2022-01-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Känns som att det börjar bli rätt bra drag i Liberalerna nu där de lyckas komma tilltals mycket i media. De ligger rätt i både energifrågan och rörande restriktionerna. Tror L har mycket att vinna på att vara det tydligaste partiet för att avskaffa nuvarande tramset.

Det är naturligtvis dåligt för alla oss som vill ha ut Liberalerna ur riksdagen med så få röster som möjligt. Finns väl en risk att de med all exponering lyckas växa över 3% och åka ut med 3-3,5% av rösterna.

Håller faktiskt med i detta. Sabuni och andra är mer synliga och sänder in debattartiklar i tidningarna. Dom mest passiva partierna just nu verkar vara C och MP. Annie Lööf får inte fram mycket mer än några attacker på SD och det håller inte.

Jag tycker mig också märka att fler och fler håller på att bli mot vaccin-passen men man måste vara försiktig i propagandan. Demonstrationen 22 januari i Stockholm blir viktig och blir det över 12000 personer kan den inte ignoreras av regimvänlig media. Skall bli mycket intressant.
Citera
2022-01-13, 21:03
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vilken formulering ströks på hemsidan och finns den i principprogrammet?

”Sverigedemokraterna vill att Sverige ska respektera balansen mellan stormakterna.” Texten återfinns även i SD´s valmanifest från 2018.

Den togs bort någon timme efter att Lööf pressat Åkesson om den, och han gav intryck av att inte veta att texten fanns på hemsidan, ej heller varför SD uttryckt sig så i valrörelsen.

SD´s inställning i den här frågan har länge varit mycket märklig, närmast schizofren. SD´s väljare är några av de mest NATO-vänliga i väljarkåren (bara M och L är mer positiva), detta samtidigt som partiledningen står närmare Putin och Ryssland än något annat parti. Kanske är det en fråga om pengar.
Citera
2022-01-13, 21:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
”Sverigedemokraterna vill att Sverige ska respektera balansen mellan stormakterna.” Texten återfinns även i SD´s valmanifest från 2018.
Den togs bort någon timme efter att Lööf pressat Åkesson om den, och han gav intryck av att inte veta att texten fanns på hemsidan, ej heller varför SD uttryckt sig så i valrörelsen.
SD´s inställning i den här frågan har länge varit mycket märklig, närmast schizofren. SD´s väljare är några av de mest NATO-vänliga i väljarkåren (bara M och L är mer positiva), detta samtidigt som partiledningen står närmare Putin och Ryssland än något annat parti. Kanske är det en fråga om pengar.

Tack. Då är nog ursprunget från valrörelsen, jag minns inte hur det var aktuellt då.

Hur står de nära Putin? För att vi vill ha kärnkraft istället för som nu med S och MP som är beroende av rysk naturgas?

Nej det är för att vi är för neutralitet och oberoende. Vi är lite gammaldags (Konservativa). Vi tycker inte att Sverige skall ta sida i alla världens konflikter. Och så vill vi ju inte vara i samma försvarsallians som Turkiet. SD vill ha försvarssamarbete med Finland och en s.k. NATO-option som Finland har. Men partiledningen kanske börjar ändra sig, då får de försöka driva det på landsdagarna.
Citera
2022-01-14, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Hur står de nära Putin? För att vi vill ha kärnkraft istället för som nu med S och MP som är beroende av rysk naturgas?

Det som främst har ett intresse av att hetsa mot Ryssland är ju de som vill driva på för mer integrering av militär och utrikespolitik inom EU. Befolkningarna skall vara lite rädda för Ryssen så att de lättare accepterar mer av EU gemensam poltik.

Det problemet har ju inte (SD) och de kan se mer objektivt på Ryssland. Det kan ju tolkas som att man är mer rysslandsvänlig helt klart.
Citera
2022-01-14, 11:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Det som främst har ett intresse av att hetsa mot Ryssland är ju de som vill driva på för mer integrering av militär och utrikespolitik inom EU. Befolkningarna skall vara lite rädda för Ryssen så att de lättare accepterar mer av EU gemensam poltik.

Det problemet har ju inte (SD) och de kan se mer objektivt på Ryssland. Det kan ju tolkas som att man är mer rysslandsvänlig helt klart.

Ja att jämföra stormakterna med varandra på ett opartiskt vis ses som rasism-nazism av globalister som Annie Lööf. Man kan generellt säga att om Annie säger något så finns det något dåligt för Sverige i bakgrunden. Man måste hylla västvärldens liberala globalism med asylinvandring (Till västländer), USAs liberala krigföring (Mot u-länder) och nationernas upplösning (De västliga nationerna), annars är man ond.
Citera
2022-01-14, 12:23
Medlem
https://demoskop.se/news/valjarbarometern-januari-2022/

Lär vara AFS och kanske MED som ökar bland ”övriga partier”.
Citera
2022-01-14, 12:38
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shello
https://demoskop.se/news/valjarbarometern-januari-2022/ Lär vara AFS och kanske MED som ökar bland ”övriga partier”.

Det är tråkigt att de inte redovisar vilka det är. Ja så små tal blir osäkra statistiskt men vore ändå intressant att få veta.
Citera
2022-01-14, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shello
https://demoskop.se/news/valjarbarometern-januari-2022/

Lär vara AFS och kanske MED som ökar bland ”övriga partier”.

Gladaste nyheten där är att MP rasar ner och blir det allra minsta partiet. Även L är större än MP!!
Citera
2022-01-14, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Gladaste nyheten där är att MP rasar ner och blir det allra minsta partiet. Även L är större än MP!!

Håller med!
Att få ut MP är en viktig sak i valet.
Och det går. Många yngre vet inte att MP faktiskt åkt ut en gång tidigare. 1991. Detta trots att MP då hade sin mest sympatiska person som språkrör och affischnamn i valrörelsen och TV-debatter. (Inger Shörling).
Och SVT körde mycket miljöprogram och program om ozonskiktet och allt, i syfte att hålla MP kvar i riksdagen.
Samma kommer SVT att göra nu i sommar. Det blir Greta till max och sedan dammar de av lite gamla Hitler-serier med avrättningar för att Svensson underförstått ska fatta hur det blir med ett starkare SD…
Jag är ändå optimistisk, MP tror jag åker ut.
”Optimisten har ibland fel, men han har fasen så mycket roligare!”
Citera
2022-01-14, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LindvidArman
Jag är ändå optimistisk, MP tror jag åker ut.
”Optimisten har ibland fel, men han har fasen så mycket roligare!”
Jag har det tråkigare än du. Jag sätter sannolikheten för att de håller sig kvar till 75 procent.

Vad som kan rädda oss är om S väljer att skylla alla regeringens misslyckanden (elpriser bl.a.) på MP. Om vänsterväljare får höra från sina auktoriteter att MP är dåligt så röstar de inte MP för vänsterväljare är de mest auktoritetsbundna och lättmanipulerade av alla väljare. Men om S inser att de behöver MP för att behålla makten och börja prata gott om partiet så tror jag valnatten blir en ny besvikelse.
Citera
2022-01-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Jag har det tråkigare än du. Jag sätter sannolikheten för att de håller sig kvar till 75 procent.

Vad som kan rädda oss är om S väljer att skylla alla regeringens misslyckanden (elpriser bl.a.) på MP. Om vänsterväljare får höra från sina auktoriteter att MP är dåligt så röstar de inte MP för vänsterväljare är de mest auktoritetsbundna och lättmanipulerade av alla väljare. Men om S inser att de behöver MP för att behålla makten och börja prata gott om partiet så tror jag valnatten blir en ny besvikelse.

Om S och V tar alla MP rösterna så är det nog lugnt på den punkten vad gäller behovet att MP finns kvar. För min del får gärna S växa till sig 1-2% till om det är så att det ger vi slipper MP.
Citera
2022-01-15, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself

Såg det. Till och med L är större än Mp i mätningen.
Dock enbart en mätning hittills...
Och svenska befolkningen är ordentligt tappad. Lagom till valet har folket glömt det energipolitiska kaoset Mp ställt till med....

Mp är ett gift som orsakat och orsakar Sverige enorm skada.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in