2022-01-15, 09:01
Medlem
isislisasfisas avatar
En hipster tecnörd flyger sin drönare och alla på flashblack skriker RYSSEN KOMMER HJÄLP HJÄLP!
Ni har svalt propagandan och bör tagga ner för helvete.
Citera
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rex Roth
Redan innan alla dessa diskussioner senaste veckorna kommit igång var intresset från Sverige att gå med i Nato mycket högt. Så Nato har knappast något intresse av att göra så. Det har däremot ryssen som på känt kalla-kriget-manér vill visa klorna.
Det kryllar ju av NATO-skeptiska, inklusive jag själv. Det är klart att man kan försöka driva på mer för att ro debatten i hamn så att säga.
Citera
Medlem
Cyberattacker och drönarattacker är tydligen vad vi har att vänta.
Citera
2022-01-15, 09:02
Medlem
Itowks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Att de var kvar är skumt. De visste att de kunde smita undan när de blev jagade.

Var det jakt på samtliga anläggningar?

Mig veterligen enbart Forsmark
Citera
Medlem
Definitivt en passning från Ryssland att dom med små medel kan göra kaos med Sverige.

Att spränga våra kärnkraftverk skulle vara en effektivt markering. Strömavbrott, energikris och kontaminerad mark skulle göra oss helt handlingsförlamade.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Både väktare och polis såg drönaren.

Hur gör man det när det är kolsvart ute?
Citera
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torrenttobbe
Tror du överskattar skyddet på ryska kärnkraftverk en smula.
Om du hittar någon som är nykter länge nog för att titta upp på himlen så får man gratulera.
Jävla U-land.

Varför bekymra oss över en rysk attack mot våra kärnkraftverk?
Det största hotet kommer från våra egna politiker som stängt ned fyra reaktorer.

En större skada mot den svenska elförsörjningen än vad Ryssland någonsin kommer att klara av.
Citera
2022-01-15, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UppsalaJanne
Borde inte vaktpersonalen ha befogenhet och utrustning för att skjuta ner dessa drönare?

Det här är Sverige.
Citera
2022-01-15, 09:04
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Fake news. Tråden är full av spekulationer..
Enligt media har drönare setts vid de kärnkraftverk som nämns i tråden. Om du menar att det inte stämmer att det hänt så får du faktiskt presentera något som stöder det.

Anledningen till intrånget och vem eller vilka det är är handlar såklart om spekulationer. Det hoppas jag verkligen att du förstår.
Citera
2022-01-15, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brainwhipper
En aktör som lyckas genomföra en sådan här operation klarar nog även av att googla ett par minuter.

Förvisso, tänker mer på att det var onödigt att spionera på något som inte är igång såvida det inte är så att det snabbt går att starta upp det igen förstås, det vet jag inte.
Citera
Medlem
Ryssen har redan kopior på originalritningarna över svenska kärnkraftverk och den information de behöver runt dessa. Är ju i princip offentliga handlingar. Samt gjort sina underrättelser runt dessa som behövs.
De har säkert varit på guidad rundtur redan. långt innan ens Ukraina var på tapeten.

Snart börjar folk se ryssar i varje liten buske och en massa periskop och ryskregistrerade bilar vid känsliga samhällsfunktioner.

Rysskräcken är total, samtidigt som man ser dem som fullständigt pantade och inte klarar av det mest simpla i underrättelsearbete.
Citera
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Hur gör man det när det är kolsvart ute?
Jag arbetar natt, och skulle inte ha minsta problem med att se och höra en drönare vid min arbetsplats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in