2022-01-12, 23:59
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Kan man aldrig få för mycket av. Kan rekommendera olika former av smidiga batteribelysningar.

Har själv köpt ett gäng sådana här som är grymt praktiska:

https://www.swedol.se/lampa-gli-18v-1900-ctvt-55738.html
Det ... kan man visst.

Men en kompakt lampa man kan "kasta in" i trånga rum, och en 1100-lux strålkastare räcker. Den du länkar är lite vek för normalt arbete. Jag har en som kan ta 11000 någon timme, men kör normalt på 2500, det räcker och blir över.
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det är dom säkert men inte speciellt billiga. Sen hatar jag batteridrivna saker av olika anledningar:
- batteriet är slut när man ska använda det dom ska driva
- batteriet tar slut när man just börjat använda det som ska driva (och en laddning tar flera timmar)
- batteriet måste bytas ut om man inte hållit efter det och det kostar lika mycket som verktyget i sig och måste beställas med flera veckors leveranstid. När flera år har gått går det sen inte ens att beställa utan har utgått. Osv.
- laddarna "får ben" och försvinner.
- verktyget i sig kan bli rätt klumpigt pga batteriet
Enda fördelen är att man slipper sladdar men i ett garage har man sett till att ha uttag överallt, även hängande i sladdar från taket så det är inget stort problem.

Sen ska du nog omvärdera Biltemas verktyg, de som har 10-års garanti. Vet proffs som använder dem utan att skämmas och dom fungerar bra och håller förträffligt. Lågprisverktygen däremot ska man passa sig för.
Li batterin är grymma, sedan går de för det mesta via sladd också, helt bortkopplat från batteriet.
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Det finns olika sorts begåvning. Inom musik t.ex. en del har gehör, andra inte.
När jag ska lösa ett bilproblem går det åt några timmar att läsa in sig på ämnet i t.ex Haynes reparationshandbok(på engelska. Innan jag är klar har brorsan hittat felet, köpt reservdelen och satt dit den.

Spärrskaft 1/2" och 1/4":
https://www.mekonomen.se/catalogsearch/result/?q=sp%C3%A4rrskaft

Oppsan, där kom oljefiltervektyget med också
Inser du hur genealiskt det är? I så fall är du begåvad. Kedjor och remmar är bara skit.
Verktyg som är veka (metallbandet har ett hål i vardera ända, för mycket tryck kommer spräcka dess tunnaste punkt) och har sluten design är fullständig skit. Då det inte kommer gå att reparera när den gått sönder.

Köp en filteravdragare med kedja istället. Har filtret kanter så är såklart "3-klo" bättre, så slipper man söla för mycket. Men jag har aldrig fått av ett som filter med ett sånt där band, brutit sönder två stycken, dock lagat dem..
Senast redigerad av psykoshippien 2022-01-13 kl. 00:15.
Citera
2022-01-13, 00:10
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Det verkar vara hyfsat med svängrum åt sidan så den du först funderade på funkar nog. Har aldrig skruvat i en SAAB så jag har inte en susning om vilket svängrum det finns. Han använde en variant av tång som jag sett säljas tidigare.
Skit i allt som är dyrt, köp biltemas verktyg istället, spara 500 kronor.

https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/oljeverktyg/oljefilterverktyg/oljefilteravdragare-2000017005
Dessutom ger en "fri" kedja mer plats att dra när det är trångt. Är tången i linje med kedjans riktning så kan det bli helvetes trångt att få något momentum.
Citat:
Ursprungligen postat av 448
En lite gasbrännare som den här

https://www.biltema.se/en-se/tools/welding/gas-burners/mini-blowtorch-2000041523

Och värmepistol

Dom mekar med gamla härken o veteran skall ha induktionsvärmare.

Man lägger en sådan runt en mutter o vips glöder den , får loss dom mest sega 100 års muttrarna
otroligt prisvärt om inte helt enkelt nödvändigt. Men jag funderar lite vilket medium (gas) som ger högst flamtemperatur. För man vill ju ha hög värme och snabb nedkylning för att lösgöra. Sitter i valet och kvalet men kan inte bestämma mig. Och så vilken som är mest kostnadseffektiv.
Står mellan butan och gasol.
Senast redigerad av psykoshippien 2022-01-13 kl. 00:17.
Citera
2022-01-13, 00:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Det ... kan man visst.

Men en kompakt lampa man kan "kasta in" i trånga rum, och en 1100-lux strålkastare räcker. Den du länkar är lite vek för normalt arbete. Jag har en som kan ta 11000 någon timme, men kör normalt på 2500, det räcker och blir över.
Li batterin är grymma, sedan går de för det mesta via sladd också, helt bortkopplat från batteriet.
Verktyg som är veka (metallbandet har ett hål i vardera ända, för mycket tryck kommer spräcka dess tunnaste punkt) och har sluten design är fullständig skit. Då det inte kommer gå att reparera när den gått sönder.

Köp en filteravdragare med kedja istället. Har filtret kanter så är såklart "3-klo" bättre, så slipper man söla för mycket. Men jag har aldrig fått av ett som filter med ett sånt där band, brutit sönder två stycken, dock lagat dem..

Mina filter har inga kanter. Helt runt där klorna klämmer. Jag har den från Biltema.
En fördel är att man kan skruva med lite olika verktyg.
En annan att det blir väldigt kompakt att förvara när man drar in klorna helt.
Går även att dra åt filtret.
Citera
2022-01-13, 00:44
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Kan man aldrig få för mycket av. Kan rekommendera olika former av smidiga batteribelysningar.

Har själv köpt ett gäng sådana här som är grymt praktiska:

https://www.swedol.se/lampa-gli-18v-1900-ctvt-55738.html

En skruttig pannlampa för några tior kan vara väldigt användbar som komplement.
Den lyser ju automatisk alltid på (nästan) rätt ställe, där man tittar alltså.
Citera
2022-01-13, 00:50
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Mina filter har inga kanter. Helt runt där klorna klämmer. Jag har den från Biltema.
En fördel är att man kan skruva med lite olika verktyg.
En annan att det blir väldigt kompakt att förvara när man drar in klorna helt.
Går även att dra åt filtret.
Man ska aldrig dra åt filtret annat än med händerna, risk att skada gängan. Tillika att den sätter sig så in i helvete efter +100 cykler av värme/kyla.

I övrigt så låter det ju bra. Kanske ska ta och titta på en 3-klogrip nästa gång jag behöver byta. Najs att ta grepp på ytterkant av filtret ... den börjar inte glida efter att man lägger på ett satans tryck? Kedje-avdragare biter ju in i metallen till den grad att man klipper filtret i två snarare än att tappa fäste.
Citera
2022-01-13, 00:51
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:

"Ett sånt där band" kan funka bättre om man drar på en gammal
(men inte oljig) gummihandske över filtret.
Citera
2022-01-13, 00:52
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
"Ett sånt där band" kan funka bättre om man drar på en gammal
(men inte oljig) gummihandske över filtret.
"ett sånt där band" blir inte starkare bara för att man klär den i latex ... det är inte greppet som var problemet, det var hållbarheten på metallen.
Senast redigerad av psykoshippien 2022-01-13 kl. 00:55.
Citera
2022-01-13, 00:55
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
"ett sånt där band" blir inte starkare bara för att man kläder den i latex ... det är inte greppet som var problemet, det var hållbarheten på metallen.

Jag har bara haft problem med att banden har halkat.

Man kan också göra en egen så här:

https://www.youtube.com/watch?v=QPVs03aZjmc
Citera
2022-01-13, 00:56
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Jag har bara haft problem med att banden har halkat.

Man kan också göra en egen så här:

https://www.youtube.com/watch?v=QPVs03aZjmc
Som sagt, de är klena i konstruktion när filtret satt sig. Har filtret inte satt sig så fungerar det likväl med en polygrip eller bred tång.
Citera
2022-01-13, 06:34
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Man ska aldrig dra åt filtret annat än med händerna, risk att skada gängan. Tillika att den sätter sig så in i helvete efter +100 cykler av värme/kyla.

I övrigt så låter det ju bra. Kanske ska ta och titta på en 3-klogrip nästa gång jag behöver byta. Najs att ta grepp på ytterkant av filtret ... den börjar inte glida efter att man lägger på ett satans tryck? Kedje-avdragare biter ju in i metallen till den grad att man klipper filtret i två snarare än att tappa fäste.

Man behöver ju inte dra åt hårdare för att man använder ett verktyg. Det är mest för att komma åt bättre där det är trångt.

När man lossar filtret trycker ju klorna hårdare från tre håll ju hårdare filtret sitter.

Lite data:
Artikel: Biltema Artikel 12-976
Gripvidd: 65 - 110 mm
Invändig fattning: 3/8 tum
Utvändig fattning: 6-kant för fast nyckel
Citera
2022-01-13, 06:42
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Man behöver ju inte dra åt hårdare för att man använder ett verktyg. Det är mest för att komma åt bättre där det är trångt.

När man lossar filtret trycker ju klorna hårdare från tre håll ju hårdare filtret sitter.

Lite data:
Artikel: Biltema Artikel 12-976
Gripvidd: 65 - 110 mm
Invändig fattning: 3/8 tum
Utvändig fattning: 6-kant för fast nyckel
Förstår inte. Gräver dem in i metallen, eller finns risk att det slinter? Hatar när saker slinter, och slinter, och slinter. Funkar säkert. Men kedja är idiotsäkert. Klassikern annars är ett järn och hammare för att skrälla loss den.

Vad behövs för de där omöjliga bultarna (dem som alltid kommer finnas).
Kylspray(?), butan-brännare, rörtång ... stämjärn, borr och mejsel ... ?
Senast redigerad av psykoshippien 2022-01-13 kl. 06:51.
Citera
2022-01-13, 06:46
Medlem
448s avatar
Oljefilter räcker och dra med handen o ganska klent moment , ska inte dras åt hårt alls.

O-ringen har ju en kraft som håller den fast sen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in