2022-01-12, 15:59
Medlem
Nästan dagligen hör man det. “Omikron är inte värre än en flunsa, dags att ta smittan och få det undanstökat”. Lite så där som vattkoppspartajerna från generation X:arnas barndom.

https://svenska.yle.fi/a/7-10011379
Citera
2022-01-12, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlenn
.

Vi har förstått att du är rädd, IMBILDEN likaså. Håll er inne helt enkelt, det är farligt att gå ut.

Inte för egen del, mer rädd för andras skull eftersom det finns många svaga i samhället.
Citera
2022-01-12, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Jag är själv ovaccinerad. Nej, "vaccinmotståndet" är störst bland invandrare i förorterna och lågutbildade svenskar.
Det är störst både i den gruppen jag skrev och de grupper du skrev. Det är bara medelsvensson utan hjärna som följer utan att tänka själv.
Citera
2022-01-12, 16:06
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Falconraptor
Kan någon som är för vaccin förklara varför man ska ta ett vaccin med så pass mycket biverkningar? För alla åldersgrupper under 40 har antalet biverkningarna passerat antalet allvarliga och dödliga utfall pga Covid.

Vaccinet må ha existerat i 1år, men majoriteten av personer under 40 har nog vaccinerats inom senaste halvåret.

Därför har vi en situation då antalet allvarliga bieffekter för unga och relativt unga i samhället redan, under ett halvår, passerat antalet allvarliga fall pga viruset. Personer med allvarliga bieffekter påverkar också vården för övrigt.

Hur kan då vaccinet forfarande anses vara värt? Kan någon förklara det åt mig?

För det första läser du statistik som fan läser bibeln.
För det andra så kan du ju inte hävda att
Citera
2022-01-12, 16:07
Medlem
Citat:
Inte för egen del, mer rädd för andras skull eftersom det finns många svaga i samhället.

Måste vara jobbigt att vara orolig hela tiden för andra svaga i samhället... hur påverkar det dig psykiskt? är väl en form av GAD om jag inte missminner mig helt
Citera
2022-01-12, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Det är störst både i den gruppen jag skrev och de grupper du skrev. Det är bara medelsvensson utan hjärna som följer utan att tänka själv.

De personer med väldigt hög IQ som valt att inte vaccinera sig kan man nog räkna på ena handen, visst det finns en man i USA med 200 i IQ som är skeptisk till vaccinet men han är inte direkt den typiska ovaccinerade men jag förstår att man gärna lyfter fram honom.
Citera
2022-01-12, 16:14
Medlem
Kate80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inzult
Testade positivt imorse. Låg hela natten i 40 graders feber och huvudvärk och magkramper. Legat hela dagen idag runt 38 - 38.5 grader men det värsta är nog yrseln och huvudvärken skulle jag säga. Känns som att jag ska svimma direkt jag ställer mig upp.

Är förövrigt vaccinerad med 2 doser.

Det verkar som vaccineringen inte gör någon skillnad för mer normala sjukdomsförlopp trots att många verkar vara glada för att de vaccinerade sig och tror att de skulle ha blivit sjukare om de inte hade gjort det. Det går naturligtvis inte att dra slutsatser från enskilda fall men de jag känner inklusive mig själv har knappt fått någon feber trots att vi är ovaccinerade. Det är som en helt vanlig förkylning.

Hur som helst är det tacksamt att det inte innebär värre symtom än en förkylning eller influensa för den absoluta majoriteten så att vi snart kan återgå till våra normala liv. Tyvärr är det många som har gått på propagandan som har pumpats ut dagligen under två år och tror att gemene man blir jättesjuk av covid. Vi får se när masspsykosen lägger sig.
Citera
2022-01-12, 16:15
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sverige har drygt 20 tusen vårdplatser och på ca 5 procent av dem ligger det någon som är covid positiv. Kan det inte vara så att i samhället är just nu 5-10 procent av befolkningen covid-positiva? Och att vi i princip inte vårdar någon FÖR Omikron utan bara vårdar patienter MED Omikron?

"Det är väldigt svårt att begränsa smittspridningen med den typ av restriktioner vi ser nu, säger Magnus Gisslén.

Han konstaterar att sjukvården – han är själv överläkare vid Sahlgrenska i Göteborg – ser en klar ökning av patienter.

– Men de som är inneliggande på iva eller covid-avdelningar och är vaccinerade ligger vanligtvis inne primärt av andra anledningar. De är ofta äldre och har samtidigt covid utan att covid är problemet. Så därmed skapas en slags falsk bild. De är sjuka fast av andra skäl. Statistiken blir missvisande och vi överskattar covids påverkan på sjukvården."
Det är ganska intressant med tanke på den diskussionen om bebisar och inläggningar.

5%, det måste ju vara vuxna.
90 procent av alla barn som läggs in på barnmedicin vid Östra sjukhuset i Göteborg gör det efter att ha fått covid-19. Det uppger läkare för SVT Nyheter Väst.
Antingen så är bebisarna själva naven i smittspridningen. Eller så är dessa 90% en fel skrivning eller en lokal avvikelse.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/manga-barn-soker-akut-for-covid-19
Citera
2022-01-12, 16:17
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Vad är det som inte stämmer?
Att det inte läggs in fler barn med covid en tidigare?

Klippet i artikeln från SVT börjar med att uppmana föräldrar till barn under tre månader att vara försiktiga och om de har feber över 38 så ska man ta de till sjukhuset för bedömning. Kan ju hända att de nämner detta enbart för att de vill avlasta vården.

Denna trend ser vi andra länder vi har redan pratat om UK och SA.

Men jag vet inte om det länkats artiklar från Danmark?

Så här skrivs det i Danmark i all fall.
På fire uger er antallet af små børn mellem 0 og 5 år, der bliver indlagt med covid-19, steget markant.

Mens der i første uge af december blev indlagt 26 børn på en uge, blev over tre gange så mange indlagt i ugen før nytår, hvor 85 børn måtte på sygehuset. Det viser tal fra Statens Serum Institut.

Det gør småbørnene til den befolkningsgruppe, der vokser hurtigst i antal nyindlæggelser. Samlet set har 530 0 til 5-årige været indlagt siden epidemiens begyndelse.
Helt klart är det en förändring som har skett med bebisarna och covid när det gäller omikron. Nu blir bebisar sjuka och ibland behöver sjukvård innan i pandemin blev väl knappt bebisar ens sjuka av covid?

Men som det även står i artikeln. Man anser att det i nuläget inte finns anledning till oro. Nej, man får ju hoppas att det stämmer. Lite sent att i efterkant få veta att det var fog för oro. Men vanligtvis så är barnen inte särskilt sjuka och har bara en korta vistelser på sjukhuset.

https://www.tv2lorry.dk/tv2dk/tre-gange-saa-mange-smaa-boern-blev-indlagt-med-covid-19-i-december-og-vi-har-ikke-set-toppen-endnu- siger-overlaege

Tycker helt klart att det ser ut som om omikron är värre för bebisar en tidigare varianter.

Edit. Det har ju avlidit 2 bebisar under 1 år på IVA under hela pandemin. Det senaste av dessa pojkar registrerades av FoHM förra veckan.

Uppenbarligen är de flesta i tråden barnlösa.

Om ett spädbarn får hög feber, skall man ALLTID kontakta vården.
Det gäller varesig det är pga covid eller inte.

När så extremt många blir sjuka i infektion samtidigt, spiller det självklart över även till små barn.
Detta är anledningen till att många barn kommer in just nu, inte att covid är farligare än någon annan infektion som orsakar feber och dålig aptit..
Citera
2022-01-12, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Sverige har drygt 20 tusen vårdplatser och på ca 5 procent av dem ligger det någon som är covid positiv. Kan det inte vara så att i samhället är just nu 5-10 procent av befolkningen covid-positiva? Och att vi i princip inte vårdar någon FÖR Omikron utan bara vårdar patienter MED Omikron?

"Det är väldigt svårt att begränsa smittspridningen med den typ av restriktioner vi ser nu, säger Magnus Gisslén.

Han konstaterar att sjukvården – han är själv överläkare vid Sahlgrenska i Göteborg – ser en klar ökning av patienter.

– Men de som är inneliggande på iva eller covid-avdelningar och är vaccinerade ligger vanligtvis inne primärt av andra anledningar. De är ofta äldre och har samtidigt covid utan att covid är problemet. Så därmed skapas en slags falsk bild. De är sjuka fast av andra skäl. Statistiken blir missvisande och vi överskattar covids påverkan på sjukvården."

Väldigt intressant iakttagelse och något man sett i andra länder också. Om exempelvis en person läggs in för exempelvis fallskador (vilket är vanliga så här års), men att samma person testar positivt, (vilket tycks ske i tysthet och utan symptom hos många) så klassificeras denne alltså som en Covid-patient? Har detta något att göra med att man försöker separera Covid positiva och negativa på svenska sjukhus? Det måste vara extremt rörigt just nu inom vården när Covid inte längre är den primära orsaken till varför många läggs in.
Citera
2022-01-12, 16:19
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
De personer med väldigt hög IQ som valt att inte vaccinera sig kan man nog räkna på ena handen, visst det finns en man i USA med 200 i IQ som är skeptisk till vaccinet men han är inte direkt den typiska ovaccinerade men jag förstår att man gärna lyfter fram honom.
Fel.
Är med i ett antal mensa-grupper och andra typer av hög-iq grupper.
Där råder det en otrolig skepsis och min bedömning är c:a 50/50 ovacc/vacc.

Det är som sagt den stora massan av medelsvensson som har högst vaccineringsgrad, lägre på toppen och på botten.
Citera
2022-01-12, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Nej, ni är sämst på riskanalyser. Dessutom är de högst utbildade en av grupperna där vaccinmotståndet är störst.

T.ex. i Rinkeby och Rosengård?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in