2022-01-12, 17:53
Medlem
Redisas avatar
Har du testat äta middagsrester på morgonen? Det vill säga mat som du åt igår utan problem.
Annars tycker jag att jag kan äta pannkakor och max två ägg utan att få ont i magen en timme efter frukosten. Men oftast blir det bara te eller kaffe.
Citera
2022-01-12, 18:08
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ägg, bacon kaffe och cigg... (förutsatt du är rökare) Bästa frukosten i välden. Eftersom du och jag och alla andra slutat röka så skippar du ciggen, men glöm aldrig att den hör till en riktig frukost! Har bara minnen kvar.... Så som det en gång var.

Ah bästa frukosten! Slutade dock röka för halvår sen då läkarnarna klaga över nåt värde som jag ej förstod mig på men svårt var det ej. Har snuset och ölen kvar! (smygröker dock då och då, tackar ej nej till om någon bjuder på hashish.)

Det skall alltid vara nåt carnivore liknande diet till frukost för en, då mår magen bra.
Citera
2022-01-12, 18:21
Medlem
Om du nu blir konstig i magen av frukost... varför äta det?
Jag har inte ätit frukost på typ 30 år då jag verkligen inte är sugen på det.
Första målet på dagen är lunch (ibland middag).
Alla är olika. Jag hatar tex att det ingår frukost på hotell... hade hellre haft billigare pris
då jag aldrig äter frukost på hotell.
Hade varit bättre att jag fått billigare lunch eller nåt.
Frukost är överskattat!
Citera
2022-02-03, 22:23
Medlem
sjukommapangs avatar
Har haft det lika som du hela livet och oftast skippat frukosten för att käka en macka framåt 9-10 istället.
Det fungerade ok i ungefär 30 år men sen började jag äta mediciner på morgonen som störde magen, ordentligt.
Lösningen för mig var att fylla magen med havregrynsgröt innan medicinerna, 2dl havregryn 3-4dl vatten lite salt och 2-3 minuter i mikron. Hallonsylt och nötter, ingen jävla mjölk.

Jag såg att gröt inte fungerat för dig men testa olika saker tills du hittar något som fungerar sen kör du bara exakt samma varje dag. Testa t.ex. bananer, nötter eller ägg.
Det kan ju vara i princip vad som helst, kör en varmkorv om det funkar. Hellre något udda som funkar än ont i magen.

Bananer och lite nötter är mitt tips, kanske testa att smyga in lite fibrer i någon form efter du fått det att fungera.
Citera
2022-02-03, 22:33
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Det sägs ju att frukosten är dagens viktigaste mål.
Men personligen tycker jag det är svårt att välja vad jag ska stoppa i mig.
Saker som mjölk, yoghurt, fil, ägg, grovt bröd, musli och gröt kör sig i magen på mig och resulterar i upplåst mage och diarré efter ca 30 min efter jag ätit. Och äter jag ljust bröd så blir jag extremt upplåst och förstoppad istället. Någon som har förslag på vad jag kan äta till frukost?
För ibland blir min frukost bara kaffe på tom mage (kaffe ger min mage inga tarmproblem konstigt nog).

Laktos verkar vara en issue för dig, börja utesluta laktosen. Många blir mer laktoskänsliga ju äldre de blir

Kaffe sätter igång tarmen vilket nog gör det till en tvåstegsraket tillsammans med laktos.

Ägg är jättebra mat. Jag trycker två råa själv och tycker mig stå mig ok på det. Kokade ger dom än mer mättnad.
Citera
2022-02-04, 17:36
Medlem
Har själv känslig mage och är alltid känsligare på morgonen än senare på dagen. Kommer dina besvär snabbt efter att du har ätit? Då skulle jag säga att du ska ta det försiktigt och äta bara lite eller ingen frukost.

För mig funkar banan, te och vatten bäst som ”första frukost”. Typ en halvtimme eller timme efter jag vaknar. Ytterligare nån timme senare funkar ägg bäst. Oftast klarar jag av lite vad som helst två timmar efter jag gått upp, men innan det får jag vara försiktig…
Citera
2022-02-04, 17:57
Medlem
Är det bara frukost du blir dålig av? Isåfall är det väl bara att skippa frukost, drick ett glas juice eller något och låt lunchen bli första mål mat på dygnet, eller ta med dig något att äta till 10 kaffet på jobbet eller något liknande som passar din vardag. Är magen kass överlag borde du kanske kolla så du inte har gluten eller laktosintolerans eller skadliga magbakterier eller något.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in