Citat:
Ursprungligen postat av
Kämpendahl
Jodå, han säger det några gånger och det går nog inte att missa. Som jag skrev, det finns ingen teknisk bevisning som binder Johanna till bilen vid mordtillfället vilket är åtalets svagaste punkt. Men du kan väl ändå inte bortse från att de anklagar polis och åklagare från att bara låsa sig vid det som talar för att Johanna skulle vara delaktig och ignorera allt annat, samtidigt som de själva bortser från det som tyder på att det är Johanna? Nu har jag sett tredje avsnittet också och Thomas Bodström är den som förklarar det bäst. Han låser sig inte på samma sätt vid hennes oskuld, men poängterar tydligt att man bara ska dömas för det som kan bevisas och inget annat.
Han säger typ att det är helt vansinnigt att man inte topsat förarplatsen osv. Han inleder dock programmet med att säga att det är
inte skuld han skall utreda utan om det är en korrekt dom.
Man måste också ha den typ av experter som granskar och talar om vad dom anser för annars blir det inte rättssäkert. Finns ju några exempel då man fått riva upp domslut efter granskning.
Dom har en poäng också och hennes person dömdes i media dag 1. Allt man läst om henne är ju häpnadsväckande. Jag läste domsluten igen efter programmet, och visst har dom vissa poäng.
Däremot så sitter hennes person så etsat i minnet att man har svårt att bortse ifrån hennes skuld och alla lögnerna. Men att medgärningsmannen ljög 11 gånger innan man tog hans tolfte som en sanning är också en sak att fundera på.
Med det sagt är det aldrig fel att granska domstolarnas bevisvärdering, och åklagarens försvar då denne struntade i att kolla förarsätet. Sen har vi det här med reket dagen innan och en person som försvinner ur landet. Så ja man kan alltid diskutera och fundera. Det som var överflödigt och som jag fnissade åt var psykologen.
Så jag tänkte på den här Ali då vars mobil kopplar upp i Örebro vid mordtillfället men som kopplade upp dagen innan mordet vid Granliden. Programmet nämner ju inte Örebro masten på morddagen.
Kan någon i denna tråd hänvisa i FU till den uppkopplingen och Alis mobil på morddagen?