2022-01-13, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bidet2
13 år lögnen igen, bitcoin var inte allmänt kännt till 2016-2017.

Va? Jag är 99.999% säker på att det har producerats blocks sedan jan 2009. Alltså 13 år track record av att tekniken funkar och är säker. Håll dig till bidéer
2022-01-13, 14:57
Medlem
Leastons avatar
Tonga to copy El Salvador bill making Bitcoin legal tender, says former MP
In a ruling that is “almost identical to the El Salvador bill,” Tongan bigwig Lord Fusitu’a anticipates that his country could adopt Bitcoin by November.

https://cointelegraph.com/news/tonga-to-copy-el-salvador-bill-making-bitcoin-legal-tender-says-former-mp

"Only small countries uses Bitcoin"
https://pbs.twimg.com/media/E4AbZBMVUAMPBxY.jpg
2022-01-13, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Tonga to copy El Salvador bill making Bitcoin legal tender, says former MP
In a ruling that is “almost identical to the El Salvador bill,” Tongan bigwig Lord Fusitu’a anticipates that his country could adopt Bitcoin by November.

https://cointelegraph.com/news/tonga-to-copy-el-salvador-bill-making-bitcoin-legal-tender-says-former-mp

"Only small countries uses Bitcoin"
https://pbs.twimg.com/media/E4AbZBMVUAMPBxY.jpg

Herregud, Tonga! Om Tonga köper bitcoin så måste jag väl ge upp min ståndpunkt... haha

Och sen är argumenten i din bild i princip alla sanna, förutom att småföretag använder bitcoin. Aldrig sett en småföretagare ta emot bitcoin.
2022-01-13, 15:08
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Herregud, Tonga! Om Tonga köper bitcoin så måste jag väl ge upp min ståndpunkt... haha

Och sen är argumenten i din bild i princip alla sanna, förutom att småföretag använder bitcoin. Aldrig sett en småföretagare ta emot bitcoin.
För det första så tar massor av småföretagare emot Bitcoin i tex El Salvador. Fler lär ta betalt i Bitcoin än i...låt säga guld...

För det andra behöver du reflektera över store of value, och medium of exchange och eventuella skillnader dem emellan. Man kan använda Bitcoin till mycket annat än bara något att ta betalt i.
2022-01-13, 15:17
Medlem
Citat:
Jag har varit med förr grabben, du ska inte tro att det finns några genvägar till rikedom.
Du kan inte bara köpa en digital tulpan och poff så är du mångmiljonär.
// Sign Boomern
Varit med förr, vad betyder det ens?
Det går inte fortsätta diskussionen för du påvisar inte att du har någon teknisk kunskap om krypto. Du bara säger att man inte kan bli rik på tulpaner. WOW VILKET TEKNISKT ARGUMENT.
Senast redigerad av david-taxi 2022-01-13 kl. 15:19.
2022-01-13, 15:25
Medlem
Citat:
13 år lögnen igen, bitcoin var inte allmänt kännt till 2016-2017.
https://sverigesradio.se/avsnitt/299768

"fre 20 dec 2013 kl 13.01"

"Bitcoin har beskrivits som ett digitalt guld. Värdet har skjutit i höjden och fler och fler hoppar på tåget. Samtidigt börjar världens traditionella finansiella institutioner reagera mot det nya betalmedlet. Och i USA har FBI kopplats in. Robin Olin har träffat bitcoinmiljonären som är rädd för att hamna i fängelse på grund av sin förmögenhet. Vi gör ett tankeexperiment och undersöker hur mycket vi kan tjäna eller förlora på en timme. Och så kommer ekonomikorre Kristian Åström hit och hjälper oss förstå vad bitcoin egentligen är: användbara datadollars eller ett pryamidspel för pirater?"

Ägd.
2022-01-13, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
https://sverigesradio.se/avsnitt/299768

"fre 20 dec 2013 kl 13.01"

"Bitcoin har beskrivits som ett digitalt guld. Värdet har skjutit i höjden och fler och fler hoppar på tåget. Samtidigt börjar världens traditionella finansiella institutioner reagera mot det nya betalmedlet. Och i USA har FBI kopplats in. Robin Olin har träffat bitcoinmiljonären som är rädd för att hamna i fängelse på grund av sin förmögenhet. Vi gör ett tankeexperiment och undersöker hur mycket vi kan tjäna eller förlora på en timme. Och så kommer ekonomikorre Kristian Åström hit och hjälper oss förstå vad bitcoin egentligen är: användbara datadollars eller ett pryamidspel för pirater?"

Ägd.

Ägd? folk visste inte vad skiten var 2013.. radhus Bengt och Gunvor trodde nog du pratade om nåt pop-band om du nämnde bitcoin då.
2022-01-13, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Varit med förr, vad betyder det ens?
Det går inte fortsätta diskussionen för du påvisar inte att du har någon teknisk kunskap om krypto. Du bara säger att man inte kan bli rik på tulpaner. WOW VILKET TEKNISKT ARGUMENT.

Skojar ju lite med dig, är för övrigt ingen boomer.

Hatar bara ponzicoins och predators som försöker rekrytera desperata människor att köpa värdelösa tillgångar så deras egna ökar i värde.
2022-01-13, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
För det första så tar massor av småföretagare emot Bitcoin i tex El Salvador. Fler lär ta betalt i Bitcoin än i...låt säga guld...

För det andra behöver du reflektera över store of value, och medium of exchange och eventuella skillnader dem emellan. Man kan använda Bitcoin till mycket annat än bara något att ta betalt i.

Vad är din besatthet att prata om guld? är det för du tror att bitcoin är digitalt guld?

Jag äger inget guld annat än det i min dator och telefon.
Vilken slump att de enda företagare som tar emot bitcoin är i landet där El Presidente är en ponzi coiner.
2022-01-13, 15:40
Medlem
Citat:
Skojar ju lite med dig, är för övrigt ingen boomer.

Hatar bara ponzicoins och predators som försöker rekrytera desperata människor att köpa värdelösa tillgångar så deras egna ökar i värde.
Du kan skoja med mig via PM istället oavsett om du är boomer eller inte. Poängen är att du måste kunna presentera argument för varför du inte tror på BTC. Inte bara säga att det är digitala tulpaner.

Det skulle vara samma sak om någon bara säger att BTC är digitalt guld. Det måste finnas bättre argument än så för att man ska kunna diskutera.
2022-01-13, 15:41
Medlem
Citat:
Ägd? folk visste inte vad skiten var 2013.. radhus Bengt och Gunvor trodde nog du pratade om nåt pop-band om du nämnde bitcoin då.
Det beror på vem du frågar. Om Sverigesradio pratade om Bitcoin så utgår jag från att många då fick chansen att höra talas om det. Lyssnar inte folk på SR menar du?
2022-01-13, 17:59
Medlem
Citat:
För det första, du är skattepliktig på dina bitcoin köp såvida du inte skänker bort dom, då blir mottagaren skattepliktig, låter som ett väldigt jobbigt sätt att skicka pengar och sen behöva deklarera. Det är så jag förstår lagen iaf.

Det är skattade pengar som skänker bort som gåva, och det finns ingen gåvor skatt. Och det finns ingen kapital vinst skatt i Kina. Men för kompis i USA, han har lite skatt räkning om han sälja, det är varför han vill bara ta lån.

Citat:
Ditt exempel på hur coinbase kan driva priset ut i oändlighet stämmer inte, om priset sjunker nog mycket så kommer coinbase behöva sälja sina positioner i bitcoin för att täcka sina lånade positioner.

Priset kunde aldrig sjunka om de utfärda tillräckligt lån. Och genom viss programmering det kan man säkerställa, samman som programmerad stable coin liksom DAI

Det är precis den här de flesta förstår inte: Utan nya pengar från central banken, alla företag som en helhet kan inte göra vinst, och hela samhälle kan inte växa, det blir bara zero-sum-game, A's vinst kan bara komma från B's förlust. I princip alla typ av investering är beroende av central banken, specialt om du bara investrera i en index fund

Därför coinbase i den här fallet fungerar percis som central banken/staten, de utfärdar nya lån för att stödja priset för krypto. Och nya lån är backad av deras förmögenhet, vilket värde är beroende av deras lån, en prefekt omkrets. Det enda begränsningen är hur mycket kredit de kan utfärda. Men om de har tillräckligt bitcoin i reserve, det är garanterad
Senast redigerad av vatten2013 2022-01-13 kl. 18:18.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in