2022-01-12, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
34 år efter mordet!

Han säger inte så 1986. Han säger vid skyltfönstret, intill entrén. Även IM har rätt att få minnas fel 35 år senare.
Oavsett. Avståndet är enligt mig för kort för att det ska gå ihop med Fauzzis, Delsborns och Björkmans vittnesmål. Om man ställer sig vid entrén och sen dyker upp och går bakom LOP så har jag svårt att se att andra vittnen så snabbt ska uppfatta dessa som ett sällskap som pratar och har det småtrevligt. Fauzzi ser ingen vid dekorima.

Morelius är ett skämt. Inse det nu.
Senast redigerad av hatavaccinpass 2022-01-12 kl. 21:55.
Citera
2022-01-12, 21:55
Medlem
Citat:
Men tänk om han enbart tvekar om varifrån mannen kom? Han kanske menar att han inte vet om mördaren stått och väntat där en stund eller om han kommit norrifrån och stannat en kort kort stund vid skyltfönstret?

Alltså att tvekan inte alls gäller om mördaren stod still eller inte när han noterade honom.
Detta stärker ju bara att man mer ska utgå från vad Fauzzi, Björkman och Delsborn sammantaget säger istället för att utgå från en väntande gärningsman.
Citera
2022-01-12, 22:00
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatavaccinpass
Oavsett. Avståndet är enligt mig för kort för att det ska gå ihop med Fauzzis, Delsborns och Björkmans vittnesmål. Om man ställer sig vid entrén och sen dyker upp och går bakom LOP så har jag svårt att se att andra vittnen så snabbt ska uppfatta dessa som ett sällskap som pratar och har det småtrevligt.

Morelius är ett skämt. Inse det nu.

De 10 metrarna från Dekorimas entré är för kort för de 5 m du nyss sa att AB ser GM gå bakom LOP? Du har inte tänkt på att det kan vara just den relativa rörelsen mellan LOP och GM som gör att AD och IM uppfattar hela situationen?

För mig är det solklart en möjlighet att GM kan gå bakom LOP från Grand, råka hamna framför dom vid Dekorima, stanna till några sekunder, gå upp i rygg och skjuta. Jag anser att NF, AB och AD inte motsäger detta.
Citera
2022-01-12, 22:02
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Detta stärker ju bara att man mer ska utgå från vad Fauzzi, Björkman och Delsborn sammantaget säger istället för att utgå från en väntande gärningsman.

Nej, det försvagar argumentet att han är osäker på om GM stod still eller inte. För det kan lika gärna vara så att det han egentligen är osäker på är om mannen från början kom norrifrån eller väntade.

Det IM säger 1986 går ihop med dessa tre andra vittnen
Citera
2022-01-12, 22:03
Medlem
Citat:
Nej, det försvagar att han är osäker på om GM stod still eller inte.

Det IM säger 1986 går ihop med dessa tre andra vittnen
Så den Fauzzi ser med tensonjacka är inte GM?
Citera
2022-01-12, 22:04
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Så den Fauzzi ser med tensonjacka är inte GM?

Det har jag inte sagt. NF ser LOP 60 meter från mordplatsen.

Jag säger ju att IM faktiskt går ihop med NF, AB och AD
Citera
2022-01-12, 22:07
Medlem
Citat:
Men tänk om han enbart tvekar om varifrån mannen kom? Han kanske menar att han inte vet om mördaren stått och väntat där en stund eller om han kommit norrifrån och stannat en kort kort stund vid skyltfönstret?

Alltså att tvekan inte alls gäller om mördaren stod still eller inte när han noterade honom.

Tumregeln. En person som är otydlig är allt som oftast osäker. Om vi måste tolka ett vittne på ett särskilt sätt för att förstå det denne säger om något till synes simpelt så vet den här personen helt enkelt inte.

Hade IM när mordet sker konstaterat att "jävlar, mannen jag sett stå där i korsningen kliver plötsligt fram och skjuter en kille" så hade han rimligtvis sagt det. Han hade hängt upp sitt vittnesmål på att en väntande man skjuter Palme i vetskap om att det är hans stora bidrag till utredningen. Nu gör han inte det för att han vet inte om det stämmer. Han tvingas pussla ihop sina ytterst diffusa minnen i efterhand och det blir följaktligen kryptiskt. Några år senare har han processat färdigt det här och landat i en snygg och prydlig variant som inte på nåt sätt behöver stämma.
Citera
2022-01-12, 22:07
Medlem
Citat:
De 10 metrarna från Dekorimas entré är för kort för de 5 m du nyss sa att AB ser GM gå bakom LOP? Du har inte tänkt på att det kan vara just den relativa rörelsen mellan LOP och GM som gör att AD och IM uppfattar hela situationen?

För mig är det solklart en möjlighet att GM kan gå bakom LOP från Grand, råka hamna framför dom vid Dekorima, stanna till några sekunder, gå upp i rygg och skjuta. Jag anser att NF, AB och AD inte motsäger detta.
Är väl inte så bra på att avgöra avstånd, men nog om det.

Om det är som du säger så borde AB se när GM ensam går till dekorimas entre och väntar. AB upplevelse är mer att det går ett sällskap förbi honom. Och som bekant så vet vi att AB befann sig längre norrut än de 5 metrarna det tar från dekorimas entre till mordplatsen. Det är också mer rimligt att utgå från att GM och LOP går en bit för att AD ska uppfatta det som ett sällskap. Jag ser det som orimligt att AD ska uppfatta det som ett sällskap den korta stunden det tar att gå från entren till mordplatsen och samtidigt hinna gå upp bakifrån och skjuta. Det finns inte mycket utrymme för att anses vara ett sällskap, speciellt när AD kommer norrifrån och uppfattar ett sällskap relativt tidigt innan skotten faller.
Citera
2022-01-12, 22:09
Medlem
Citat:
Det har jag inte sagt. NF ser LOP 60 meter från mordplatsen.

Jag säger ju att IM faktiskt går ihop med NF, AB och AD
Då är din teori att GM går ikapp och ställer sig vid dekorima och inväntar LOP. Där kan jag inte hålla med. Precis som jag förklarat i inlägget innan.
Citera
2022-01-12, 22:12
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bemp
Tumregeln. En person som är otydlig är allt som oftast osäker. Om vi måste tolka ett vittne på ett särskilt sätt för att förstå det denne säger om något till synes simpelt så vet den här personen helt enkelt inte.

Hade IM när mordet sker konstaterat att "jävlar, mannen jag sett stå där i korsningen kliver plötsligt fram och skjuter en kille" så hade han rimligtvis sagt det. Han hade hängt upp sitt vittnesmål på att en väntande man skjuter Palme i vetskap om att det är hans stora bidrag till utredningen. Nu gör han inte det för att han vet inte om det stämmer. Han tvingas pussla ihop sina ytterst diffusa minnen i efterhand och det blir följaktligen kryptiskt. Några år senare har han processat färdigt det här och landat i en snygg och prydlig variant som inte på nåt sätt behöver stämma.

Det kanske han sa. Det kan ju ha varit polisen som skrev ner tipset som missade det.

Jag hävdar ju att han 1986 berättar en historia som går ihop med det AB och AD säger.

Och ja, att GM väntade längre än några sekunder är helt klart osäkert.
Citera
2022-01-12, 22:13
Medlem
Sen är det väl i sig inte så intressant om GM stått och väntat vid Dekorima i nån halvminut eller följt makarna Palme hela vägen. Kom från Grand gjorde han högst troligt hur som helst.
Citera
2022-01-12, 22:18
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Är väl inte så bra på att avgöra avstånd, men nog om det.

Om det är som du säger så borde AB se när GM ensam går till dekorimas entre och väntar. AB upplevelse är mer att det går ett sällskap förbi honom. Och som bekant så vet vi att AB befann sig längre norrut än de 5 metrarna det tar från dekorimas entre till mordplatsen. Det är också mer rimligt att utgå från att GM och LOP går en bit för att AD ska uppfatta det som ett sällskap. Jag ser det som orimligt att AD ska uppfatta det som ett sällskap den korta stunden det tar att gå från entren till mordplatsen och samtidigt hinna gå upp bakifrån och skjuta. Det finns inte mycket utrymme för att anses vara ett sällskap, speciellt när AD kommer norrifrån och uppfattar ett sällskap relativt tidigt innan skotten faller.

Nej han behöver inte alls se GM komma till Dekorima. För IM sitter inte och kollar rakt på dekorima...

Det kan faktiskt vara rörelsen mellan GM och LOP som gör att AD och IM tittar mot sällskapet.

Prata om osäkra vittnen. Hur säker känns AB på att de tre gick framför honom hela sträckan han gick fram till mordplatsen? Inte alls skulle jag säga. För han säger väl att han vet de går ihop framför honom typ 5 meter? AB har ju förmodligen befunnit sig på gatan utanför banken 1-2 minuter sen hans kollegor gått, han kan ju ha varit mellan Tunnelgatan och reklamskylten när han började gå hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in