2022-01-11, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TyrgilScramasax
Om jag försöker sammanfatta vad du säger så är det: Ryssland är opålitlgt, aggressivt och efterblivet.

Ja, jag håller helt med den beskrivningen.
Samma - tror ni det finns ett realistiskt hopp att det kan bli bättre efter Putin?
2022-01-11, 23:11
Medlem
HEDP502s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herter
Samma - tror ni det finns ett realistiskt hopp att det kan bli bättre efter Putin?

Svårt att säga.

Jag har citerat mina ryska vänner väldigt många gånger, men här passar det extra bra:
”Russia is not ready for democracy in at least one or two generations.”

• Gissningsvis måste det till en längre period av relativt välstånd, för att roffar-mentaliteten ska lägga sig någorlunda.
Man måste rensa ut i administrationen och se till att komma till rätta med korruptionen och rättsrötan. Detta lär ta tid. Lång tid.

• Innan Ryssland kan funka, måste det ryska folket någorlunda återfå respekten för samhällets funktioner. Ryssland är inte detsamma som Putin. Men vi har att göra med en ung generation som aldrig upplevt något annat än Putin. Den lille fascisten i Kreml har suttit i 20 år.
2022-01-11, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herter

Realistiskt sett så tror jag att Putin i många år haft en lugnande effekt på Ryssland. Han har lotsat landet genom många kriser och är väldigt diplomatiskt lagd. En motsvarighet till Obama. Mycket skärp och precis i sina kommentarer. Inget svammel där inte.

Det gör att jag tvivlar på att Ryssland får fram en lika bra ledare att hantera svåra situationer. De får nog fram någon liknande Trump och sen blir det kalabalik utom all kontroll. Nu var Trump mest stor i käften och ganska ovillig att faktiskt starta nya krig.

Men tror vi verkligen att det fortsätter att vara ordkrig eller blir det allvar?

Vi får se.
2022-01-12, 11:50
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Realistiskt sett så tror jag att Putin i många år haft en lugnande effekt på Ryssland. Han har lotsat landet genom många kriser och är väldigt diplomatiskt lagd. En motsvarighet till Obama. Mycket skärp och precis i sina kommentarer. Inget svammel där inte.

Det gör att jag tvivlar på att Ryssland får fram en lika bra ledare att hantera svåra situationer. De får nog fram någon liknande Trump och sen blir det kalabalik utom all kontroll. Nu var Trump mest stor i käften och ganska ovillig att faktiskt starta nya krig.

Men tror vi verkligen att det fortsätter att vara ordkrig eller blir det allvar?

Vi får se.

Det var alltid stor skillnad på vad Trump sade/twittrade och vad han sedan gjorde. Det fanns knappt ens en koppling.

Biden säger inte mycket men han kan nog göra desto mer.
2022-01-12, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eerieye
Det var alltid stor skillnad på vad Trump sade/twittrade och vad han sedan gjorde. Det fanns knappt ens en koppling.

Biden säger inte mycket men han kan nog göra desto mer.

Ja, det återstår att se ifall han kommer att starta några nya krig. USA har ju en hemskt historia ur den synvinkeln.
2022-01-12, 13:15
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Ja, det återstår att se ifall han kommer att starta några nya krig. USA har ju en hemskt historia ur den synvinkeln.

Nja, där är nog ryssarna värre. De påstår att det finns avtal om att NATO inte ska expandera österut, och det utan minsta belägg för detta påstående.

Vad gäller avtal och Ukraina så finns det däremot ett om att Ukraina ska överlämna sina kärnvapen mot att Ryssland ska respektera Ukrainas suveränitet och gränser. Detta avtal ingicks 1994 och Ukraina har hållit sin del.
2022-01-12, 15:14
Medlem
Sinkomiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Beror väl på vad som händer i Ukraina. Jag tycker det är snopet att Finland snodde åt sig Åland, men jag tycker inte vi behöver göra något åt det så länge vi har bra relationer med finnarna. Men skulle t.ex. Kina kliva in och arrangera en statskupp i Helsingfors och installera en ny regim som är aggressivt svenskfientlig, och med planer på militärt samarbete med Kina, då skulle jag definitivt vara för Ålands återförening med moderlandet.

"Regimen" var bara ryskfientlig enligt den ryska propagandan, men visst.

I övrigt hade Åland hört till Finland under ryska tiden också.
2022-01-12, 16:58
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sinkomies
"Regimen" var bara ryskfientlig enligt den ryska propagandan, men visst.

I övrigt hade Åland hört till Finland under ryska tiden också.

Framförallt så var Åland mer sammanhängande, alltså via skärgården, med Finland än med Sverige. Det var detta som fällde avgörandet i NF.

Slutet gott, allting gott. Ön är demilitariserad och man kan köpa skattefri sprit på färjorna.
2022-01-14, 11:12
Medlem
Mittpunkts avatar
USA och Nato säger att de ska hjälpa Ukraina om Ryssland attackerar landet. Ryssland kan inte försvara sig ensam emot 30 natoländer. Förstår inte överhuvudtaget varför Ryssland ska ge sig på Ukraina när dom vet att Nato går in och stöttar Ukraina militärt. Nato är världens största försvarsallians. England, Frankrike och USA asfalterar hela Ryssland själva om vill sig illa.
2022-01-14, 11:16
Medlem
The-Seers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
USA och Nato säger att de ska hjälpa Ukraina om Ryssland attackerar landet. Ryssland kan inte försvara sig ensam emot 30 natoländer. Förstår inte överhuvudtaget varför Ryssland ska ge sig på Ukraina när dom vet att Nato går in och stöttar Ukraina militärt. Nato är världens största försvarsallians. England, Frankrike och USA asfalterar hela Ryssland själva om vill sig illa.
Nej, ingen kommer att kriga för Ukraina. Så går det när man inte är med i Nato.
2022-01-14, 12:48
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Rent militärt, jag är ingen expert, men Ryssland har runt 100,000 man vid gränsen. Ukraina har europas tredje största arme på nästan 300,000 soldater. Jag vet inte hur starka de är materiellt och hur bra moral de har, men kan gissa att moralen är relativt hög om någon vill invadera ditt land.
  • Ryssland måste skjuta till mer soldater om de ska lyckas
  • Ryssland kommer lida betydande förluster oavsett, det är lättare att försvara än att attackera
  • Ukraina kan byta till gerillakrig och Ryssland kan hamna i en Afganistanliknande situation igen

Om Putin vill ha ett krig finns det bättre mål att attackera.
2022-01-14, 13:20
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Rent militärt, jag är ingen expert, men Ryssland har runt 100,000 man vid gränsen. Ukraina har europas tredje största arme på nästan 300,000 soldater. Jag vet inte hur starka de är materiellt och hur bra moral de har, men kan gissa att moralen är relativt hög om någon vill invadera ditt land.
  • Ryssland måste skjuta till mer soldater om de ska lyckas
  • Ryssland kommer lida betydande förluster oavsett, det är lättare att försvara än att attackera
  • Ukraina kan byta till gerillakrig och Ryssland kan hamna i en Afganistanliknande situation igen

Om Putin vill ha ett krig finns det bättre mål att attackera.
Att han vill ha krig och invadera ukraina är ju förstås bara propaganda.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in