Citat:
Ursprungligen postat av
ObviousMF
Har sagt det innan och säger det igen:
1 miljon streams ger som bäst 14.300 kr - om alla användarna har premium. (1.43 öre / stream)
I förorten har man nog snarare free - då ger 1 miljon 2.600 kr. (0.26 öre / stream)
Att köpa 10 miljoner premiumstreams från ex. Bulgarien, Rumänien eller nåt annat skitland
kostar c:a 30.000. Så det blir ju en vinst ändå.
Man kan med fog anta att många rappare - och andra artister, produktionsbolag - köper streams,
speciellt om det är en ny artist som skall lanseras.
Ersättning enligt STIM:
https://www.stim.se/sv/spotify
Inte för att gå för OffTopic i tråden men tänkte ändå flika in ang detta ämne som återkommande kommit upp.
STIM-pengarna från streams är absolut inte mycket (men livespelningar ger faktiskt ganska bra med pengar) men hur mycket som Spotify free och Spotify premium ger beror på vilket avtal ens distributörer har med Spotify men det kanske blivit mer standardiserat nu för tiden (?) men det är absolut en fråga om ören.
Däremot finns ju fler streamingtjänstet än Spotify, såsom Apple Music, Tidal (vilka är två av de som betalar bäst men fortfarande en fråga om ören), någon behöver köpa en låt eller ”ringtone” för att det ska ge 3-10 kr men det händer att folk gör det (typ någon Japan här eller där som på något sätt hittat ens musik). Utöver det så ger Tiktok pengar nu för tiden också, förmodar det beror på hur många som ser TikToken med musiken i men kan också vara frågan om per video som använder musiken.
Svårt att göra sig några direkta pengar på legitima streams men att tjäna lite extra pengar går absolut, men det blir knappast några pengar att lägga på hög men en femma horse i kvartalet går garanterat att få ihop (även utan stimpengarna) om man är aktiv och släpper lite ny musik och gör minsta möjliga för att promota sig själv om man har ett par hundratals verkliga fans.
Väldigt intressant att läsa era spekulationer och teorier, följt stora delar av tråden men gör mig bäst i bakgrunden.
Dumle i danska inslaget får frågan om varför han bär skottsäker-skyddsväst - ”för det är kallt” och börjar sakta flina och tycker han var så jävla fyndig.
Så otroligt typisk blatteaktigt svar, nåja jag måste ge han att han iaf är lite underhållande men jag kan ändå inte hjälpa att det spekulationerna går mot, att han goat Einar, får mig känna att jag ändå kommer känna en viss frid över hans död, trots att jag egentligen aldrig glädja över sådant men är man aktivt delaktig i en person som inte ens fyllt 20 års död (oavsett vad den personen gjort) och dessutom deltagit i en grov våldtäkt mot minderårig tjej så är man fan vidrig och visar man ingen ånger över det så förtjänar man fan inte att fortsätta leva vidare hur som helst.