2022-01-12, 15:22
Medlem
31 nya covid-döda idag, väldigt mycket med tanke på hur många som är vaccinerade. Februari ksn bli väldigt tuff om man inte ser allvaret i detta nu.
Citera
2022-01-12, 15:23
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Överdödligheten för barn i UK har en topp vecka 48. Det är veckan som börjar med 29 november. Som du kan se av nedan rapport fanns knappt Omikron i UK då.

https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/1044522/20211231_OS_Daily_Omicron_Overview.pdf

Det är knappast så att Omikron är farligare för barn. Det spelar ingen roll hur många gånger du och IMBILDEN skriver det, blir inte mer sant för det.
Jag har skrivit ett inlägg om det i dag sedan svarat de som svarade på det, det är allt. Du tycker inte du överdriver va? Vart enda av dessa inlägg har du svarat på oavsett om det inte var till dig.Jag skrivit att denna ökning av avlidna 0-14 inte nödvändigtvis behöver vara omikron eller covid. Men att den finns och att det är intressant att följa.

Vi diskuterar förändringar i dödligheten i olika länder. Hör inte det till tråden att nämna att dödligheten bland barn för första gången underpandemin finns i UK nu eller så nära inpå som siffrorna är någorlunda fullständiga?

Det är förtidigt att säga något om det men man får nämna det och man kan hålla ögonen på det om det intresserar en.

Som troligtvis alla vet så har barn under pandemin haft en lägre dödlighet en normalt. Så ser det alltså inte ut i UK nu (eller så nära inpå siffrorna är någorlunda fullständiga). Värt att nämnas.

Förövrigt länkade jag bara artiklar som jag trodde efterfrågades.

Omikron är mildare det har de sagt sedan tidigt samt att inläggningarna av barn ökar. Bägge dessa påståenden ser ut att vara sanna. Kommer barnen ut återställda igen är det ju inga större problem. Men har man en bebis om inte är frisk gör man nog rätt i att vara lite försiktig.
Citera
2022-01-12, 15:28
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Jag har skrivit ett inlägg om det i dag sedan svarat de som svarade på det, det är allt. Du tycker inte du överdriver va? Vart enda av dessa inlägg har du svarat på oavsett om det inte var till dig.Jag skrivit att denna ökning av avlidna 0-14 inte nödvändigtvis behöver vara omikron eller covid. Men att den finns och att det är intressant att följa.

Vi diskuterar förändringar i dödligheten i olika länder. Hör inte det till tråden att nämna att dödligheten bland barn för första gången underpandemin finns i UK nu eller så nära inpå som siffrorna är någorlunda fullständiga?

Det är förtidigt att säga något om det men man får nämna det och man kan hålla ögonen på det om det intresserar en.

Som troligtvis alla vet så har barn under pandemin haft en lägre dödlighet en normalt. Så ser det alltså inte ut i UK nu (eller så nära inpå siffrorna är någorlunda fullständiga). Värt att nämnas.

Förövrigt länkade jag bara artiklar som jag trodde efterfrågades.

Omikron är mildare det har de sagt sedan tidigt samt att inläggningarna av barn ökar. Bägge dessa påståenden ser ut att vara sanna. Kommer barnen ut återställda igen är det ju inga större problem. Men har man en bebis om inte är frisk gör man nog rätt i att vara lite försiktig.

Fast det stämmer ju inte. I den SVT-artikel du själv länkat idag står ju klart och tydligt att det inte är fler barn än vanligt som läggs in, bara det att nu har nästan alla covid. Så antingen läggs de in för något annat, med covid, eller så har covid raderat ut alla andra åkommor som barn i vanliga fall läggs in för.
Citera
2022-01-12, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Uppenbarligen finns det undantag..

Eller man kan omformulera det, de flesta som är intelligenta har tagit vaccinet.
Citera
2022-01-12, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Eller man kan omformulera det, de flesta som är intelligenta har tagit vaccinet.

För en av dessa intelligenta hade det varit uppenbart att detta betyder samma sak.
Citera
Medlem
Testade positivt imorse. Låg hela natten i 40 graders feber och huvudvärk och magkramper. Legat hela dagen idag runt 38 - 38.5 grader men det värsta är nog yrseln och huvudvärken skulle jag säga. Känns som att jag ska svimma direkt jag ställer mig upp.

Är förövrigt vaccinerad med 2 doser.
Citera
Medlem
Citat:
Samtidigt är personerna som tagit vaccinet oftare intelligentare än de som inte tagit det.
Nej, ni är sämst på riskanalyser. Dessutom är de högst utbildade en av grupperna där vaccinmotståndet är störst.
Citera
2022-01-12, 15:38
Medlem
MittMalmoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Du ställde följande fråga till mig

Och jag svarade. Frågan löd alltså, inte: " Hur definierar Folkhälsomyndigheten ovaccinerade?"

Varför ändrar du fokus?

Bara för att ” Mer än 70% av befolkningen i Sverige är fullt vaccinerad” så innebär det inte att samtliga är för Nazipassen.

Därav din felaktiga slutsats
Citera
2022-01-12, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ano123nym456
Nej, ni är sämst på riskanalyser. Dessutom är de högst utbildade en av grupperna där vaccinmotståndet är störst.

Jag är själv ovaccinerad. Nej, "vaccinmotståndet" är störst bland invandrare i förorterna och lågutbildade svenskar.
Citera
2022-01-12, 15:56
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Fast det stämmer ju inte. I den SVT-artikel du själv länkat idag står ju klart och tydligt att det inte är fler barn än vanligt som läggs in, bara det att nu har nästan alla covid. Så antingen läggs de in för något annat, med covid, eller så har covid raderat ut alla andra åkommor som barn i vanliga fall läggs in för.
Vad är det som inte stämmer?
Att det inte läggs in fler barn med covid en tidigare?

Klippet i artikeln från SVT börjar med att uppmana föräldrar till barn under tre månader att vara försiktiga och om de har feber över 38 så ska man ta de till sjukhuset för bedömning. Kan ju hända att de nämner detta enbart för att de vill avlasta vården.

Denna trend ser vi andra länder vi har redan pratat om UK och SA.

Men jag vet inte om det länkats artiklar från Danmark?

Så här skrivs det i Danmark i all fall.
På fire uger er antallet af små børn mellem 0 og 5 år, der bliver indlagt med covid-19, steget markant.

Mens der i første uge af december blev indlagt 26 børn på en uge, blev over tre gange så mange indlagt i ugen før nytår, hvor 85 børn måtte på sygehuset. Det viser tal fra Statens Serum Institut.

Det gør småbørnene til den befolkningsgruppe, der vokser hurtigst i antal nyindlæggelser. Samlet set har 530 0 til 5-årige været indlagt siden epidemiens begyndelse.
Helt klart är det en förändring som har skett med bebisarna och covid när det gäller omikron. Nu blir bebisar sjuka och ibland behöver sjukvård innan i pandemin blev väl knappt bebisar ens sjuka av covid?

Men som det även står i artikeln. Man anser att det i nuläget inte finns anledning till oro. Nej, man får ju hoppas att det stämmer. Lite sent att i efterkant få veta att det var fog för oro. Men vanligtvis så är barnen inte särskilt sjuka och har bara en korta vistelser på sjukhuset.

https://www.tv2lorry.dk/tv2dk/tre-gange-saa-mange-smaa-boern-blev-indlagt-med-covid-19-i-december-og-vi-har-ikke-set-toppen-endnu- siger-overlaege

Tycker helt klart att det ser ut som om omikron är värre för bebisar en tidigare varianter.

Edit. Det har ju avlidit 2 bebisar under 1 år på IVA under hela pandemin. Det senaste av dessa pojkar registrerades av FoHM förra veckan.
Senast redigerad av virvelbagg 2022-01-12 kl. 16:08.
Citera
2022-01-12, 15:58
Medlem
qwerty-66s avatar
Sverige har drygt 20 tusen vårdplatser och på ca 5 procent av dem ligger det någon som är covid positiv. Kan det inte vara så att i samhället är just nu 5-10 procent av befolkningen covid-positiva? Och att vi i princip inte vårdar någon FÖR Omikron utan bara vårdar patienter MED Omikron?

"Det är väldigt svårt att begränsa smittspridningen med den typ av restriktioner vi ser nu, säger Magnus Gisslén.

Han konstaterar att sjukvården – han är själv överläkare vid Sahlgrenska i Göteborg – ser en klar ökning av patienter.

– Men de som är inneliggande på iva eller covid-avdelningar och är vaccinerade ligger vanligtvis inne primärt av andra anledningar. De är ofta äldre och har samtidigt covid utan att covid är problemet. Så därmed skapas en slags falsk bild. De är sjuka fast av andra skäl. Statistiken blir missvisande och vi överskattar covids påverkan på sjukvården."
Citera
2022-01-12, 15:58
Medlem
Citat:
Jag är själv ovaccinerad. Nej, "vaccinmotståndet" är störst bland invandrare i förorterna och lågutbildade svenskar.

.

Vi har förstått att du är rädd, IMBILDEN likaså. Håll er inne helt enkelt, det är farligt att gå ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in