2022-01-12, 15:29
Medlem
mrtowlies avatar
Detta fixade mina problem med andedräkten:

- Sluta snusa
- Gurgla 60 sek morgon+kväll med Listerine Total Care (innehåller zink, viktigt då det neutraliserar svavel i svalget som luktar skit)
- Tungskrapa varje kväll
- Tandtråd varje kväll

Tuggar ofta tuggummi så salivproduktionen hålls igång.

Lycka tilll!
Citera
2022-01-12, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Usch, låter jobbigt!

Eftersom antibiotika ändå hjälper borde ju orsaken till lukten vara någon bakterie som antibiotikan tar, eller åtminstone får ner i mängd såpass att det blir en skillnad. Och sedan när kuren är över börjar det växa till igen. Så jag tänker att det skulle kunna vara något någonstans som gör att denna bakterie trivs. Kanske morfologiskt. Kan du ha något veck, grop, fistel eller annat skrymsle eller vrå där de kan ansamlas och växa till? Fast det borde väl setts vid grundlig undersökning, men ibland läser man ju om att saker missas. Eller något kemiskt, som ett lämpligt pH eller tillgång på näring som passar den sorten bättre än andra bakterier? pH skulle ju kunna påverkas av läckage från magen.

Har de kollat bak i näsan också, så det inte kommer "bakvägen" uppifrån? Har det tagits några bakterieodlingar? Kanske kunde vara intressant att jämföra vad som växer efter ab-kur innan det börjar lukta och när det luktar och se om något avviker.

Precis, en bakterie som jag inte vet var den finns eller hur jag får bot på den... När du tänker på veck osv, är det i mage du tänker på då? tarmar? Vad tänker du är en grundlig undersökning? Jag har gjort en gastroskopi och den visade på ett litet läckage.
PH, låter intressant. Någon gång har jag sagt till min sambo att jag nästan upplevt en kemisk reaktion när jag tex är en clementin.
jag har gjort ett avföringsprov som inte visade på något konstigt. Vad kan det mer finnas för prov att göra?
ÖNH läkaren körde in kamera i både näsa och hals om jag inte minns fel. och när du säger bakterieodling här, är det i näsan du menar då?

tack snälla för ditt engagemang!
Citera
2022-01-12, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Som jag skrev förut....prova nässpray några dagar....finns ju bihålor som öppnas upp då...har själv haft problem med det....

För 10-15 år sedan var jag beroende av nässpray så jag är lite försiktig med det.
Citera
2022-01-12, 15:46
Medlem
Testa skölja bihålorna med saltlösning.
Citera
2022-01-12, 15:47
Bannlyst
Jag får dålig andedräkt av grädde mjölk kvarg osv.

Det är jätte stor skillnad. Lukten kommer från magen
Citera
2022-01-12, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koko2
Jag får dålig andedräkt av grädde mjölk kvarg osv.

Det är jätte stor skillnad. Lukten kommer från magen

Så om du avstår detta så har du inga problem? Kör du laktosfritt?
Citera
2022-01-12, 16:40
Medlem
Hur skulle du beskriva din andedräkt? Metallisk? Ammoniak?
Citera
2022-01-12, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jaimemendoza
Hur skulle du beskriva din andedräkt? Metallisk? Ammoniak?

Oftast skit, någon gång metallisk smak, basisk har jag tänkt någon gång utan att veta det. Men mest som skit...
Citera
2022-01-12, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fialotta123
Oftast skit, någon gång metallisk smak, basisk har jag tänkt någon gång utan att veta det. Men mest som skit...

Prova zink-tabletter i tuggform, sådana man "smälter" på tungan. Finns receptfritt. Zink binder bakterierna i munnen som skapar dålig lukt, det är därför som de bästa (och dyraste) skölj-produkterna innehåller just zink.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5777415/
Zink har tyvärr den trista egenskapen att man kan bli illamående om man får i sig en tablett på fastande mage, om man är känslig, så ät innan.

Tandtråd och tungskapa är också ett måste, innan. Förstås.
Senast redigerad av Max111 2022-01-12 kl. 17:00.
Citera
2022-01-12, 17:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fialotta123
Så om du avstår detta så har du inga problem? Kör du laktosfritt?

Då är det Jätte skillnad. Nej kör inte laktosfri.

Min sambo kan känna på min andedräkt direkt om jag ätit något med grädde eller kvarg. Så tror vissa inte tål det, och det blir någon äckligt lukt från magen som kommer upp.

Så mitt problem är alltså inte i munnen, för gapar jag utan att andas och hon stoppar in näsan i min mun (haha) så luktar det ingenting. Men så fort jag andas ut ( alltså inte blåsa lite lätt) så känner hon direkt.

Äter jag annan mat och gör så, så känner hon ingenting. Och ja enligt henne blir doften som avföring 😂😂

Och sjilt att det bara är då. Du kan gissa hur många paket tuggummi jag tuggar dom dagarna jag äter sånt.
Citera
2022-01-12, 17:28
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unizozz
Testa skölja bihålorna med saltlösning.

Om det är en bihåleinflammation så räcker det inte med att skölja med saltlösning. Det kan behövas spolning hos en öronnäshals-klinik. Men man kan ju börja med nässpray som innehåller saltlösning eftersom de inte är beroendeframkallande.
Citera
2022-01-12, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max111
Prova zink-tabletter i tuggform, sådana man "smälter" på tungan. Finns receptfritt. Zink binder bakterierna i munnen som skapar dålig lukt, det är därför som de bästa (och dyraste) skölj-produkterna innehåller just zink.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5777415/
Zink har tyvärr den trista egenskapen att man kan bli illamående om man får i sig en tablett på fastande mage, om man är känslig, så ät innan.

Tandtråd och tungskapa är också ett måste, innan. Förstås.

har provat dessa zinktabletter, dock inte dagligen,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in