2022-01-15, 09:05
Medlem
guldkorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Polisen måste ha varit på plats otroligt snabbt. Aftonbladet skriver: Skyddsobjekt, visst, men ändå. Jag tolkar det som att drönaren var kvar när patruller kom dit.

Fattade inte drönarens pilot att polis var på gång? Det kan tyda på något annat än främmande militär makt. Liksom att svenskt försvar (ännu) inte verkar vara inblandad.
Du tror inte att det var en del av uppgiften, dvs se hur lång responstiden är? Dvs de stannar kvar tillräckligt länge för att se hur reaktionen ser ut och hur lång tid det tar…
Citera
2022-01-15, 09:06
Medlem
Lichkings avatar
Ganska vanligt att man filmar också, iallafall i min mening, 2022 btw. Tog inte mer än 30 sekunder att ringa samtalet och jag kan bara anta att människan har en smartphone idag.
Stor drone, ingen info om vilken typ?

Neeee låter som man matar elden bara
Citera
Medlem
GonerStoners avatar
Citat:
Jag arbetar natt, och skulle inte ha minsta problem med att se och höra en drönare vid min arbetsplats.

Det var väl även norrsken på många håll och då är det ju klar himmel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Förvisso, tänker mer på att det var onödigt att spionera på något som inte är igång såvida det inte är så att det snabbt går att starta upp det igen förstås, det vet jag inte.

Du får tänka lite längre kring vad syftet kan vara. Det är inte att spionera.
Citera
2022-01-15, 09:07
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn
Du tror inte att det var en del av uppgiften, dvs se hur lång responstiden är? Dvs de stannar kvar tillräckligt länge för att se hur reaktionen ser ut och hur lång tid det tar…
Det kan det såklart ha varit, men det behöver de inte stanna kvar för. Om drönaren inte styrs från långväga...
Citera
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hur gör man det när det är kolsvart ute?

Väl upplyst plats, sen kan den haft beacons igång. Korkat dock om det inte var tänkt att den skulle synas.
Citera
Medlem
Kärnkraftshatande miljöaktivister som planerar nåt? Eller ryssen... Kan vara vilket som
Citera
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Enligt media har drönare setts vid de kärnkraftverk som nämns i tråden. Om du menar att det inte stämmer att det hänt så får du faktiskt presentera något som stöder det.

Anledningen till intrånget och vem eller vilka det är är handlar såklart om spekulationer. Det hoppas jag verkligen att du förstår.
Det är också media som håller rysskräcken vid liv. Det är media som håller MP vid liv med vilka medel som helst. Det är MP, dvs media, som har det största intresset att sprida panik om de svenska kärnkraftverken.
Citera
2022-01-15, 09:09
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag är ganska säker på att de har sett något.

I natt var det norrsken!
Kan faktiskt vara orsaken till att den upptäcktes.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guldkorn

Långsökt men det kan ju ha varit motvind som gjorde att de dröjde kvar
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwwTroll
Så uppenbart ryssen.

Inte heller är de intresserade av att se kärnkraftverken. De vet redan var de med en drönare kan placera en liten laddning för att utlösa ett stopp i elleveransen.

De vill helt enkelt se vilka kort vi spelar ut. Hoppas något smart befäl inte spelade ut alla kort, sannolikheten för att lösa detta var minimal. Anledningen till att spela ut korten innebär därför en större risk än själva ”angreppet”.

De undrar om vi upptäcker, hur, när, kan vi ”plocka ned” en drönare snabbt på något sätt (störa ut, etc), responstider på insatser, befintliga resurser, samordning mm. Vad kommunicerar vi till vår befolkning via statliga kanaler, media osv. Detta inlägg läses också av ryssen.

Vore coolt om de skickades från specialförband på en ö. Landstigna från u-båt. Men det kan vara något enklare som från land, drönaren dumpades kanske bara i havet, den är ju en struntsumma för ryssen och den har inget innehåll i sig som är viktigt. Är också onödig att ha i ett fordon om fordonet skulle stoppas och kontrolleras.

Politiska intressen är också en faktor. Det är en väldigt tydlig signal till oss.

Undra vad de skickat för signal till Finland som sitter i samma sits som oss.

Precis allt talar emot slumpen, miljöaktivister mm.

Man behöver inte ens använda en ubåt för att ta sig in med utrustning i Sverige. Dessutom finns det drönare att köpa. Visst är det ett alternativ med ubåt men det finns väldigt många enklare och billigare sätt, men ubåt ger naturligtvis lite träning för framtiden när vi kanske försvårar att ta sig in mer eller mindre öppet.
Citera
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det är också media som håller rysskräcken vid liv. Det är media som håller MP vid liv med vilka medel som helst. Det är MP, dvs media, som har det största intresset att sprida panik om de svenska kärnkraftverken.
Du tänker alltså att det är Miljöpartiet som skickat upp drönare till samtliga våra kärnkraftverk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in