkelt se vilka kort vi spelar ut. Hoppas något smart befäl inte spelade ut alla kort, sannolikheten för att lösa detta var minimal. Anledningen till att spela ut korten innebär därför en större risk än själva ”angreppet”.

De undrar om vi upptäcker, hur, när, kan vi ”plocka ned” en drönare snabbt på något sätt (störa ut, etc), responstider på insatser, befintliga resurser, samordning mm. Vad kommunicerar vi till vår befolkning via statliga kanaler, media osv. Detta inlägg läses också av ryssen.

Vore coolt om de skickades från specialförband på en ö. Landstigna från u-båt. Men det kan vara något enklare som från land, drönaren dumpades kanske bara i havet, den är ju en struntsumma för ryssen och den har inget innehåll i sig som är viktigt. Är också onödig att ha i ett fordon om fordonet skulle stoppas och kontrolleras.

Politiska intressen är också en faktor. Det är en väldigt tydlig signal till oss.

Undra vad de skickat för signal till Finland som sitter i samma sits som oss.

Precis allt talar emot slumpen, miljöaktivister mm.

Citat:
Ursprungligen postat av constant
Polisen måste ha varit på plats otroligt snabbt. Aftonbladet skriver: Skyddsobjekt, visst, men ändå. Jag tolkar det som att drönaren var kvar när patruller kom dit.

Fattade inte drönarens pilot att polis var på gång? Det kan tyda på något annat än främmande militär makt. Liksom att svenskt försvar (ännu) inte verkar vara inblandad.
Som "Troll" skriver, så är syftet förstås att kontrollera vår kapacitet. "Piloten fattade" alltså definitivt att polis var på ingång, men ville se vilka resurser vi skulle avsätta och givetvis helst också vilken kapacitet vi har.
Citera
2022-01-15, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slappetasken
Vad vet vi om händelseförloppet och hur det slutade egentligen. Vad sker nu på plats?

Enligt media följde polisen efter drönaren från luften med helikopter, men "tappade" den vid Gräsö. Sannolikt kryllade det av poliser på/runt Gräsö, därefter så om operatören befann sig där bör han kunnat fångas.

Sedan är frågan - varför operatören skulle välja att befinna sig på en ö? Det minskar ju möjligheterna att fly.

Om främmande makt ligger bakom detta så skulle de sannolikt inte returnera en upptäckt drönare till sin operatör.

Jag spekulerar i att man istället medvetet sänkte drönaren i havet mellan fastland och Gräsö. Isåfall borde det gå att hitta den, givet att man sätter in insatser.

Skulle vara intressant att få veta mer, hur stor är en större drönare t.ex. ?
Blev försvarsmakten kontaktad, tänker att om polishelikoptern tappade bort den och den syntes på radar så kanske den var såpass stor att man kallat upp nån JAS att plocka den.

Förresten, är det någon som vet hur snabbt vi kan få upp en JAS i luften ?
Citera
2022-01-15, 11:29
Medlem
Utländska individer rör sig fritt i statsministerns hus. Några drönare flyger över skyddsobjekt. Perfekt att flytta fokus från olika händelser.
Citera
2022-01-15, 11:29
Medlem
analkings avatar
Citat:
Vad vet vi om händelseförloppet och hur det slutade egentligen. Vad sker nu på plats?

Enligt media följde polisen efter drönaren från luften med helikopter, men "tappade" den vid Gräsö. Sannolikt kryllade det av poliser på/runt Gräsö, därefter så om operatören befann sig där bör han kunnat fångas.

Sedan är frågan - varför operatören skulle välja att befinna sig på en ö? Det minskar ju möjligheterna att fly.

Om främmande makt ligger bakom detta så skulle de sannolikt inte returnera en upptäckt drönare till sin operatör.

Jag spekulerar i att man istället medvetet sänkte drönaren i havet mellan fastland och Gräsö. Isåfall borde det gå att hitta den, givet att man sätter in insatser.
De ligger ju tyoligen ute med sin armada av ubåtar och styr sina drönare från dessa. Själv har jag en motorbåt med hydrofon och funderar på att ge mig ut när det blivit varmare framåt sommaren tex.

Vad sätter vi emot? Har vi kvar torpedbåtarna?

Man skulle kunna ta hjälp av alla flyktingar med de har ju enorm krigserfarenhet och gemensamt kan vi jaga bort Ivan & co
Citera
2022-01-15, 11:31
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Har främmande makt någonsin tidigare med fysiska medel hotat Sverige i modern tid?

Ingen främmande makt har hotat svenska kärnkraftverk lika mycket som våra egna politiker.

Så har vi inte varit rädda innan, varför bli det nu?
Citera
2022-01-15, 11:36
Medlem
Om påståendet att tre avancerade drönare varit vid varje kärnkraftverk vi har samtidigt i dåligt väder stämmer.

Dom övade. Blir det skarpt kommer dom med sprängladdningar och slår ut ställverk och liknande.

Då kommer el-nätet att falla utan möjlighet att återställa det i närtid. Matleveranser upphör när bränslet sinar. Telekommunikation slocknar. Vattenledningar och värmestammar fryser sönder. Tusentals människor kommer att dö givet årstiden.

Är väl själva fan att man inte har förmåga att ta ner drönare. Det har ju med framgång använts förut på ungefär samma sätt.
Citera
2022-01-15, 11:38
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Skulle vara intressant att få veta mer, hur stor är en större drönare t.ex. ?
Blev försvarsmakten kontaktad, tänker att om polishelikoptern tappade bort den och den syntes på radar så kanske den var såpass stor att man kallat upp nån JAS att plocka den.

Förresten, är det någon som vet hur snabbt vi kan få upp en JAS i luften ?

Ca 2 h om det inte är höjd beredskap har jag för mig, någon får gärna rätta mig om det inte längre stämmer.

Området runt Uppland finns det bra radar.

Kan tillägga att Försvarsmakten i allra högsta grad är informerad 😁
Senast redigerad av Itowk 2022-01-15 kl. 11:41.
Citera
2022-01-15, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglebajs
Mp som försöker säkra 4%?
(Precis som att alla skogar kommer brinna i sommar.)

Vad vinner ett försvarsnedläggarparti på att trumma upp rysskräck?
Citera
2022-01-15, 11:40
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itowk
Ca 2 h om det inte är höjd beredskap har jag för mig, någon får gärna rätta mig om det inte längre stämmer.

Området runt Uppland finns det bra radar.

Flightradar? Syns militärplan där?
Citera
2022-01-15, 11:42
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Flightradar? Syns militärplan där?

Nej milflyg syns inte där.

Försvarsmakten har radar
Citera
2022-01-15, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppsalaJanne
Borde inte vaktpersonalen ha befogenhet och utrustning för att skjuta ner dessa drönare?

Vaktpersonalen på kärnkraftverken bär inte skjutvapen.
Citera
2022-01-15, 11:46
Medlem
EsoxLucius81s avatar
Jag hoppas verkligen att någon av dessa "drönare" har dykt upp på svensk radar, så dålig övervakning kan vi omöjligen ha på våra kärnkraftverk. Att spåra deras flygrutt kan ju vara lite svårare om det är en liten farkost som förmodligen kommit från havet på låg höjd.

Jag har inte läst något om att Gripen har varit uppe, borde inte dessa flygplan agera på en sådan händelse? och skjuta ner skiten med akan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in