2022-01-13, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saganshus
Det är ett faktum att om vi inte förbränner biobränslen nu så får vi mindre utsläpp av växthusgaser. Därför bör vi inte bränna biobränslen. Så enkelt är det.

Jo, men du måste visa var du gör av de volymerna så att de inte ruttnar istället.

Jag gav dig siffrorna. Ruttnar de så har du inte åstadkommit något, såvida du inte stoppar avverkningen.

Du har heller inte visat hur vi snabbt kan bygga ut 100 TWh vindkraftverk utöver den utbyggnad som sker.

Med nuvarande tempo talar vi om 40 år utöver det som redan behövs byggas för att ersätta fossila bränslen och kanske kärnkraftverken.

Sedan inbillar du dig att man kan koka vatten lika billigt med el som med flis och det har du verkligen inte visat. Tillräckligt stor panna och med kontinuerlig drift är flis billigt, kanske halva priset mot olja.

Och el är dyrare än olja för industrin som det är, annars hade de ju redan ställt om skulle jag tro?

Sedan bör du fundera på vad som händer om vi minskar skogsindustrins export, den är över 60% av handelsöverskottet. Och så svårt det är med gruvor idag tar man snart bort resten.. utan handelsöverskott blir vår bytesbalans snabbt negativ = kronan faller = biståndet minskar i värde med kronans fall.

Vi kan glömma att vara en humanitär stormakt om vi skall bli hela världen kolsänka?

Varför skall vi offra vår välfärd för det? Räcker det inte att minska våra utsläpp som dom är?
Citera
2022-01-13, 23:10
Medlem
Citat:
Jag har inte sagt att vi ska öka kornas konsumtion av halm.

Du skall minska spannmålsodlingarna?

När halmen ruttnar avger den exakt samma koldioxid som när man eldar den. Du känner till det va??
Citera
2022-01-13, 23:14
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jo, men du måste visa var du gör av de volymerna så att de inte ruttnar istället.

Jag gav dig siffrorna. Ruttnar de så har du inte åstadkommit något, såvida du inte stoppar avverkningen.

Du har heller inte visat hur vi snabbt kan bygga ut 100 TWh vindkraftverk utöver den utbyggnad som sker.

Med nuvarande tempo talar vi om 40 år utöver det som redan behövs byggas för att ersätta fossila bränslen och kanske kärnkraftverken.

Sedan inbillar du dig att man kan koka vatten lika billigt med el som med flis och det har du verkligen inte visat. Tillräckligt stor panna och med kontinuerlig drift är flis billigt, kanske halva priset mot olja.

Och el är dyrare än olja för industrin som det är, annars hade de ju redan ställt om skulle jag tro?

Sedan bör du fundera på vad som händer om vi minskar skogsindustrins export, den är över 60% av handelsöverskottet. Och så svårt det är med gruvor idag tar man snart bort resten.. utan handelsöverskott blir vår bytesbalans snabbt negativ = kronan faller = biståndet minskar i värde med kronans fall.

Vi kan glömma att vara en humanitär stormakt om vi skall bli hela världen kolsänka?

Varför skall vi offra vår välfärd för det? Räcker det inte att minska våra utsläpp som dom är?
Både vindkraft och solkraftverk är betydligt billigare än biobränsle. Faktum är att diesel har blivit så dyr på grund av inblandadet av biobränsle.

Vi ska använda biprodukter ifrån skogen till att tillverka produkter. Det har jag redan förklarat. Det går att utveckla enormt.
Senast redigerad av saganshus 2022-01-13 kl. 23:16.
Citera
2022-01-13, 23:15
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Du skall minska spannmålsodlingarna?

När halmen ruttnar avger den exakt samma koldioxid som när man eldar den. Du känner till det va??
Nej, som jag skrev tidigare så bör vi använda halm som byggnadsmaterial.
Citera
2022-01-13, 23:48
Medlem
Citat:
Nej, som jag skrev tidigare så bör vi använda halm som byggnadsmaterial.

Vi skall bygga även med halm... Nej, jag tror inte du skrev det faktiskt.

Har du räknat på något du påstår om det är realistiskt?

Kn du ge någon överslagsberäkning eller kostnadskalkyl som visar på att du inte bara sitter och drömmer och bygger luftslott?

Nej, det är inte billigare än biobränsle med vindkraft, det är verkligen skitsnack. Ens om du kan bygga inom rimlig tid.

dessutom måste du nog gå off-shore... för vad är vitsen med dina naturskogar om de är fyllda med vindkraftsparker?????

Den största virkesåkern jag vet där jag bor hör till Maltesholm. De avverkade 35-årig granskog i stora mängder för att få plats och råd med sin vindkraftspark på Linderödsåsen... var det lyckat tycker du?
Citera
2022-01-13, 23:51
Medlem
Vad gäller växthuseffekt och global uppvärmning så går det hand i hand, men människan har ingen större skuld i detta. Allt har sin gång, så även moder jord, och att klimatet blir varmare är bara en del av den naturliga processen.
Så varför denna hysteriska förnyelsenoja? Rätt bortkastat att ändra på ett redan fungerande koncept.
Så coola ner lite grann och låt oss hålla oss till gamla beprövade produkter som fungerar istället.
Citera
2022-01-14, 00:01
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Vi skall bygga även med halm... Nej, jag tror inte du skrev det faktiskt.

Har du räknat på något du påstår om det är realistiskt?

Kn du ge någon överslagsberäkning eller kostnadskalkyl som visar på att du inte bara sitter och drömmer och bygger luftslott?

Nej, det är inte billigare än biobränsle med vindkraft, det är verkligen skitsnack. Ens om du kan bygga inom rimlig tid.

dessutom måste du nog gå off-shore... för vad är vitsen med dina naturskogar om de är fyllda med vindkraftsparker?????

Den största virkesåkern jag vet där jag bor hör till Maltesholm. De avverkade 35-årig granskog i stora mängder för att få plats och råd med sin vindkraftspark på Linderödsåsen... var det lyckat tycker du?
Det byggs hus med halm idag. Det är effektiv isolering, billigt, miljövänligt, klimatsmart och brandsäkert. Uttala dig inte om saker du inte har kunskap om.

Jo, biobränslen är jättedyrt eftersom efterfrågan är större än tillgången. El och värme ifrån solkraftverk är världens billigaste energikälla. Vindkraft är väldigt billig el också och den blir allt billigare.

Varför skulle vi bygga vindkraft i naturskog? Vi bygger där det är värdelös monoskog och ute till havs.
Senast redigerad av saganshus 2022-01-14 kl. 00:13.
Citera
2022-01-14, 00:06
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dghfr
Vad gäller växthuseffekt och global uppvärmning så går det hand i hand, men människan har ingen större skuld i detta. Allt har sin gång, så även moder jord, och att klimatet blir varmare är bara en del av den naturliga processen.
Så varför denna hysteriska förnyelsenoja? Rätt bortkastat att ändra på ett redan fungerande koncept.
Så coola ner lite grann och låt oss hålla oss till gamla beprövade produkter som fungerar istället.
Det är ju fullständigt nonsens. Uppvärmningen är inte naturlig överhuvudtaget. Vi skulle egentligen fortsatt mot ett svalare klimat. Enda anledningen till uppvärmningen är för att människan släpper ut växthusgaser. Dags för dig att läsa på.
Citera
2022-01-14, 00:12
Medlem
Citat:
Det byggs hus med halm idag. Det är effektiv isolering, billigt, miljövänligt, klimatsmart och brandsäkert. Uttala dig inte om saker du inte har kunskap om.

Jo, biobränslen är jättedyrt eftersom efterfrågan är större än tillgången. El ifrån solkraftverk är världens billigaste energikälla. Vindkraft är väldigt billig el också och den blir allt billigare.

Varför skulle vi bygga vindkraft i naturskog? Vi bygger där det är värdelös monoskog och ute till havs.

Jo, jag vet... men är det realistiskt att få till det? isolering av hampa var svindyrt sist jag hörde.

Sedan är ju halm en liten grej som biobränsle i Sverige. men stort som fan i Frankrike. Hur skall stackars Francois göra??

El från solkraft i Sverige billigast? verkligen?

Det roliga med det är att ni aldrig inkluderar balanskraften eller batterierna som krävs i er budget...

Du påstår en massa... hur många kvadrat blir 100 TWh solkraft i Sverige och vilken mark skall du använda??

Och märkligt med så hög efterfrågan när det är så dyrt, tycker du inte?
Citera
2022-01-14, 00:15
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Jo, jag vet... men är det realistiskt att få till det? isolering av hampa var svindyrt sist jag hörde.

Sedan är ju halm en liten grej som biobränsle i Sverige. men stort som fan i Frankrike. Hur skall stackars Francois göra??

El från solkraft i Sverige billigast? verkligen?

Det roliga med det är att ni aldrig inkluderar balanskraften eller batterierna som krävs i er budget...

Du påstår en massa... hur många kvadrat blir 100 TWh solkraft i Sverige och vilken mark skall du använda??

Och märkligt med så hög efterfrågan när det är så dyrt, tycker du inte?
Få till det? Det är politiken som får lösa det.

Solkraft bygger man på tak, det tar ingen ny mark i anspråk och även om man skulle använda mark så går det att kombinera med odling.

Nej, det är inte konstigt med hög efterfrågan eftersom politikerna har valt att klassa biobränslen som grön energi. Man har till och med lagstadgat att man måste använda biobränsle i både deisel och bensin.

Det behövs inga batterier. Vi har vattenkraft och kärnkraft. Vi kan dessutom bygga vätgas anläggningar och vattenkraftverk i nedlagda gruvor.
Senast redigerad av saganshus 2022-01-14 kl. 00:20.
Citera
2022-01-14, 00:20
Medlem
Citat:
Få till det? Det är politiken som får lösa det.

Solkraft bygger man på tak, det tar ingen ny mark i anspråk och även om man skulle använda Mark så går det att kombinera med odling.

Nej, det är inte konstigt med hög efterfrågan eftersom politikerna har valt att klassa biobränslen som grön energi.

Inte ens politiker kan trolla med knäna.

Framförallt skall de inte trolla med produktionsapparaten, det är ju ren planekonomi du föreslår.

Nej, nej, nej... varje gång jag tar fram lite siffror och volymer så dribblar du bort det.

Hur skall du bygga 100 TWh vindkraft i rimlig tid. köpa in arbetskrafts och verk från Kina eller hur fasen tänker du??

Vi kommer att få problem att bygga så det täcker upp ens för den stålproduktions som planeras... tills du byggt färdigt tar vi vätgasen från oljeraffen... dyrt och inte särskilt klimatsmart.

Skall du avsätta de resurserna som är brist redan i arbetstimmar så försenas den satsningen ytterligare... men det är politkernas problem.

Nej, det är inte det! det du propagerar för får du fan ta ansvar för!
Citera
2022-01-14, 00:26
Medlem
Citat:
Det är ju fullständigt nonsens. Uppvärmningen är inte naturlig överhuvudtaget. Vi skulle egentligen fortsatt mot ett svalare klimat. Enda anledningen till uppvärmningen är för att människan släpper ut växthusgaser. Dags för dig att läsa på.

Vad har du fått det ifrån? Skulle isarna på polerna vara på väg att bli större då menar du?
Polarisarna är rester från senaste istiden och smälts sakta ner på grund av den naturliga avsmältningen. Det spyr ut tonvis med koldioxid dygnet runt från allt möjligt i naturen och i haven, och på så vis ökar den så kallade växthuseffekten. Det förhållandevis futtiga utsläppen som människan står för tas lätt upp av organismer som livnär sig på just koldioxid. Det finns tydligen ett och annat för dig att läsa på om också, istället för att komma med trendiga argument.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in